Esiintymiskoulutus antaa itsevarmuutta

Esiintymistaito ja äänenkäyttö kehittyy harjoittelemalla. Tunnetko itsesi epävarmaksi puhuessasi ryhmälle? Pohditko, kuinka saisit yleisön kuuntelemaan paremmin? Esiintymiskoulutuksen avulla voit harjoitella esiintymistaitoa ja äänenkäyttöä. Esiintymistaitojen opettelun kautta jokainen voi olla vaikuttava puhuja ja esiintyjä.

Esiintyessä on tärkeää osata vuorovaikuttaa yleisön kanssa ja esiintyä selkeästi sekä mielenkiintoisesti. Puhujalla saattaa olla aihe hallussa ja kaikki tärkeät pääkohdat mukana esityksessä, mutta asiat eivät jää kuulijoiden mieleen, koska itse esitys ei ole kiintoisa. Tämän voi kuitenkin korjata kokemuksen ja esiintymiskoulutuksen avulla.

Kiinnostavaksi esiintyjäksi

Esiintymiskoulutus opettaa sinulle, mikä tekee esiintymisestä  mieleenpainuvan ja kiehtovan. Kuunneltuaan karismaattista esiintyjää jää kuulija miettimään sanottua ja saattaa myös muuttaa omaa toimintaansa oppimansa mukaan. Esiintymis- ja äänenkäyttökoulutuksissa opetellaan nimenomaan sitä, kuinka olla vakuuttava erilaisten yleisöjen edessä. Taitava puhuja pitää yleisön keskittyneenä koko esityksen ajan aiheesta huolimatta – ehkä hän jopa saa yleisön omalle puolelleen.

Esiintyjän kannattaa pohtia esityksensä rakennetta, nonverbaalista viestintää ja äänenkäyttöä esiintymistä suunnitellessaan. Huolellinen valmistautuminen on olennainen osa esityksen onnistumista. Esiintymiskoulutuksessa opit valmistautumisen tärkeyden sekä saat paljon muuta hyvään esiintymiseen liittyvää tietoa.

Miksi esiintymis- ja puhetaitoja kannattaa parantaa?

Esiintymiskoulutus on kannattavaa ja luonnostaan kiinnostavaa, koska lähes jokainen joutuu jossain vaiheessa työuraansa pitämään pieniä esityksiä tai puhumaan erilaisille yleisöille - ryhmäviestinnän erilaiset tilanteet, palaverien alustaminen tai pitäminen. Vakuuttavasta esiintymis- ja puhetaidosta on hyötyä myös arkipäiväisissä tilanteissa ja keskusteluissa.

Kouluttautumalla esiintymis- ja puhetaidossa voit tulla taitavaksi esiintyjäksi ja puhujaksi. Opit valmistautumaan esitykseesi huolellisesti, käyttämään muistisanalistoja apunasi ja ymmärtämään, millä tavalla saat yleisön puolellesi. Opit myös inspiroimaan yleisöäsi, vahvistamaan viestiäsi kielen avulla sekä olemaan uskottava mitä erilaisimmissa tilanteissa. Esiintymiskoulutus ja sen tuoma esiintymistaito on investointi, joka maksaa itsensä takaisin korkojen kera.

Esiintymiskoulutuksissa voit oppia muun muassa:

• Kuinka lepuuttaa hermoja ennen tärkeää esiintymistä
  • Kuinka valmistautua esitykseen
  • Erilaiset jäsentelymallit