Oppisopimuskoulutuksessa opiskelu tapahtuu lähes kokonaan työpaikalla

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelu tehdään käytännön työssä työpaikallasi. Eri ammattivaihtoehtoja on tarjolla laajalti, sillä nykyään valtaosan ammatillisista tutkinnoista voi suorittaa oppisopimuksella.

Mikä on oppisopimus? Mitä se oikein tarkoittaa?

Oppisopimus on tapa suorittaa tutkino tai koulutus. Se on hyvin käytännönläheinen opiskelutapa. Koulutuksesta noin 80 prosenttia tapahtuu työpaikalla erilaisia käytännön töitä tehden. Työssäoppimisjaksoa täydentävistä teoriaopinnoista vastaa oppilaitos. Teoriaopintojen pituus ja sisältö vaihtelevat opiskelijan ammattialan ja henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan.

Oppisopimus perustuu työntekijän ja työnantajan välille solmittavaan määräaikaiseen työsopimukseen, jonka oppilaitos hyväksyy.

Oppisopimuskoulutuksella voit virallistaa ammattitaitosi

Oppisopimuskoulutuksen kesto vaihtelee opiskelijan aiemman koulutuksen ja työkokemuksen perusteella. Ammatilliseen perustutkintoon valmistavan koulutuksen kesto on yleensä 2–3 vuotta, niin sanotun lisä- tai jatkokoulutuksen osalta kesto on lyhyempi.

Lisäkoulutus sopii esimerkiksi sellaisille henkilöille, jotka ovat olleet työelämässä mukana jo vuosia, mutta haluavat uralla edetäkseen hankkia virallisen tutkinnon osoituksena ammattitaidostaan.

Kenelle oppisopimus soveltuu?

Oppisopimuskoulutus soveltuu esimerkiksi alanvaihdosta haaveileville työntekijöille tai henkilöille, joiden työtehtävät muuttuvat tai laajenevat.

Oppisopimuksella voi halutessaan myös suorittaa loppuun opinnot, jotka ovat aiemmin keskeytyneet esimerkiksi työelämään siirtymisen takia.

Työnantajan näkökulmasta oppisopimuskoulutus voi olla pätevä vaihtoehto esimerkiksi silloin, kun henkilöstö tarvitsee lisäkoulutusta erikoistuakseen uusiin työtehtäviin. Työnantaja voi myös kouluttaa yritykseen työvoimaa oppisopimuksella, jos työmarkkinoilta ei löydy soveltuvan koulutuksen saaneita työnhakijoita.

Oppisopimusopiskelijalle kuuluu työehtosopimuksen mukainen palkka

Oppisopimuskoulutuksen solmiakseen henkilön on oltava vähintään 15-vuotias. Oppisopimuspaikan hankinta on opiskelijan vastuulla, mutta apua voi kysyä esimerkiksi omasta oppilaitoksesta tai oppisopimustoimistosta.

Oppisopimuksessa on määriteltävä muun muassa opiskelijan keskeiset työtehtävät, sopimuksen voimassaoloaika, koeajan pituus sekä teoriaopinnoista vastaavan oppilaitoksen nimi.

Sopimukseen kirjataan myös alan työehtosopimuksen mukainen palkka, jonka työnantaja sitoutuu maksamaan. Työnantaja voi sopimuksesta riippuen maksaa palkkaa myös oppilaitoksessa tapahtuvien teoriaopintojen ajalta. Jos näin ei kuitenkaan tapahdu, opiskelijalla on mahdollisuus normaaleihin opintososiaalisiin etuihin, kuten esimerkiksi päivärahaan.

Oppisopimukseen myös sisällytetään tai liitetään opiskelijan henkilökohtainen opintosuunnitelma, johon on tarkemmin kirjattu ylös koulutuksen tarkempi sisältö ja tavoitteet. Lisäksi opiskelijalle on nimettävä työpaikkakouluttaja, joka vastaa töihin perehdyttämisestä sekä käytännön töiden opettamisesta työpaikalla. Työpaikkakouluttaja myös osallistuu opiskelujen suunnitteluun sekä arviointiin yhdessä opiskelijan ja oppilaitoksen kanssa.

Oppisopimus on mahdollinen myös yrittäjälle

Myös yrittäjälle voidaan järjestää oppisopimuskoulutusta tämän omalla työpaikalla. Tällainen vaihtoehto voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun yrittäjä haluaa vahvistaa omaa ammattitaitoaan tai kehittää yritystoiminnan pyörittämiseen tai yritysjohtamiseen liittyvää osaamistaan.

Yrittäjän oppisopimuskoulutus perustuu koulutussopimukseen, joka solmitaan yrittäjän ja koulutuksen järjestäjän välillä. Sopimuksessa sovelletaan kuitenkin hyvin pitkälti samoja tavoitteita ja lainalaisuuksia kuin muissakin oppisopimuskoulutuksen piiriin kuuluvissa sopimuksissa.

Usein kysytyt kysymykset

• Oppisopimuskoulutus on tapa suorittaa mikä tahansa toisen asteen ammatillinen tutkinto tai sen osa. Oppisopimus on määräaikainen työsopimus, jossa työnantaja kouluttaa työntekijän. Työssäoppimisjaksoa täydentävistä teoriaopinnoista vastaa oppilaitos.

•  Oppisopimus sopii esimerkiksi:

• vähintään 15 vuotiaalle
    • ensimmäistä ammatillista toisen asteen tutkintoa hankkivalle
    • alanvaihtajalle
    • työntekijäille, jonka työtehtävät laajenevat
    • lisäkoulutusta tarvitsevalle
  • Oppisopimusopiskelija saa vähintään kohtuullista ja tavanomaista palkkaa. Oppisopimusopiskelijalle kuuluvat myös työntekijän lakisääteiset oikeudet kuten oikeus vuosilomaan, sairasajan palkkaan ja työterveyshuoltoon.

• Oppisopimuksella voi suorittaa toisen asteen ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattutkinnon tai tutkinnon osan.