Yleinen kielitutkinto (YKI)

YKI-testin avulla todennat kielitaitosi

YKI-testi eli yleinen kielitutkinto on testi, jonka avulla voit selvittää kielen osaamisen tasosi. Hanki siis kieliosaamisestasi todistus!

Onnistu YKI-testissä – todenna monipuolinen kielenosaamisesi

Yleiset kielitutkinnot ovat aikuisille suunnattuja kielitaitotutkintoja. Tutkinnot mittaavat kielen osaamista sellaisissa käytännön tilanteissa, joissa aikuinen joutuu puhumaan, kuuntelemaan, kirjoittamaan tai lukemaan jotakin vierasta kieltä, joko Suomessa tai ulkomailla.

YKI-testin eli yleisen kielitutkinnon suorittamalla voit osoittaa kielen osaamisesi esimerkiksi työnhaussa luotettavasti. YKI-testi arvioi kielitaitoasi monipuolisesti eri kielenkäyttötilanteissa.

Vuodesta 2003 lähtien yleisen kielitutkinnon suomen tai ruotsin kielen todistuksella on voinut osoittaa myös Suomen kansalaisuuden saamiseksi edellytettävää kielitaitoa.

Kielitutkinnossa arvioidaan kielitaitoa monipuolisesti erilaisissa käyttötilanteissa

YKI-testissä arvioitavia osataitoja ovat puhuminen, puheen ymmärtäminen, kirjoittaminen ja tekstin ymmärtäminen.

Yleisissä kielitutkinnoissa käytetään kuusiportaista taitotasoasteikkoa, joka on yhteismitallinen yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasoasteikon kanssa.

Tasojen avulla esimerkiksi työnantaja voi kertoa työpaikkailmoituksessa, millaista kielitasoa työtehtävä vaatii. Tasot voivat toimia myös itsenäiselle opiskelijalle tapana todentaa ja seurata omaa osaamistaan.

Yleisen kielitutkinnon voi suorittaa seuraavissa kielissä:

• englanti
  • espanja
  • italia
  • ranska
  • ruotsi
  • pohjoissaame
  • saksa
  • suomi
  • venäjä.

Yleisen kielitutkinnon kolme tasoa

Yleisissä kielitutkinnoissa on mahdollista suorittaa perus-, keski- tai ylimmän tason testi. Testiin osallistuja tutustuu etukäteen 6-portaiseen taitotasoasteikkoon ja päättää, minkä tason testiin hän ilmoittautuu.

Perustason testi on kohdistettu taitotasoasteikon tasoille 1–2, jotka vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen tasoja A1 ja A2. Se sopii kielenoppimisen alkuvaiheessa oleville henkilöille, jotka ehkä vierailevat maassa, jossa heidän oppimaansa kieltä puhutaan tai ovat satunnaisesti yhteydessä ihmisiin, jotka puhuvat kyseistä kieltä.

Keskitason testi on kohdistettu taitotasoasteikon tasoille 3–4, jotka vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen tasoja B1 ja B2. Se sopii henkilöille, jotka käyttävät oppimaansa kieltä jonkin verran niin vapaa-aikana kuin työssäkin.

Ylimmän tason testi on kohdistettu taitotasoasteikon tasoille 5–6, jotka vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen tasoja C1 ja C2. Se sopii aikuisille, jotka käyttävät paljon testattavaa kieltä työssään ja jotka kielitaitonsa puolesta voivat esiintyä esimerkiksi työpaikkansa edustajina asiantuntijatehtävissä.

Missä yleisen kielitutkinnon (YKI) voi suorittaa?

Yleiset kielitutkinnot järjestetään valtakunnallisina tutkintopäivinä. Testin voi suorittaa järjestämisluvan saaneessa oppilaitoksessa tai korkeakoulussa, joita löytyy ympäri Suomea. Yleistä kielitutkintoa ei voida suorittaa ulkomailla. Testipaikat ottavat vastaan ilmoittautumisia ja huolehtivat testien käytännön järjestelyistä.

YKI-testit soveltuvat kaikille – valmentavat koulutukset taas tietyille taitotasoille

YKI-testit ovat suunnattu ensisijaisesti aikuisille. Kaikki voivat osallistua testeihin.

Testiin valmentavat koulutukset sitä vastoin on useimmiten kohdennettu jonkin tietyn tason saavuttamiseksi. Osa kursseista on suunnattu ensisijaisesti maahanmuuttajille.

YKI-testiin valmentavissa koulutuksissa harjoitellaan esimerkiksi testistrategioita ja tehtävätyyppejä, jolloin testin onnistunut suorittaminen on helpompaa. Kursseilla voidaan myös harjoitella hyödyllistä sanastoa ja kielioppia.

Lähde:
Oph.fi