Rakennusalan koulutus varmistaa rakennusten turvallisuuden

Rakennusala kehittyy jatkuvasti uuden teknologian, rakennusmateriaalien, -tekniikoiden ja trendien myötä, ja ala työllistää Suomessa suuren määrän ihmisiä. Ala on monipuolinen ja vaihteleva, mutta myös vastuullinen. Rakennusala sopii ihmisille, jotka pitävät projektiluontoisesta työskentelystä ja oman työnsä jäljen näkemisestä. Työ on fyysistä, mutta tarkkuutta vaativaa.

Rakennusalan teknisen osaamisen lisäksi rakennusalan työntekijöiden ja rakennuttajien on syytä olla perillä rakennusalan sopimusten keskeisistä asioista, työturvallisuudesta ja tapaturmiin varautumisesta. Näihin tarpeisiin löydät omat koulutusvaihtoehtonsa sopimusoikeuden koulutuksista, työturvallisuuden kursseista sekä ensiapukoulutuksista.

Rakennusalan koulutusten tehtävänä on varmistaa, että rakennusalan työntekijät ovat ammattitaitoisia ja että he ovat perillä alan tuoreimmista tekniikoista, välineistä ja menetelmistä.

Rakennusalalla on monipuolisia työtehtäviä

Rakennusala tarjoaa alana monipuolisia työtehtäviä. Rakennusalalla voi suuntautua esimerkiksi talonrakennukseen, infrarakentamiseen, rakennustuotantoon tai kiinteistönpitoon liittyvään rakentamiseen.

Talonrakennus keskittyy erilaisten talonrakennuskohteiden rakenne- ja rakennussuunnitteluun. Infrarakentaminen puolestaan tarkoittaa esimerkiksi liikenneväylien, tieverkostojen sekä maa- ja vesirakenteiden suunnittelua ja rakentamista.

Rakennustuotanto keskittyy esimerkiksi rakennustyömaan tai talon rakennusprojektin johtamiseen ja organisoimiseen. Kiinteistönpitoa käsittelevä rakentaminen antaa edellytykset kiinteistöjen ylläpitoon ja isännöintiin.

Rakennusalan täydennyskoulutus on tärkeää

Rakennusalan täydennyskoulutus syventää sinulla jo olevia taitoja. Rakennusala ja siihen liittyvä tekniikka kehittyvät jatkuvasti, joten alan ammattilaisen on tärkeää pysyä mukana kehityksessä.

Myös esimerkiksi rakennusmateriaalit ja alan trendit vaihtelevat. Rakennusalalla tulee lisäksi tuntea huomattava määrä erilaisia lakeja, rajoituksia, turvallisuusmääräyksiä ja sopimuksia.

Rakennusalalla koulutetaan paljon, ja koulutuksia löytyy alalla vasta aloitteleville sekä jo kokeneemmille ammattilaisille. Koulutus voi olla tutkintoon johtavaa pidempiaikaista koulutusta tai johonkin tiettyyn aihealueeseen syventävää oppimista.

Talonrakentajan koulutus

Talonrakentajan koulutus (rakennusalan perustutkinto) antaa valmiudet työskennellä talonrakentajana. Tutkinnon suorittaneet saavat perusvalmiudet työskennellä alan töissä itsenäisesti tai työryhmän jäsenenä. Koulutuksen suoritettuaan he tuntevat lisäksi työturvallisuuden, taloudellisuuden, yrittäjyyden ja asiakaspalvelun merkityksen.

Talonrakentajan koulutuksen aikana tutustutaan muun muassa seuraaviin rakennusalan sisältöalueisiin:

• Perustyöt
  • Runkovaiheen työt
  • Sisävalmistusvaiheen työt
  • Ulkoverhous- ja kattotyöt
  • Muuraus
  • Laatoitus
  • Raudoitus ja betonointi
  • Korjausrakentaminen
  • Ikkunatyöt

Rakentajakoulutukseen kuuluvat myös seuraavat lupakorttikoulutukset:

• Työturvallisuuskortti
  • Tulityökortti
  • Ensiapu 1

Rakennusalan työnjohtajan koulutus

Rakennusalan työnjohtaja johtaa rakennustöiden toteutusta sekä toimii erilaisten työkuntien esimiestehtävissä. Rakennusalan työnjohtaja aikatauluttaa työkokonaisuuksia ja valitsee työtehtäviin parhaiten soveltuvat työmenetelmät ja -välineet.

Rakennusalan työnjohtajakoulutus tarkoitettu rakennusalalla toimiville esimiehille, työnjohtajille, tiimivastaaville, yrittäjille, nokka- ja kärkimiehille sekä työnjohtoharjoittelijoille.

Rakennusalan työnjohtajakoulutuksen käytynyt osaa toimia vaativissa esimiestehtävissä ja johtaa työn toteutusta omalla rakentamisen vastuualueellaan tai koko rakennustyömaalla. Rakennusalan työnjohtajaksi voi opiskella suorittamalla Rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinnon.

Rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinto (REAT)

Rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinto eli REAT sopii rakennusalan työnjohtotehtävissä toimiville tai niihin siirtyville. Voit käydä rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinnon työskentelitpä uudis-, korjaus-, tai infra-alalla.

REAT suoritetaan henkilökohtaisen suunnitelman mukaan. Tutkinnon suorittaminen kestää yleensä 1 - 2 vuotta. Koulutus muodostuu lähipäivistä, etäopiskelusta ja tutkinnon suorittamiseen liittyvistä näyttötehtävistä.

Rakennusalan sertifikaatti vahvistaa ammattitaidon

Rakentamisen sertifikaatti on henkilösertifikaatti, joka osoittaa yksittäisen ammattilaisen ammattitaidon tilaajille ja työnantajille. Rakentamisen sertifikaatin suorittanut sitoutuu noudattamaan hyvää rakennustapaa. Rakentamisen henkilösertifikaatti -koulutuksesta saa rakentamisen sertifikaattikortin joko fyysisenä korttina tai sähköisenä mobiilikorttina.

Sertifioitu rakentamisen ammattilainen voi käyttää Rakentamisen sertifikaatin sertifikaattimerkkiä. Rakentamisen sertifikaattimerkkiä voi hyödyntää omilla verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja ansioluettelossa.

RALA-sertifiointi

RALA-sertifiointi on rakennusalalle räätälöity puolueeton sertifiointimenettely. RALA-sertifiointi on luotu ISO-järjestelmän pohjalta ja se perustuu yrityksen johtamisjärjestelmän jatkuvaan arviointiin. RALA-sertifikaatin voi hankkia yhdelle tai useammalle johtamisjärjestelmän osa-alueelle:

• RALA-laatusertifikaatti laadunhallintajärjestelmän todentamiselle
  • RALA-ympäristösertifikaatti ympäristöjärjestelmän todentamiselle ja
  • RALA-turvallisuussertifikaatti työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmän todentamiselle.

Lähteet: Amiedu, Edupoli, tts.fi, rastorinst.fi, rakentamisensertifikaatit.fi, rala.fi

Hakuehdotuksia