...

Psykiatrian ja mielenterveyden ala tarjoaa töitä monenlaiselle osaajalle

Kuormittava arki ja epävakaassa tilassa oleva maailma aiheuttaa yhä useammalle ihmiselle ongelmia mielenterveyden kanssa. Tutkimusten mukaan erityisesti nuoret voivat entistä huonommin, mutta psykiatrian- ja mielenterveyden ammattilainen kohtaa avun tarpeessa olevia potilaita kaikista ikäryhmistä.

Miten kouluttautua psykiatriksi?

Siinä missä psykologia tutkii mielenterveyden lisäksi ihmisten käyttäytymistä ja ajattelua, on psykiatriassa kyse mielenterveyden häiriöistä ja niiden hoitamisesta.

Psykiatrit ovat ammatiltaan lääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet psykiatriaan suorittamalla psykiatrian opinnot. Psykiatrin työ on tarjota mielenterveysongelmista kärsivälle hoitokeinoja ja ratkaisuja. Olennainen osa psykiatrin työtä on ennaltaehkäistä  järkkyneen mielen tilan pahenemista.

Psykiatrian opintoja voi käydä myös muutkin kuin lääkärit. Psykiatrian ja mielenterveystyön koulutukset on suunnattu esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opettajille. Koulutuksista voivat hyötyä myös ihmiset, jotka tarvitsevat apua vuorovaikutukseen mielenterveyspotilaiden kanssa.

Psykiatrian koulutusvalikoima on moniulotteinen ja laaja

Koulutuksissa painotetaan asiakkaan tai potilaan kanssa tapahtuvaa vuorovaikutustilanteita.  Psykiatrian ja mielenterveyden opintoja voi esimerkiksi suorittaa täydentääkseen omaa koulutustaan tai osaamistaan. Opintoja voi suorittaa päiväopintoina, lyhytkursseina tai oppisopimuksella. Koulutusvalikoima on erittäin laaja.

Mielenterveyden koulutukset ovat olennainen osa psykiatriaa

Psykiatrian ja mielenterveystyön koulutuksessa keskitytään mielenterveyden ongelmien perehtymisen lisäksi asiakassuhteen luomiseen, sekä yhteistyö-, vuorovaikutus ja ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseen.

Mielenterveyskoulutus antaa valmiudet mielenterveysalan tutkinnon suorittamiseen ja se tarjoaa neuvoja mielenterveysongelmista kärsivien tukena toimimiseen.

Mielenterveystyön koulutus on olennainen osa psykiatriaa. Mielenterveystyö sisältää mielenterveyden laaja-alaisen edistämisen sekä mielenterveyshäiriöiden ehkäisyn ja hoidon. Mielenterveystyö voi olla perinteisen potilas-lääkäri-mallin lisäksi myös esimerkiksi leirien, retkien tai keskusteluryhmien avulla toteutettavaa yksilön voimavarojen ja ihmisarvon kasvattamista.

Esimerkkejä psykiatrian ja mielenterveystyön koulutuksista:

• Psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto
  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinto