1
2

Kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset valmistavat toimimaan globaaleilla markkinoilla

Mitä taitoja monikansallisen yrityksen johtaja tarvitsee? Kuinka yrityksen vienti saadaan maksimoitua? Entä kuinka eri kulttuurien aikakäsitykset ja työkäytännöt sovitetaan sujuvasti yhteen?

Yritykset ja organisaatiot joutuvat pohtimaan kansainvälisyyteen liittyviä kysymyksiä yhä useammin ja laajemmalla mittakaavalla. Monikulttuurisuus ja globaalin liiketoiminnan kysymykset ovat akuutteja asioita myös Suomen rajojen sisällä käytävässä kaupassa.

Globaalin kaupankäynnin asiantuntijoiden järjestämät kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset antavat työkalut menestykseen. Tehokkaat kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset valmentavat työntekijöitä sekä kansainvälisen kaupan pehmeissä että teknisissä taidoissa.

Kouluttautumalla globaali liiketoiminta tutuksi

Kansainvälistä toimintaansa kasvattavan yrityksen on tunnettava globaalin liiketoiminnan säännöt ja teoria. Kansainvälisen liiketalouden koulutukset varmistavat, että sekä yrityksen johto että työntekijät ovat teoreettisesti ja teknisesti valmistautuneita toimivaan kansainvälisillä markkinoilla.

Teknisiin taitoihin keskittyvät valmennukset opastavat muun muassa:

• yrityksen viennin ja tuonnin tehostamiseen
  • kansainväliseen sopimus- ja kauppaoikeuteen
  • kansainvälisen sijoittamisen riskeihin ja mahdollisuuksiin

Tähtäimessä harkittu ja vastuullinen liiketoiminta

Kansainvälisen kaupan faktat ja riskit tiedostava yritystoimija kykenee harkittuun kaupankäyntiin. Sopimusten ja pykälien osaaminen näkyy vastuullisena ja varmaan tuottavuuteen pyrkivänä liiketoimintana. Kansainvälisen kauppaoikeuden hallitseva yritys näyttäytyy houkuttelevana kumppanina myös eri yhteistyötahoille.

Sijoita ainoastaan siihen, minkä tiedät kannattavaksi. Kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset antavat sinulle tietoa globaalien markkinoiden sijoitustrendeistä. Valmennus kehittää paitsi kouluttautujan sijoitusvaistoa myös ymmärrystä eri maiden sijoitusmarkkinoista.

Sujuva vuorovaikutus helpottaa kansainvälistymistä

Monikulttuurinen yritysmaailma ja liiketoiminnan kansainväliset suhteet ovat herkkiä kommunikaatio-ongelmille. Kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset pyrkivät parantamaan myös liiketoimijoiden pehmeitä taitoja eli esimerkiksi vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja.

Kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset tutustuttavat muun muassa seuraaviin osa-alueisiin:

• monikulttuurisiin viestintätaitoihin ja johtamistyyleihin
  • eri kulttuurien normeihin ja työkulttuureihin
  • kansainvälisten verkostojen luomiseen

Hiotut viestintätaidot auttavat verkostoitumaan tehokkaammin. Monikulttuuriset viestintätaidot hallitseva työntekijä pystyy luottamusta herättävään ja asiakkaan huomioonottavaan yhteistyöhön. Yli kulttuurirajojen ajatteleva työntekijä pitää asiakkaan kulttuuria ja tapoja toimia lähtökohtana viestinnälle. Tuloksena yritys nostaa profiiliaan kulttuuriherkkänä ja toisia kunnioittavana liikekumppanina, jolle kansainvälisyys on tärkeä arvo.

Eri kulttuurien työtapojen parempi ymmärtäminen minimoi lisäksi väärinkäsitysten riskin. Esimerkiksi aasialaisten liikekumppanien kanssa viestiminen ja kokoustaminen noudattaa usein omaa kaavaansa. Kansainvälisen liiketoiminnan koulutukset perehdyttävät yritykset vaihteleviin kulttuurinormeihin ja kaupankäynnin tapoihin.

Lähteet: ekonomit.fi, Työ- ja elinkeinoministeriö (tem.fi)