Yrittäjäkoulutus tukee yrittäjyyden haasteissa

Yleisin tapa harjoittaa liiketoimintaa on oman yrityksen perustaminen ja yrittäjäksi ryhtyminen. Oman yrityksen perustaminen ei kuitenkaan ole täysin mutkatonta tai riskitöntä. Siksi yrityksen perustamiseen on hyvä valmistautua huolella.

Kouluttautuminen parantaa kykyä kohdata yrityksen perustamisen jälkeen koittavia haasteita ja ongelmia, joita jokaiselle yrittäjälle tulee väistämättä eteen työuran jossain vaiheessa. Yrittäjyyskoulutus on hyvä lähtökohta yrittäjyydelle, koska yrittäjänä tulet oppimaan paljon asioita, joista olisit toivonut tietäneesi etukäteen.

Yrittäjäkoulutus auttaa yrityksen perustamisessa

Yrittäjäkoulutus on hyvä pohja omalle liiketoiminnalle, koska yrityksen perustaminen sisältää monta askelta, jotka on hyvä tuntea ennen oman yrityksen käynnistämistä. Perustamisen jälkeen yrittäjä kantaa yritystoiminnan vastuut ja riskit, mikä vaatii hyvää riskinotto- ja sietokykyä. Riskien ja vastuun vastapainona yrittäjä voi kuitenkin itse määritellä tekemisensä ja yrityksen menestyessä yrittäjä pääsee nauttimaan taloudellisista voitoista.

Yrityksen perustaminen vaatii taloudellisia resursseja, minkä vuoksi Suomessa työ- ja elinkeinohallinto on kehittänyt starttirahan yrittäjiksi aikoville. Starttirahan tarkoituksena on turvata yrittäjän toimeentulo yritystoiminnan käynnistämisen aikana, mutta sen saamiseen on olemassa tietyt ehdot. Yhtenä ehtona on muun muassa sopiva yrittäjän koulutus tai -kokemus.

Starttirahan saamisen edellytykset

Starttirahan määrä on peruspäivärahan suuruinen eli 34,50 euroa. Starttirahaa maksetaan enintään viideltä päivältä kalenteriviikossa. Starttirahaa voi saada enintään 12 kuukauden ajan.

Stattirahan saamisen edellytyksiä ovat muun muassa:

• päätoiminen yrittäjyys
  • riittävät valmiudet aiottuun yritystoimintaan
  • mahdollisuudet jatkuvaan kannattavaan toimintaan
  • tarpeellisuus toimeentulon kannalta
  • yritystoiminnan aloitus vasta sen jälkeen, kun tuki on myönnetty.

Miksi kouluttautua yrittäjäksi?

Yrittäjyyskurssi tai yrittäjäkoulutus toimii kullanarvoisena tukena yrittäjätaipaleen alussa, koska yrittäjä tarvitsee luovuuden ja rohkeuden lisäksi laajaa alan osaamista ja sosiaalista verkostoa. Koulutusten kesto ja laajuus vaihtelee, ja tarjolla on koulutusta laajoista tutkinnoista lyhytkestoisempiin yrittäjyyden täsmäkursseihin.

Uuden oppiminen on olennainen osa yrittäjänä toimimista, jotta yritys voi menestyä ja olla kilpailukykyinen. Yrittäjyyteen valmistautuminen vaatiikin usein moneen asiaan tutustumista.

Miten kouluttautua yrittäjäksi?

Yrittäjäkoulutusta järjestävät mm.

• yliopistot ja ammattikorkeakoulut osana tutkintoon johtavaa koulutusta
  • elinkeinoelämän erikoisoppilaitokset ja
  • monet muut organisaatiot.

Yrittäjyyden ammattitutkinto

Yrittäjyyden ammattitutkinto on yrittäjän tutkintokoulutus. Yrittäjyyden ammattitutkinto sopii henkilöille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan yrittäjänä ja saada uusia ideoita oman yrityksen kehittämisen. Yrittäjän ammattitutkinto on myös hyvä aloittavan yrittäjän koulutus ja yritysneuvontaa tekevän koulutus.

Yrittäjän ammattitutkinnossa käydään läpi koko yrityksen elinkaari yrityksen perustamisesta omistajanvaihdokseen saakka. Yrittäjyyden ammattitutkinnossa opiskelet henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti esimerkiksi seuraavia yritystoiminnan osa-alueita:

• markkinointi
  • myynti
  • taloushallinto
  • tuotteistaminen
  • yrityksen perustamistoimet
  • liiketoiminnan digitalisaatio
  • verkkokauppa
  • kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta

Yrittäjän tutkintokoulutus soveltuu oman yritystoiminnan ohella suoritettavaksi. Yrittäjyyden ammattitutkinto verkossa antaa kaikista eniten joustoa osallistua koulutukseen eri puolilta Suomea. Yrittäjyyden ammattitutkinnon suorittamisesta saa hakukelpoisuuden korkeakouluihin.

Perustason yrittäjäkoulutus soveltuu uusille yrittäjille

Perustason yrittäjyysvalmennus on oivallinen aloittavan yrittäjän koulutus. Perustason yrittäjäkoulutuksissa käsitellään käytännön perustietojen ja -taitojen hankkimista ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Koulutusaiheet voivat käsitellä esimerkiksi:

• yrittäjyyden perusteita ja yrityksen perustamista
  • eri yritysmuotoja
  • vaadittavia perustamisasiakirjoja
  • ilmoituksia ja lupia
  • yrittäjän verotusta

Yrittäjän täydennyskoulutus hyödyttää kokenutta yrittäjää

Yrittäjä voi tarvita myös jatkokoulutusta yrityksen perustamista myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi yrityksen kasvaessa tai kansainvälistyessä. Kyseeseen voikin tulla yrittäjän täydennyskoulutus.

Yrittäjän täydennyskoulutuksissa käsitellään esimerkiksi:

• yritysidean kehittämismahdollisuuksia
  • markkinointia
  • johtamista
  • työnantajavelvollisuuksia
  • kansainvälisiä säännöksiä

Löydät yrittäjälle sopivia täydennyskoulutuksia tutustumalla muihinkin koulutuskategorioihin koulutus.fissä. Sopiva yrittäjäkurssi sinulle voikin olla esimerkiksi johtamiskoulutus, taloushallinnon koulutus, myyntikoulutus tai vastuullisen liiketoiminnan koulutus. Mieti, millaisesta osaamisesta yrityksesi tällä hetkellä hyötyisi.

Lähteet: TE-palvelut, Suomen Yrittäjät, Mercuria kauppaoppilaitos Oy, Suomen Yrittäjäopisto