Etsi koulutusta 👉

Esteettömyysdirektiivi ja saavutettavuus

Esteettömyysdirektiivin vaatimusten soveltaminen alkaa 28.6.2025. Esteettömyysdirektiivi edellyttää, että viranomaiset ja kesästä lähtien myös yksityinen sektori tekevät tietyt tuotteet ja palvelut esteettömiksi. Asia ei ole vallan uusi, sillä direktiivin vaatimukset laitettiin kansallisesti toimeen Suomen lainsäädännössä jo 28.6.2022 kuten direktiivi edellytti. Koska vaatimusten soveltaminen alkaa pian, on nyt korkea aika toimia.

Esteettömyysdirektiivin tavoite

Esteettömyysdirektiivin tavoitteena on edistää kaikkien käyttäjien, ei yksin, mutta erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin. Tavoitteena on lisätä esteettömien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta yhdistämällä niitä koskevia vaatimuksia EU-tasolla sekä tehdä tuotteista ja palveluista esteettömämpiä. Tällä pyritään helpottamaan erityisesti vammaisten henkilöiden itsenäistä elämää. Esteettömyys tarkoittaa käsitteellisesti rakennetun ympäristön tekemistä kaikille toimivaksi ja saavutettavuudella tarkoitetaan digitaalisen maailman esteettömyyttä. Esteettömyysdirektiivi kuitenkin vaikuttaa moniin digitaalisiin palveluihin.

Saavutettavista digitaalisista palveluista on säädetty ns. digipalvelulaissa (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta). Esteettömyysdirektiivin vaatimuksia on taasen toteutettu tekemällä mm. muutoksia useampaankin lakiin. Tärkeintä kannaltamme kuitenkin on mitä direktiivin asettamat vaatimukset ovat ja keitä ne velvoittavat.

Mitä lain vaatimukset koskevat

Esteettömyysvaatimukset velvoittavat julkisen hallinnon organisaatioita sekä yksityistä sektoria eli kaikkia, jotka tuottavat tai tarjoavat direktiivin alaan kuuluvaa tuotetta tai palvelua kuluttajille.

Direktiivi koskee esimerkiksi seuraavia tuotteita:

  • Tietokoneet ja niiden käyttöjärjestelmät
  • Maksupäätteet, lippuautomaatit ym. Itsepalvelupäätteet
  • Älypuhelimet
  • Sähköisten kirjojen lukulaitteet
  • AV-median palveluihin käytettävät laitteet

Direktiivin tarkoittamia palveluita ovat mm:

  • Tietoliikenne ja viestintäpalvelut
  • Verkkosivustot ja mobiilisovellukset
  • Sähköiset matkaliput ja niiden ostaminen
  • Kuluttajien pankkipalvelut
  • E-kirjat ja niiden lukemiseen käytettävät ohjelmistot
  • Verkkokaupat

Keitä laki velvoittaa

Esteettömyysdirektiivin perusteella annettuja säädöksiä sovelletaan yksityiseen ja julkiseen toimijaan, joka saattaa soveltamisalaan kuuluvan tuotteen markkinoille tai tarjoaa palvelua kuluttajalle. Näiden tuotteiden ja palveluiden valmistajien on varauduttava osoittamaan, että tuote tai palvelu on vaatimusten mukainen.

Lain soveltamisessa on kuitenkin muutamia lievennyksiä. Lain velvoitteet eivät koske yrityksiä, joiden:

  • Palveluksessa on alle 10 työntekijää ja
  • Vuosittainen liikevaihto on enintään 2 miljoonaa euroa tai
  • Vuosittainen taseen loppusumma on enintään 2 miljoonaa euroa.

Lain veloittavuudessa on siis lievennystä, mutta lain edellyttämät parannukset palveluissa ovat sellaisia, että niiden toteutumisesta hyötyy jokainen toimija – niin palvelun tarjoaja kuin asiakaskin. Saavutettavuuden toteutumisen varmistaminen kun vain on järkevää. Eihän yksikään kauppias jättäisi kauppaansa metrin korkuista kynnystä ja suurta osaa asiakkaista oven ulkopuolelle vain siksi, ”ettei ole lain mukaan pakko”. Jokainen toimija halunnee varmistaa, että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas pääsee kauppaan.

Verkkokaupat

Kuten edellä on listattu, vaikuttaa laki verkkokauppojen ohella moniin muihinkin laitteisiin, sovelluksiin ja palveluihin. Verkkokauppa on kuitenkin helposti ymmärrettävissä ja sen ”esteettömyys” (saavutettavuus) pitäisi jo olla tuttua. Onhan saavutettavuudesta puhuttu jo pitkään. Kokemustemme perusteella saavutettavuus verkkokaupoissa kuitenkin vaihtelee merkittävästi.

Muistutuksena vielä kerran: Lain vaatimus verkkokauppojen saavutettavuudesta tulee koskemaan edellä mainituin poikkeuksin myös yksityisiä verkkokauppoja 28.6.2025. Asia on siis ajankohtainen juuri nyt. Minkä tahansa verkkopalvelun saavutettavuuden testaamiselle ja tuleville korjaustoimille tulee varata aikaa!

Mitkä asiat verkkokaupassa toteuttavat saavutettavuutta?

Saavutettavuuden mittareina käytetään yleisesti WCAG-ohjeiston onnistumiskriteereitä. Niitä ei kuitenkaan pidä tulkita sellaisenaan, vaan miten ne tukevat WCAG-ohjeiston periaatteiden toteutumista. Näitä periaatteita ovat:

  • Havaittavuus
  • Hallittavuus
  • Ymmärrettävyys
  • Toimintavarmuus

Havainnollistaen voidaan sanoa, että Havaittavuuden periaatteen toteutuminen tarkoittaa sitä, että jokainen käyttäjä kykenee havaitsemaan ja erottamaan kaupan sisällön riippumatta siitä millä laitteella tai tavalla käyttää verkkokauppaa. Hallittavuuden periaatteen toteutuminen edellyttää, että kaupan sisältöä ja toimintoja voi käyttää ja kaupan sisällössä navigoida esimerkiksi ilman hiirtä. Kaiken sisällön tulee olla saavutettavissa vaikkapa pelkkää näppäimistöä käyttäen. Mainittakoon, että yleiset avustavat teknologiat kuten ruudunlukusovellukset ja esimerkiksi päähiiri tukeutuvat näppäimistörajapinnan käyttöön. Ymmärrettävyydellä tarkoitetaan sekä sisällön, tekstien että linkkien kielellistä ymmärrettävyyttä, mutta myös toimintojen, lomakkeiden, ostoskorin tms. loogista ja intuitiivista toimintaa. Toimintavarmuus edellyttää sitä, että sisällön käyttäminen on mahdollista esimerkiksi mainituilla avustavilla tekniikoilla.

Hyvä verkkokauppa

Hyvä verkkokauppa mahdollistaa asiakkaille haluttujen tuotteiden helpon löydettävyyden, vertailun ja ostokokemuksen. Saavutettavuus ei ole erillinen hyvästä käyttökokemuksesta vaan samat asiat, jotka tekevät verkkokaupasta saavutettavan henkilöille, joilla on henkilökohtaisia käyttöä vaikeuttavia toimintaesteitä, tekevät kaupasta samalla paremmin toimivan ja mukavamman käyttää kaikille käyttäjille. Ja kukapa sitä ei haluasi.

Varmistamalla verkkokauppasi saavutettavuuden hyödyt markkinoilla myös siksi, että saat kilpailuetua paremmin toimivalla kaupalla, saat lisää asiakkaita ja laajemman asiakaskunnan, kasvatat kauppasi brändiä ja parempaa mainetta.

Miten alkuun?

Saavutettavuus ei näy päällepäin! Vain pahimmat saavutettavuuden puutteet näkyvät. Kouluttautumalla varmistat, että osaat tuottaa sisältöä, joka on kaikkien käyttäjien saavutettavissa. Verkkokaupan saavutettavuuden varmistaminen alkaa kattavasta testauksesta eri selaimilla ja avustavilla tekniikoilla sekä työpöytänäkymässä että mobiilissa.

Saavutettavuuskoulutukset

Saavutettavuuden vaatimukset verkkosisällölle on laaja kokonaisuus tekniikkaa ja sisältöä. Koulutuksissa opit tuottamaan sisältöä saavutettavana ja tunnistamaan sivustojen tekniikasta sellaiset elementit, joilla varmistat myös sivuston toiminnan teknisesti saavutettavana.

Saavutettavien dokumenttien osalta on tärkeä oppia oikea työnkulku lähdesovelluksesta julkaistavaan tiedostoon asti. Koulutuksissa opetetaan miten huomioit saavutettavuuden jo dokumentteja luodessasi.

Tutustu tarkemmin saavutettavuuskoulutuksiimme täältä!

Saavutettavuustestaukset ja palvelut

Arvioimme digitaalisen palvelun kokonaisuutena huomioiden sekä kognitiivisen saavutettavuuden että teknisen toiminnan ja yleisen helppokäyttöisyyden. Arvioimme teknistä saavutettavuutta käyttäen WCAG 2.2 -kriteeristöä. Kartoitus sisältää palvelun helppokäyttöisyyden ja selkeyden arvioinnin sekä rakenteen, että tekstien osalta. Sivuston saavutettavuuden kattava arviointi on edellytys lain vaatimusten täyttämiselle ja saavutettavuusselosteen laatimiselle.

Testaus avustavilla tekniikoilla

Osana Corellian tekemää saavutettavuusarviointia on näkövammaisen asiantuntijan suorittamat testaukset käyttäen näkövammaisten yleisimpiä ruudunlukuohjelmia eri selaimilla sekä tietokoneella että mobiililaitteella. Sivuston toimivuus testataan selainten ja käyttöjärjestelmien tarjoamilla esteettömyysasetuksilla, kuten esimerkiksi negatiivivärit ja tekstin koon mukauttaminen. Koostamme kartoituksen tuloksista raportin, jossa on listattu havaitut saavutettavuuspuutteet niiden kriittisyyden mukaan, kerrottu esimerkein miten puute vaikuttaa käyttäjiin, listattu mitä WCAG-kriteeriä puute koskee ja annettu suositus siitä, miten tilanne pitäisi korjata. Käymme raportin kanssanne läpi yhteisessä tapaamisessa.

Auditoinnin kattavuus

käytännössä auditointi suoritetaan aina:

  • Eri käyttöjärjestelmillä (Windows ja Mac OSx)
  • Useilla selaimilla (Edge, Firefox, Chrome)
  • Eri laitetyypeillä (tietokone, tabletti, älypuhelin)
  • Windows ruudunlukijoilla (Jaws, NVDA)
  • Applen ruudunlukijalla VoiceOver
  • Tarkastaen sivuston koodi sekä ohjelmallisesti että manuaalisesti

Saavutettavuus-webinaari 10.2.2025

Webinaarissa käsitellään muun muassa vuonna 2025 voimaan tulevaa Esteettömyysdirektiiviä ja sen vaikutuksia mm. verkkokauppoihin. Opit, miten sivujen saavutettavuutta valvotaan ja mitä verkkosivujen auditointi tarkoittaa. Saat tietoa tyypillisimmistä haasteista saavutettavuudessa ja kuinka Corellia voi auttaa parantamaan sivustosi saavutettavuutta koulutusten, konsultoinnin ja auditointien avulla.

Ilmoittaudu mukaan webinaariimme ja ota selvää saavutettavuuden uusimmista trendeistä ja muutoksista! 

Ota meihin yhteyttä ja keskustellaan lisää miten voimme auttaa teitä saavutettavuusasioissa!



Lue lisää: Corellia Helsinki Oy

Ota yhteyttä


Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää kouluttajasta Corellia Helsinki Oy? Täytä yhteystietosi, niin kouluttaja ottaa sinuun yhteyttä.