5 vinkkiä parempaan johtajuuteen

Johtajana toimiminen on sekä jännittävää että haastavaa. Mutta millainen on hyvä johtaja? Olet sitten juuri johtajana aloittanut, tai jo pidempään työtä tehnyt – kehittyä voit aina. Kysyimme viideltä johtajalta, mitkä tekijät heidän mielestään tekevät hyvän johtajan. Listasimme tähän artikkeliin viisi vinkkiä, joiden avulla sinäkin voit kehittyä johtajana.

Haluatko kehittyä johtajana? Tutustu koulutustarjontaan täällä!

1. Tue työntekijöitäsi ja auta heitä tulemaan paremmaksi työssään

Kun työntekijöilläsi on ongelmia suorittaa työtehtäviä, tukemalla ja auttamalla heitä osoitat hyvää johtajuutta sekä luot turvallisuudentunnetta. Johtajana toimimisen ohella voit auttaa työntekijöitäsi kehittymään ja etenemään urallaan. Äläkä unohda, että sinun tulisi johtajana kannustaa työntekijöitäsi tuomaan esiin omia ideoitaan ja mielipiteitään.

2. Anna selkeitä ohjeita ja ole aidosti kiinnostunut

Hyvä johtaja ohjeistaa selkeästi ja kuuntelee tarkasti. Jollet anna selkeitä ohjeita, tulet helposti väärinymmärretyksi. Tämä voi aiheuttaa erimielisyyksiä ja väärinkäsityksiä. Kuuntele, mitä sanottavaa työntekijöilläsi on. Ole myös aidosti kiinnostunut siitä mitä teet, sillä jos sinulla itselläsi ei ole motivaatiota työtäsi kohtaan, on vaikea motivoida muita.

3. Jokainen työntekijäsi on yksilö – johda heitä heidän tarpeidensa mukaisesti

Kaikki työntekijät eivät tarvitse samanlaista kannustusta ja palautetta – jotkut haluavat saada hyvinkin rakentavaa ja säännöllistä palautetta, kun toiset kaipaavat palautetta vain silloin, kun sille on oikeasti tarve. Siksi on tärkeää, että johtajana tunnet työntekijäsi ja osaat johtaa heitä juuri heille sopivalla tavalla. Joidenkin työntekijöiden mielestä hyvä johtaja sallii ja rohkaisee aloitteelliseen työhön ilman tarkkoja suuntaviivoja, kun toiset taas kokevat tarvitsevansa tarkempaa ohjausta.

4. Ole läsnä fyysisesti ja henkisesti

Hyvä johtaja on läsnä fyysisesti, mutta myös henkisesti. Hän antaa aikaa työntekijöilleen, keskustelee ja kuuntelee heidän mielipiteitään ja kokemuksiaan. Ole mahdollisimman helposti tavoitettavissa, sillä se kasvattaa luottamusta sinun ja työntekijöidesi välillä sekä lisää yleistä työhyvinvointia.

5. Hyvä johtaja tuntee itsensä

Suurin osa kommunikoinnistamme tapahtuu elekielellä. Vaikka valitsisit sanasi kuinka tarkkaan tahansa, voi viestisi mennä väärin perille, jos kehosi viestii muuta. Mieti mitä sanot ja miten sen sanot! Opi tuntemaan itsesi johtajana, ole avoin palautteelle ja kehitä niitä osa-alueita, jotka sitä vaativat. Kuten missä tahansa taidossa, myös johtamisessa voi kehittyä.

Löydä johtamisen koulutus »