Luottamus työyhteisössä on tärkeää – miten sitä voi vahvistaa?

Luottamus on tärkeää sekä työnantajalle että työntekijöille. Miten molemminpuolista luottamusta voi vahvistaa? 

Mies istuu tietokoneen äärellä

On sanomattakin selvää, että luottamus on työyhteisössä tärkeä asia. Etenkin silloin, kun työskennellään etänä. Luottamus on tärkeää sekä työnantajalle että työntekijöille. Miten molemminpuolista luottamusta voi vahvistaa? Entä miten rakentaa osallistumaan kannustavaa ilmapiiriä? 

Osoita luottamusta, älä kontrolloi

Moni yritys joutui alkuvuonna 2020 koronapandemian yllättämäksi. Lähes yhdessä yössä monella työpaikalla siirryttiin etätyöskentelyyn. Tämä tarkoitti, että tarvittiin uudenlaista lähestymistä johtamiseen ja tiimityöskentelyyn. 

Koronapandemia on hyvä esimerkki siitä, että yritysten kannattaa olla ketteriä ja joustokykyisiä, jolloin ne eivät joudu pulaan kohdatessaan yllättäviä muutoksia.  Yritykset olivat pakotettuja ottamaan digiloikan, eikä kaikilla ollut hyviä valmiuksia etätyöhön siirtymiseksi. Työtavoista on jouduttu neuvottelemaan ja sopimaan uudelleen. 

Hyppäys etäjohtamiseen ja etätyöskentelyyn on tarkoittanut sitä, että työyhteisöjen luottamustasoa on koeteltu.Yksi suurimmista etätyöhön siirtymisen haasteista on ollut luottamus – sekä sen osoittaminen että sen puute. Jotta etänä työskentely sujuisi hyvin, pitää esihenkilöiden kyetä luottamaan työntekijöihinsä, mutta myös toisinpäin. Suurimmat etätyöskentelyn haasteet ovat kummunneet juuri luottamukseen liittyvistä puutteista. Mitä tämä kertoo yritysten ilmapiiristä?

Uudet haasteet luovat uusia mahdollisuuksia

Pandemia on mahdollistanut meille ainutlaatuisen tilaisuuden muuttaa ja uudelleenjärjestellä työtapojamme. Olemme laittaneet pystyyn kotitoimistoja sekä alkaneet hyödyntää uusia viestinnän kanavia ja tapoja.

Joillakin työpaikoilla etätyötä on tehty paljon myös ennen pandemiaa, mutta osalle etätyö on ollut enemmänkin poikkeus kuin sääntö. Tuleeko etätyö vahvistumaan tulevaisuudessa, kun koronarajoitukset vihdoin höllentyvät ja lopulta poistuvat? Ei, elleivät osapuolet luota toisiinsa.

Etätyöskentelyssä on parhaimmillaan paljon hyvää, mutta monet työnantajat ovat pohtineet myös sen luomia haasteita. He ovat pohtineet muun muassa sellaisia kysymyksiä kuin “Kuinka pitkiä päiviä työntekijäni tekevät? Miten he jaottelevat työpäivänsä? Miten he erottavat työelämän vapaa-ajasta? Entä tekevätkö he työtehtävänsä sovitusti ja ajallaan kotona työskennellessään?”

Taustalla on todennäköisesti hyväntahtoinen huoli siitä, että onhan työntekijöillä tarvittavat välineet työn tekemiseen etänä sekä pitäväthän he omasta jaksamisestaan ja hyvinvoinnistaan huolta ja jaksavat näin myös pysyä tehokkaina. Mutta nämä kysymykset voivat työntekijän näkökulmasta tuntua hyökkääviltä ja herättää ajatuksen: “Eikö minuun luoteta?”

On tärkeää tuntea, että sinuun luotetaan

Luottamuksen ja etätyön kinkkinen suhde ei ole mikään uusi asia. Työnantajat eivät välttämättä halua työntekijöiden työskentelevät etänä tai joustavasti. Tässä on kuitenkin suuria eroja, ja joillakin työpaikoilla etätyöhön kannustetaan ja sitä tuetaan.  

Työntekijät usein toivovat lisää päätäntävaltaa siihen, miten, missä ja milloin he saavat tehdä töitä ja arvostavat työnantajia, jotka tarjoavat heille vapauksia tehdä työtä itselleen sopivalla tavalla.

Työntekijät ovat tehokkaampia, kun he tuntevat, että heihin luotetaan ja kun heille annetaan vastuuta. Hyvä luottamustaso myös

  • Tehostaa tiimityöskentelyä
  • Parantaa työntekijöiden halua osallistua
  • Auttaa päätöksenteossa
  • Vähentää stressiä ja työuupumusta
  • Sitouttaa työntekijöitä pysymään yrityksessä

Miten varmistaa, että luottamustaso pysyy hyvänä? Mitä esihenkilö voi tehdä ja millaisia taitoja hänellä tulee olla?

Miten rakentaa parempaa luottamusta?

Monet työnantajat mainostavat matalaa hierarkiarakennetta – käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työntekijä voi itse vaikuttaa omaan työhönsä. Hänelle annetaan tilaa ja vastuuta tehdä omaa työtään, eikä johto sanele hänelle tarkkaan kaikkia työtehtäviä.

Hyvät etäjohtamisen taidot kuuluvat aiempaa vahvemmin hyvän esihenkilön työkalupakkiin. Etänä johtaessa on pystyttävä luottamaan alaisiin ja näiden kykyyn tehdä työnsä omatoimisesti.

Kaksi nopeaa vinkkiä esihenkilölle:

  1. Vaivaa työntekijöitä vain tärkeillä asioilla. Mitä useammin vaivaat heitä vähäpätöisemmillä asioilla, sitä kontrolloidummalta alaisistasi todennäköisesti tuntuu.
  2. Viestittele alaisillesi vain yrityksen virallisia viestintäkanavia pitkin. Ei ole hyvä idea laittaa heille viestiä henkilökohtaisten sosiaalisen median tilien kautta. Näin työelämä ja vapaa-aika pysyvät erillään.

 

6 tapaa rakentaa luottamusta 🔗😊💪

  1. Puhu alaisillesi avoimesti. Ota heidät mukaan ideointiin ja suunnitteluun sekä tee selväksi, että vastaanotat mielelläsi ehdotuksia. Avoin keskustelukulttuuri edistää luottamusta ja tekee töiden tekemisestä yhdessä helpompaa.
  2. Tyytyväiset alaiset ovat lojaaleja työnantajilleen, jolloin he ovat myös motivoituneempia tekemään työnsä kunnolla.
  3. Toimi roolimallina. Jos sanaasi voi luottaa ja toimit johdonmukaisesti, ansaitset työntekijöidesi kunnioituksen. Näytä alaisillesi avoimuutta, arvostusta ja rehellisyyttä, niin hekin näyttävät sinulle niitä takaisin.
  4. Aseta yhteisiä tavoitteita. Kun kaikki puhaltavat yhteen hiileen, kaikki työskentelevät samojen tavoitteiden saavuttamiseksi. Muista ottaa yhteisten tavoitteiden tavoittelu huomioon myös uutta kollegaa rekrytoidessa – mieti, miten uusi kollega sopii osaksi tiimiä.
  5. Ota tiimisi mukaan päätöksentekoon. Laadi suunnitelmat ja vuosikello tulevalle vuodelle yhdessä tiimisi kanssa. Älä kuitenkaan anna vaikutelmaa, että siirrät kaiken vastuun alaisillesi. Ole itse mukana kaikissa tärkeimmissä vaiheissa osoittaaksesi olevasi sitoutunut tiimiisi ja tavoitteisiiin.
  6. Kehitä ja päivitä johtamistyyliäsi. Mieti, miten kommunikoit tiimisi kanssa ja miten johdat sitä. Katso peiliin ja mieti, oletko sellainen pomo, jollaisen haluaisit itsellesi? Luotatko itseesi johtajana? Kun olet valmis kehittämään esihenkilötaitojasi, mukaudut paremmin uusiin haasteisiin ja kehityt ammatillisesti.


Haluatko parantaa johtamistaitojasi? Katso yli 300 johtamisen koulutusta ja päivitä taitosi ajan tasalle:

Siirry hakuun

Usein kysyttyä

  • Luottamus on keskeinen tekijä ihmisten välisissä suhteissa ja yhteistyössä. Se luo perustan avoimelle ja rehelliselle kommunikoinnille.

    Kun ihmiset luottavat toisiinsa, he voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja jakaa avoimesti mielipiteensä, tunteensa ja tarpeensa.

  • Luottamuksen kehittäminen työyhteisössä vaatii avointa kommunikointia ja sitoutumista yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Luottamusta voidaan kehittää esimerkiksi avoimella palautteella, yhteisillä tiimipalavereilla ja edistämällä yhteistyötä.


Mainokset