7 vinkkiä, jotka helpottavat lomaltapaluuta

Lue vinkit, jotka helpottavat töihin paluuta ja tasoittavat tietä onnistuneelle syksylle.

Jokainen tietää sen tunteen, kun loman jälkeen on vaikea palata arkeen. Onneksi paluuta voi helpottaa! Tässä 7 vinkkiä, jotka helpottavat töihin paluuta ja tasoittavat tietä onnistuneelle syksylle.  Älä avaa heti sähköpostia Jos kärsit loma-ahdistuksesta, huonoin vaihtoehto on avata satoja lukemattomia maileja täynnä oleva työsähköposti heti ensimmäisen työpäivän alussa. Sen sijaan että sukellat suoraan syvään päätyyn, juttele ja vaihda kuulumiset ensin kollegoiden kanssa. Saat pehmeän laskun päivään ja yleiskatsauksen loman aikana tapahtuneista tärkeistä asioista.  Aloita pienestä. Ota aluksi yksinkertaisemmat tehtävät työn alle ja etene kevyesti tehtävälistalla eteenpäin. Ei kannata heti tarttua raskaimpaan hommaan vaan yritä ensin päästä takaisin rytmiin kiinni. Suuren uuden projektin aloittaminen voi hyvin odottaa päivän tai pari, kunnes olet jälleen tilanteen tasalla.  Aikatauluta ensimmäiset päivät loman jälkeen. Rehellisesti sinulla tuskin on aikaa käyttää koko ensimmäistä päivää käynnistymiseen ja vanhojen hommien kertaamiseen, mutta varaa sille kuitenkin aikaa. Näin voit jakaa työmäärän ja varmistat, että sinulla on tarvittava aika vanhojen kuin uusienkin tehtävien parissa. Ja muista, kirjaa tehtävät ylös tärkeysjärjestyksessä!  Selaa ajanhallinnan koulutuksia >  Pidä kalenteri tyhjänä. Sinulla on tarpeeksi tehtävää ensimmäisinä päivinä, joten et kaipaa siihen mitään ylimääräistä. Yritä varmistaa, ettei ensimmäinen työviikko ole täynnä kokouksia ja tapaamisia. Käy työsähköposti läpi ja priorisoi työtehtävät ennen kuin varaat uusia aikaa vieviä tapaamisia kalenteriin.  Kirjoita muistiin. Tyhjennä pää ja kirjoita ennen lomaa muistiin tehtävät, jotka odottavat loman jälkeen. Hommat kannattaa kirjoittaa ylös tärkeysjärjestyksessä ja kirjata ylös myös arvio siitä, kuinka kauan mikäkin tehtävä vaatii. Näin saat heti loman jälkeen yleiskuvan tärkeimmistä asioista, jotka on tehtävä ensin. Jos lista jäi tekemättä ennen lomaa, tee se ensimmäisenä työpäivänä, jotta voit aloittaa hommat organisoidusti etkä pompi asiasta toiseen.  Muista tauot. Kun palaa lomalta töihin, päällimmäisenä ajatuksena saattaa olla, että nyt on paiskittava hommia koko loma-ajan edestä. Riskinä on, että saat loman jäljiltä hauraana olevan työmotivaation laskemaan entisestään. Pidä siis taukoja. Ota ylimääräinen kuppi kahvia tai käy hiukan pidemmällä happihyppelyllä lounastauolla. Näin varmistat, että pysyt motivoituneena koko ensimmäisen viikon ajan etkä nuupahda ennen maanantain iltapäiväkahvia.  7. Pidä lomafiilis hengissä! On helppo vajota ankeisiin tunnelmiin, kun ihana loma on ohi ja olet jälleen herätyskellon orja. Vältä pessimismiä ja suunnittele hauskoja asioita työpäivien jälkeen! Työsyksy on käynnissä, mutta kesän lämpö ja valo pysyvät täällä vielä jonkin aikaa. Keksi työpäivän jälkeen mukavaa tekemistä, jota tekisit lomallakin. Näin tavallisen arjen alkaminen ei ole niin puuduttaavaa – ja on helpompaa pysyä positiivisena töissäkin!

1. Älä avaa heti sähköpostia

2.  Aloita pienestä.

3. Aikatauluta ensimmäiset päivät loman jälkeen.

Selaa ajanhallinnan koulutuksia

4. Pidä kalenteri tyhjänä.

5. Kirjoita muistiin.

6. Muista tauot.

7. Pidä lomafiilis hengissä!

Psst! Jos työmotivaatio on kadoksissa loman jälkeen, toimivaksi lääkkeeksi on todettu omien taitojen kehittäminen ja uuden oppiminen. Tutustu siis oman alasi koulutusvaihtoehtoihin »