Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili
nainen läppärin äärellä

7 vinkkiä työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseksi

Jatkatko usein hommien paiskimista vielä työtuntien ulkopuolella? Tarkoittaako liukuva työaika kohdallasi sitä, että teet töitä läpi vuorokauden? Käytkö jatkuvasti tarkistamassa sähköpostisi saapuneet-kansion? 

Ehkä kannattaa pysähtyä hetkeksi ja pohtia, ovatko työ ja vapaa-aika arjessasi tasapainossa.

Nyt kun moni meistä on jo pitkään tehnyt etätöitä, on rajanteko kotitoimiston ja kotisohvan välillä aiempaa häilyvämpi. Et ole ainoa, jolla on vaikeuksia sulkea työläppäri ja siirtää aivot vapaalle. Tässä muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua kohti tasapainoisempaa työn ja vapaa-ajan jaottelua.

Miksi tasapainon saavuttaminen on haastavaa? ⏳

Oletko miettinyt, miksi kurkkaat työsähköpostiasi myös vapaa-ajalla? Kaksi suurinta syytä tähän ovat omaan työhön liittyvä epävarmuus sekä nykyteknologia.

Epävarmuutta voi aiheuttaa tunne siitä, että sinun tulisi osoittaa pomollesi olevasi tuottelias ja hoitavasi hommasi ajallaan. Moni on COVID-19 -pandemian aikana joutunut työttömäksi tai pelkää työnsä menettämistä – tämä on ajanut osan ylisuorittamaan ja samalla ylikuormittamaan itseään. Lyhyellä aikatähtäimellä tämä ei ehkä ole huolestuttavaa. Ennen pitkää ylisuorittaminen kuitenkin johtaa väsymyksen ja jopa burnoutin partaalle.

Sopivan tasapainon löytäminen näkyy tehokkuutena ja laskee stressitasoja. Miten sitten ylläpitää tasapainoa?

1. Mieti, miten käytät päiväsi tunnit

Tee lista päivän aika tehtävistä työtehtävistä ja aseta ne tärkeysjärjestykseen. Varmista, että akuuteimmat asiat tulevat hoidetuksi ensimmäisenä. Valitse maksimissaan kolme isompaa tehtävää yhdelle päivälle, jotta saat asioita oikeasti edistettyä multitaskaamisen sijaan.

Listaa seuraavaksi asiat, jotka saavat keskittymisen herpaantumaan. Tarkistatko puhelintasi jatkuvasti viestien varalta tai käytät aikaa viesteihin vastaamiseen? Harhaudutko tyhjentämään tiskikonetta samalla, kun haet itsellesi kahvia? Ajoita ylimääräiset kotiaskareet mieluummin pidempien taukojen lomaan, etteivät ne katko työntekoasi.

2. Älä unohda taukoja

Oletko kuullut Pomodoro-tekniikasta? Siinä työ jaotellaan 25 minuutin pätkiin, joiden välissä pidetään viiden minuutin tauko. Tekniikka auttaa keskittymään kulloinkin tekemääsi asiaan, mutta se muistuttaa myös taukojen pitämisestä. Pomodorosta voit lukea lisää täällä.

Kun töitä tekee kotoa käsin, taukojen pitämisen tärkeys vain korostuu. Business New Dailyn tutkimuksen mukaan etätyöläiset työskentelevät kuukaudessa 10 tuntia toimistotyöläisiä enemmän. Tämä johtunee sekä päivittäisestä työajan venymisestä että taukojen skippaamisesta.

Pidä yhtä pitkä lounastauko kuin pitäisit toimistollakin. Älä turhaan kiirehdi, vaan hyödynnä tauko. Sulje läppäri, käy pienellä kävelyllä, venyttele, lue vaikka kirjaa tai ota nokoset.

Tauot auttavat sinua latautumaan ja antavat positiivista energiaa työntekoon.

3. Suunnittele, mitä aiot tehdä työpäivän päätteeksi

Kun sinulla on jotain suunniteltuna, sinulla on syy lopettaa työnteko ajallaan. Aktiviteetin ei tarvitse olla mitään ihmeellistä. Voit järjestellä vaatekaappisi sisällön, mennä kävelylle, nähdä ystävääsi – mitä vain, mistä nautit. Pääasia on, että suunnittelet aloittavasi heti työpäivän jälkeen. Kun sinulla on jotain, mitä odottaa, on sinun helpompi keskittyä työaikana hommiin ja pitää mieli positiivisena.

4. Kun lopetat, lopeta

Kuullostaa simppeliltä, mutta kun työpäiväsi päättyy: heitä oikeasti vapaalle.

Sulje kone ja työpuhelin, äläkä enää lue työsähköposteja. Hiljennä tarvittaessa työohjelmien ilmoitukset puhelimestasi. Siivoa työpisteesi, niin kiusaus “hoitaa yksi pikku juttu nopeasti” ei yllätä ja kehity useamman asian hoitamiseksi.

Vedä selkeät rajat työn ja vapaa-ajan välille. Sinun ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa. Jos esihenkilölläsi on oikeasti jotakin todella kiireellistä asiaa, hän varmasti soittaa sinulle. Hommia voi jatkaa huomennakin.

5. Varaa aikaa itsellesi ja sinulle tärkeille ihmisille

OECD:n Better life indexin mukaan ihmiset viettävät keskimäärin noin 15 tuntia vuorokaudesta vapaa-aikaan (läheisten näkeminen, harrastukset, television katselu jne.)  ja henkilökohtaiseen aikaan (nukkuminen, syöminen jne.) Suomalaisten keskiarvo on niukasti tämän yläpuolella: näihin käytetään kaksi kolmasosaa vuorokaudesta (15,2 tuntia). 


"Humans are social creatures. The frequency of our contact with others and the quality of our personal relationships are thus crucial determinants of our well-being. A weak social network can result in limited economic opportunities, a lack of contact with others, and eventually, feelings of isolation."

- OECD Better Life Index


Perheen ja muiden tärkeiden ihmisten kanssa vietetty aika on erityisen tärkeää nyt, kun olemme olleet paljon eristyksissä. Jos asut yksin, videopuhelu tärkeän ihmisen kanssa voi nostaa mielialaa. Etenkin pahimpana eristysaikana moni meistä vietti ja on viettänyt pitkiä pätkiä näkemättä ja halaamatta meille tärkeitä ihmisiä.

Syökää perheen kanssa samaan aikaan, katsokaa yhdessä televisiota tai pitäkää leivontatuokio. Tehkää asioita yhdessä.

Läheisten kanssa vietetty laatuaika, myös etäyhteyden välityksellä, paitsi ylläpitää ja vahvistaa ihmissuhteita, myös vähentää stressiä.

6. Pyydä neuvoa mentorilta

Jos et ole tottunut etäilyyn tai se ei tunnu sujuvan, itselle sopivaa rytmiä voi olla vaikea löytää. Miksi et kysyisi neuvoa ja tukea ystävältä tai kollegalta, jolla on jo kokemusta? Mentorista voi olla apua moneen.

Kysy vinkkejä siihen, millaisen rungon he ovat päivälleen rakentaneet, miten ja kuinka usein he pitävät taukoja ja miten he priorisoivat työtehtäviään jättämättä kuitenkaan vapaa-ajan tarvetta huomioimatta. Voit saada uusia näkökulmia tasapainon löytämiseksi.

7. Kommunikoi esihenkilösi kanssa avoimesti

Jos työtaakka kasvaa hallitsemattomaksi, kerro asiasta lähimmälle esihenkilöllesi. Ei kannata polttaa itseään loppuun. Esihenkilösikään ei halua sinun uupuvan, koska sen lisäksi että se vaikuttaa sinuun henkilökohtaisesti, se vaikuttaa myös työtehoosi. Vaikka haluaisitkin osoittaa tehokkuutesi, ei ole tarkoituksenmukaista tehdä jatkuvasti ylitöitä ja olla aina tavoitettavissa.

Hyvä esihenkilö on aidosti kiinnostunut sinusta ja jaksamisestasi. Avoin kommunikaatio auttaa välttämään tarpeettomat uupumiset ja ennaltaehkäisemään niihin ajautumista. On molemmille osapuolille parasta, jos voit hyvin ja motivaatiosi on korkealla.

Voit tarvittaessa itse ehdottaa sinulle sopivia ratkaisuja, kuten joustavaa työaikaa, pidempää lounastaukoa tai isoimpien työprojektien ajoittamista muuhun kuin lomaa edeltävään ja juuri sitä seuraavaan aikaan.

On tärkeää, että löydät itsellesi sopivan tasapainon ja muistat myös vapaa-ajan merkityksen. Vapaalle heittäytyminen ei tarkoita, ettet ottaisi työtäsi tosissasi ja hoitaisi hommiasi riittävän tehokkaasti. Kaikkeasi sinun ei tarvitse työllesi antaa, vaikka nauttisitkin sen tekemisestä.

Etätyöskentelyn koulutukset sinulle ja organisaatiollesi. 

Selaa koulutuksia

Viimeksi päivitetty: 02 heinä 2021

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 23.6.2021

8 merkkiä siitä, että kärsit etätyöväsymyksestä

Oletko kuullut etätyöväsymyksestä? Tiedätkö millaisia etätyöväsymyksen merkit ovat? Lue artikkeli ja opi tunnistamaan etätyöväsymyksen oireet. 

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 26.4.2021

Miten hyvin suhtaudut muutoksiin?

Muutos voi olla erittäin stressaava kokemus. Tällä hetkellä saatat kokea elämässäsi useita muutoksia kerralla, joista selviytyminen voi tuntua vaikealta. 

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 22.4.2021

Ajanhallinta – kolme vinkkiä tehokkuuteen

Miltä sinun to do -listasi näyttää tänään, tällä viikolla tai tässä kuussa? Onko se pitkä? Kuinka monta kohtaa pystyt ruksaamaan listaltasi ennen projektiesi deadlineja? 

Lue lisää
studentum.fi
Tilaa uutiskirjeemme
Saat koulutusvinkkejä, tarjouksia ja uutisia suoraan sähköpostiisi.