Mitä elinikäinen oppiminen tarkoittaa? Voiko siitä olla sinulle apua?

Elinikäinen oppiminen

Mitä elinikäinen oppiminen tarkoittaa? ⌛

Käytännössä elinikäinen oppiminen tarkoittaa sitä, mitä sen nimi itsessään kuvailee - sitoutumista kaikenlaiseen oppimiseen kaikissa elämän vaiheissa. Elinikäisen oppimisen käsite liittyy kuitenkin usein jatko- tai aikuiskoulutukseen.

Suomessa meillä on  velvollisuus osallistua opetukseen aina 18 ikävuoteen saakka oppivelvollisuuden takia. Tietyn iän jälkeen meidän ei kuitenkaan enää ole pakko käydä koulussa tai istua oppitunneilla. Se ei silti tarkoita, että meidän kannattaisi lopettaa oppimista: oppiminen on kiinni meistä itsestämme sen sijaan, että luottaisimme oppimisemme opettajien tai oppilaitosten käsiin.

Elinikäinen oppiminen keskittyy siis yksilön kehitykseen muodollisen koulutuksen jälkeen, yleensä työympäristössä. Elinikäinen oppiminen lähtee ajatuksesta, ettemme voi millään koulussa oppia kaikkia niitä tietoja ja taitoja, joita tulemme elämässämme tarvitsemaan. Tukeutumalla jatkuvan oppimisen ajattelutapaan voimme varmistaa, että kehitämme itseämme, tietämystämme ja taitojamme emmekä jämähdä paikoillemme.

Miksi elinikäinen oppiminen on sinulle tärkeää? 📚

Kaksi tärkeintä syytä huolehtia elinikäisestä oppimisesta:

1. Oppiminen auttaa vastaamaan muutoksiin
    2. Oppiminen auttaa saamaan aikaan muutoksia

Muutos on väistämätön osa elämää ja työtä. Kysymys onkin, pystytkö mukautumaan muutoksiin ja niiden tuomiin vaatimuksiin sekä toisaalta hyödyntämään muutosten luomia mahdollisuuksia. Oppiminen voi auttaa sinua vastaamaan muutoksiin antamalla uusia taitoja: nämä uudet taidot voivat auttaa sinua kohtaamaan muutoksia ja suhtautumaan niihin mahdollisuuksina.

"Oppiminen on riskialtista. Se häiritsee vallitsevaa tilannetta ja lisää epävarmuutta. Se voi myös antaa ihmiselle mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuteen tarjoamalla valintoja, joita muuten ei olisi."

- Manuel London, Oxfordin käsikirja elinikäisestä oppimisesta

Miksi elinikäinen oppiminen on tärkeää tiimillesi ja organisaatiollesi? 📈

Elinikäinen oppiminen on merkityksellistä myös sekä työkavereillesi että yritykselle, jossa työskentelet. Tähän on monia syitä, joista tärkeimmät ovat:

1. Pidentynyt elinajanodote
      2. Taloussyklit
      3. Teknologinen kehitys

Suomalaisten elinajanodote on kasvanut tasaisesti vuosikymmenien ajan. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1980 syntyneiden elinajanodote oli tytöillä 77,81 ja pojilla 69,22 vuotta, kun taas vastasyntyneiden poikien elinajanodote vuonna 2019 oli 79,2 vuotta ja tyttöjen vastaavasti 84,5 vuotta.

Lisäksi on otettava huomioon myös suhdannevaihtelut. Kun tarkastellaan keskimääräisen ihmisen elinajanodotteen nousua, voidaan olettaa, että sinä ja työkaverisi todennäköisesti kohtaatte elinaikananne enemmän taloudellisia suhdanteita kuin edelliset sukupolvet. Taloudellinen sykli määritellään talouden vaihteluksi laajenemisen tai kasvun ja supistumisen tai taantuman välillä. Vaikka jokaisella suhdannekierrolla on erilaiset ominaisuudet ja se vaikuttaa työmarkkinoihin eri tavoin, taantuman aiheuttama shokki pakottaa muutokset ainakin osalle työvoimasta.

Noudattamalla jatkuvan oppimisen periaatetta sinä ja tiimisi olette valmiimpia vastaanottamaan talouden mahdolliset huiput ja kuopat. On myös mahdollista, että tulette samalla kehittäneeksi uusia innovaatioita tai tapoja hyötyä vallitsevista olosuhteista. Lisäksi teknisen kehityksen vauhti vaatii organisaatiota reagoimaan nopeasti muutoksiin. Yritysten on varmistettava, että niillä on oikea ja ajantasainen tietotaito vastata haasteisiin ja hyödyntää automaation ja teknologisten innovaatioiden uudella liiketoiminta-alueella luotuja mahdollisuuksia.

Organisaatiot menestyvät todennäköisesti paremmin, kun työntekijöillä on tarvittavat taidot ja tiedot tehdä omaa työtään. Tämä voidaan varmistaa kannustamalla elinikäiseen oppimiseen.

Mitä hyötyä elinikäisestä oppimisesta on? 💡

Jatkuva oppiminen hyödyntää paitsi sinua, myös työyhteisöäsi. Neljä suurinta jatkuvan oppimisen etua ovat:

1. Elinikäinen oppiminen terävöittää mieltä
      2. Elinikäinen oppiminen lisää ammatillista luottamusta
      3. Elinikäinen oppiminen antaa mahdollisuuden myös myöhemmin kukkaan puhkeaville
      4. Elinikäinen oppiminen laajentaa uramahdollisuuksiasi

Vahvista itseäsi ja edistä uraasi elinikäisen oppimisen avulla!

Haluatko liittyä elinikäisen oppimisen polulle? Aloita tutustumalla henkilökohtaisen kehittymisen koulutuksiimme:

Siirry hakuun

Usein kysyttyä

• Elinikäinen oppiminen tarkoittaa jatkuvaa henkilökohtaista ja ammatillista kehittymistä, jota tehdään koko elämän ajan. Elinikäine oppiminen sisältää uusien taitojen ja tiedon hankkimista sekä vanhojen taitojen päivittämistä ja kehittämistä vastaamaan muuttuvia tarpeita ja haasteita.

• Elinikäinen oppiminen on tärkeää henkilökohtaisen ja ammatillisen kehityksen, taloudellisen vakauden, yhteiskunnan kehityksen ja tasa-arvon kannalta. Se auttaa yksilöitä pysymään ajan tasalla ja sopeutumaan muutoksiin nopeasti.

• Elinikäinen oppiminen hyödyttää myös organisaatioita, sillä se auttaa kehittämään taitavia työntekijöitä. Lisäksi se auttaa organisaatiota sopeutumaan nopeasti muutoksiin ja edistämään innovaatiota ja kehitystä, jolloin organisaation kilpailukyky ja kannattavuus paranevat.