Johda itseäsi paremmin ja menestyt todennäköisemmin – 5 vinkkiä

Itsensä johtaminen on yksi työelämän tärkeimmistä taidoista. Listasimme viisi vinkkiä, joiden avulla opit johtamaan itseäsi paremmin!

Nainen hymyilee

Etätyö, joustavat toimistot ja digitalisaatio ovat kaikki tekijöitä, jotka vaikuttavat nykypäivän muuttuvaan työelämään. Muutosten myllerryksessä itsensä johtamisella on entistäkin enemmän merkitystä, sillä se voi lisätä vapautta niin työssä kuin yksityiselämässäkin. Listasimme viisi vinkkiä, joiden avulla opit johtamaan itseäsi paremmin.

Itsensä johtaminen on yksi työelämän tärkeimmistä taidoista, ja se on vahvasti sinusta itsestäsi kiinni. Osana prosessia otat vastuuta omasta ajankäytöstäsi ja kehityksestäsi, ja opit pidemmällä aikavälillä johtamaan itseäsi ja tekemisiäsi.

Itseohjautuvuus tarkoittaa paitsi kykyä johtaa itseäsi, myös kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä, vaikuttaa oman työhön sekä toimia ilman ulkopuolista ohjausta. Itseohjautuvuus auttaa sinua pääsemään omatoimisesti kohti ammatillisia ja yksityiselämän tavoitteitasi. Kun johdat itseäsi menestyksekkäästi, otat myös vastuuta omasta tekemisestäsi lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Pomo voikin sitten lähteä lomalle?

Ei suinkaan! Vaikka johtaisit itseäsi tehokkaasti, ei se tarkoita, että pomosi voi lopettaa työnsä. Jotta voit työntekijänä saada mahdollisimman paljon irti itsesi johtamisesta, on tärkeää, että esihenkilösi tukee sinua ja luo selkeyttä organisaatioon.

Työntekijänä sinun tulee tietää, mitkä ovat tavoitteesi, millaiset resurssit sinulla on käytettävissä niiden saavuttamiseksi, mitkä asiat pitää priorisoida ja mikä on milloinkin arvokkainta – nopeus vai laatu.

Itsensä johtaminen yksityiselämässä

Itsensä johtaminen auttaa paitsi asettamaan selkeät rajat työn ja vapaa-ajan välille, se myös tutkitusti auttaa ottamaan oman elämän hallintaan ja luomaan helpommin mielekkäitä ihmissuhteita.

Työskentely oman johtamistavan kehittämiseksi tarkoittaa myös sitä, että työskentelet aktiivisesti ajatustesi, tunteidesi ja käyttäytymisesi hallitsemiseksi.

Itsensä johtaminen voi antaa sinulle työkaluja, joilla voit hallita tehokkaammin aikaasi, ymmärtää ja hallita stressitilaasi sekä parantaa pitkässä juoksussa myös elämänlaatuasi.

Mitä voit oppia itsensä johtamisen koulutuksesta?

Jotta voit johtaa itseäsi tehokkaammin, sinun on ymmärrettävä omia toimintatapojasi. Pysähdy miettimään, kuka olet ja mihin pyrit. Suunnittele myös reittisi tavoitteidesi saavuttamiseen.

Itsensä johtamisen koulutuksissa saat muun muassa ohjausta omien huonojen ajatusmallien murtamiseen sekä tietoa siitä, mitä tarvitset seuraavien askelten ottamiseksi. Koulutukset auttavat sinua paitsi ymmärtämään ajatteluasi paremmin, myös lopettamaan ulkopuolisten syntipukkien etsimisen ja kehittämään vuorovaikutustaitojasi.

Itsensä johtamisen koulutukset keskittyvät tapaasi työskennellä ja johtaa omaa tekemistäsi. Mitä paremmin tunnet itsesi ja mitä paremmin elämäsi on hallussa, sitä helpompi sinun on johtaa itseäsi myös työpaikalla.

Itsensä johtamisen taitojen kehittäminen tarkoittaa paljon muutakin kuin vain sitä, että suoritat jonkin yksittäisen koulutuksen. Se on elinikäistä oppimista, jossa kehität itseäsi jatkuvasti sekä henkilökohtaisella että ammatillisella tasolla.

Olemme koonneet alle 5 vinkkiä, joiden avulla voit kehittää itsesi johtamisen taitoja.

5 asiaa, joita voit työstää

1. Kommunikointi.

Menestyäksesi itsesi johtamisessa on tärkeä keskittyä siihen, miten kommunikoit – sekä itsesi että muiden kanssa. Pyri esimerkiksi olemaan mahdollisimman selkeä, jotta minimoit väärinymmärrykset ja epäselvyydet. Vuorovaikutustaitojen parantaminen kehittää myös tiimityöskentelyn ja palautteenannon ja -saamisen taitoja.

2. Itsetuntemus.

Onnistuneen itsensä johtamisen perusedellytys on hyvä itsetuntemus. Sinun on oltava tietoinen heikkouksistasi ja vahvuuksistasi, jotta voit ymmärtää, mikä vie sinua eteenpäin. Yhtä tärkeää on ymmärtää, mitkä asiat ovat sinulle haasteita. Sinun on otettava vastuu käytöksestäsi ja teoistasi sekä ymmärrettävä, miten ne vaikuttavat tekemiseesi.

3. Rohkeus.

Oman elämänsä haltuun ottaminen voi olla haastavaa monella tapaa. Se merkitsee suurempaa vastuuta kuin olet ehkä kokenut aikaisemmin. Se merkitsee usein myös muutoksia ja ennen kaikkea pitkäjänteistä halua kehittyä. Niin kauan kuin sitoudut tavoitteisiisi ja teet töitä niiden eteen, muutoksia tapahtuu.

4. Motivaatio ja tavoitteiden muotoilu.

Meillä jokaisella on jokin tavoite tai tarkoitus, joka motivoi meitä. Tavoitteemme voivat kuitenkin näyttää hyvin erilaisilta. Itsensä johtamisessa on tärkeää tunnistaa, mitä itse haluaa saavuttaa ja mitkä asiat ovat itselle tärkeitä. On myös tärkeää ajatella realistisesti siitä, mitkä asiat johdattavat sinut kohti tavoitteiden saavuttamista.

5. Palautuminen

Osana itsensä johtamista on tärkeää ymmärtää, miten stressi vaikuttaa sinuun sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Mikä laukaisee stressin? Milloin stressiä on liikaa? Opi tiedostamaan, miten stressi vaikuttaa sinuun ja kokeile, mitkä ovat sinulle parhaita tapoja käsitellä stressiä. Muista palautumisen tärkeys!

Tutustu itsensä johtamisen koulutuksiin!