Kahdeksan ominaisuutta, jotka erottavat menestyvät ihmiset muista

Tietynlaiset ihmiset tuntuvat menestyvän kaikessa mitä he tekevät. Toisia taas ei koskaan tunnu lykästävän. Mikä erottaa menestyvät ihmiset muista? Koulutus.fi listasi kahdeksan ominaisuutta, jotka kuvaavat menestyneitä ja aikaansaavia ihmisiä. Seuraa mestareiden jalanjäljissä ja kerää vinkit visusti talteen.

1. He eivät koskaan lakkaa oppimasta

Luulitko olevasi kuivilla vesillä heti kokeen tekemisen jälkeen? Harkitsepa uudelleen. Taitosi ovat ajan tasalla tänään, mutta huomenna joku on jo saattanut havaita täysin uuden tai fiksumman tavan tehdä mitä teet. Haluatko olla edelläkävijä jollakin osa-alueella? Tee kuten menestyneet ihmiset – ole utelias ja opi jotakin uutta joka päivä. Lue kirjoja aiheesta, kouluttaudu, tutki, etsi itsellesi mentori, osallistu luennoille ja keskustele asiantuntijoiden kanssa.

2. He asettavat itselleen tarkkoja tavoitteita

Oletko tottunut lykkäämään asioita, joihin sinun tulisi tarttua? Menestyvät ihmiset työskentelevät päinvastaisella tavalla. He suunnittelevat päivänsä etukäteen ja varmistavat, että saavat päivän aikana tehtyä kaiken tavoitteeksi asettamansa. He heräävät selkeä tavoite ja suunnitelma mielessään, eivätkä anna minkään häiritä itseään. On huomattavasti helpompi asettaa tavoitteita ja saavuttaa ne, kun sinulla on todellinen palo sitä kohtaan mitä teet. Aseta tavoite joka inspiroi sinua, tee suunnitelma sen saavuttamiseksi ja ota joka päivä askel kohti asettamaasi tavoitetta.

3. He toivottavat haasteet tervetulleiksi

Hermostutko ongelmista tai esteistä? Tee kuten menestyvät ihmiset – näe ongelmat kiinnostavina haasteina sen sijaan, että näkisit ne mahdollisina sudenkuoppina. Anna mahdollisuuksia uusille ratkaisuille, sillä ne saattavat olla parempia kuin kuvittelit. Jokainen ongelma, jonka ratkaiset, auttaa sinua kasvamaan ihmisenä ja kasvattaa kykyäsi pitää pää kylmänä tulevissa ongelmatilanteissa.

4. He pysyvät nöyrinä

Menestyneet ihmiset eivät pidä menestystään itsestäänselvyytenä. He eivät unohda juuriaan eivätkä sitä, kuinka paljon työtä nykytilanteeseen pääsy vaati. He kertovat työnsä tuloksista ylpeydellä, ilolla ja itseluottamuksella, mutta eivät koskaan kersku saavutuksillaan. Älä yritä saavuttaa muiden kunnioitusta kerskailemalla. Onnistuitko saavuttamaan tavoitteesi? Onneksi olkoon! Hyödynnä kasvanut ammattitaitosi ja kohonnut itseluottamuksesi työssäsi ja siirrä oppimasi siihen mitä teet.

5. He auttavat muita

Menestyvät ihmiset eivät pidä taitojaan ja kontaktejaan vain itsellään. Heidän mottonsa on: ”Mitä enemmän sinulla on, sitä enemmän voit antaa muille” – mitä useampi ihminen onnistuu, sitä parempi maailmasta heidän mielestään tulee. Menestyneet ihmiset auttavat mielellään vähempiosaisia. He eivät ole ahneita, vaan asettavat tavoitteita, jotka hyödyttävät myös muita kuin heitä itseään.

6. He pystyvät kontrolloimaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan

Menestyneillä ihmisillä on kyky säilyttää optimistinen ajattelutapa läpi elämän mutkien ja haasteiden. Kuten useimmat, myös he kohtaavat joskus surua ja pettymyksiä, mutta eivät jää vellomaan negatiivisiin tapahtumiin ja tunteisiin. Hyödynnä positiivisen ajattelun voima ja elä nykyhetkessä. Katso eteenpäin, älä taakse. Mitä sinun täytyy unohtaa tai anteeksiantaa, jotta voit edetä omalla urallasi ja omassa elämässäsi?

7. Heidän elämässään vallitsee tasapaino

Perhe ja hyvinvoivat ihmissuhteet ovat menestyneille ihmisille kaikki kaikessa. Läheisistään he saavat voimaa ja motivaatiota. Menestyvät ihmiset tietävät kuitenkin, että työn ja yksityiselämän välillä tulee vallita tasapaino, jotta he voivat olla oikeasti onnellisia. Kovasta työnteosta voi nauttia ja se voi antaa paljon, mutta ilman tasapainoa pakka saattaa hajota ja ajanhallinta kadota. Tällä on tyypillisesti negatiivisia vaikutuksia työtehoosi ja työsi tuloksiin. Anna itsellesi omaa aikaa, vaali ihmissuhteitasi ja nauti harrastuksistasi.

8. He välttävät negatiivista energiaa

Onko sinulla ystäviä, jotka rohkaisevat tai kadehtivat sinua? Menestyneet ihmiset tietävät, ettei heillä ole varaa kohdata jatkuvasti negatiivisuutta, sillä se kuluttaa heidän energiaansa. He valitsevat siksi huolella, kenen seurassa viettävät aikaansa. Ihmiset, jotka eivät tue sinua, ovat kateellisia tai yrittävät vetää sinua alas, eivät yksinkertaisesti ole vaivan arvoisia. Millaisia ihmisiä ympärilläsi on? Kenen annat vaikuttaa päätöksiisi ja elämääsi? Kenen ”hyvät neuvot” ovat pikemminkin haitallisia kuin hyödyllisiä, ja kuka tuntuu aina inttävän vastaan? Aikasi ja energiasi on arvokasta. Valitse huolella missä ja kenen kanssa käytät sitä.

Juttu perustuu artikkeliin lifehack.org:ssa.

Lue lisää artikkeleja täällä

» Henkilökohtaisen kehityksen koulutukset

Etsitkö työelämän koulutusta?

Kerro meille, minkälaista työelämän koulutusta olet etsimässä. Me etsimme sivustomme yli 5000 koulutuksen joukosta sopivimmat ja olemme puolestasi yhteydessä kouluttajiin tai vinkkaamme sinulle sopivista kouluttajista. Voit eritellä viestiosiossa, mitä haluat tarkalleen tietää.

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Kerro meille mitä etsit:

Tämä on maksuton palvelu, joka ei velvoita sinua osallistumaan koulutuksiin.

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua: