7 myyttiä kesäyliopistoista – mitä kesäyliopistossa opiskelu oikeastaan on?

Oletko pohtinut kielikurssille osallistumista? Tai ajatellut kehittäväsi asiantuntijuuttasi ottamalla haltuun uuden hyvinvointialan menetelmän? Nämä ja monta muuta opiskeluhaavetta voisit toteuttaa kesäyliopistossa.

Oletko pohtinut kielikurssille osallistumista? Tai ajatellut kehittäväsi asiantuntijuuttasi ottamalla haltuun uuden hyvinvointialan menetelmän? Ehkä sinua houkuttaisi suorittaa kiinnostava opintokokonaisuus avoimessa yliopistossa? Nämä ja monta muuta opiskeluhaavetta voisit toteuttaa kesäyliopistossa.

Kesäyliopistot eivät nimestään huolimatta ole "oikeita" yliopistoja. Ne ovat kaikille avoimia oppilaitoksia, joiden laaja tarjonta saattaa yllättää. Kesäyliopistoja löytyy ympäri Suomen, joten oppimaan pääsee muuallakin kuin vain isoimmissa kaupungeissa.

Sukeltaaksemme syvemmälle aiheeseen, listasimme seitsemän väitettä kesäyliopistoissa kouluttautumisesta ja pyysimme Turun kesäyliopiston rehtoria Tuula Aamuruskoa vastaamaan niihin.

1. Kesäyliopistot tarjoavat koulutuksia vain kesäisin.

TARUA  "Kesäyliopistot toimivat ympäri vuoden. Nimi kesäyliopisto tulee historiasta – kesäyliopistoja on alunperin perustettu yliopistojen kesäopetusta varten."

2. Kesäyliopistoissa on tarjolla vain (avoimen) yliopiston opintoja.

TARUA  "Tarjolla on avoimen yliopisto- ja ammattikorkeakouluopetuksen lisäksi erilaista työelämän osaamista vahvistavaa koulutusta, kielikoulutuksia, abi- ja lukiolaiskursseja sekä niin sanottuja harrastekursseja."

3. Kesäyliopistoon pääsee opiskelemaan vain jos on käynyt lukion.

TARUA "Kesäyliopistojen opinnot ovat kaikille avoimia. Koulutuksiin voi osallistua elämän eri vaiheissa, ilman pohjakoulutus-, ikä- tai muita vaatimuksia. Pääsääntöisesti hakumenettelyä tai valintaa ei ole, vaan osallistujat otetaan kursseille ilmoittautumisjärjestyksessä"

4. Kesäyliopistossa ei voi opiskella työn ohella.

TARUA "Kesäyliopiston opinnot eivät ole päätoimisia, vaan opiskella voi työn tai muun opiskelun ohessa. "

5. Kesäyliopistossa opiskelu on kallista.

TARUA "Osallistumismaksut vaihtelevat koulutuksesta riippuen maksuttomasta useaan tuhanteen euroon. Toisaalta kyse on valinnoista: kielikurssilla maksat uuden kielen omaksumisesta rapiat 4 euroa tunnilta. Mitä muuta palvelua tai pääomaa saat sillä hinnalla?"

6. Kesäyliopistoissa on suppea koulutustarjonta.

TARUA / TOTTA "Suomessa on 20 kesäyliopistoa, joiden koulutustarjonta vaihtelee suuresti. Joissakin kesäyliopistoissa tarjonta on todella runsasta ja monipuolista, joissakin hieman vähäisempää. "

7. Kesäyliopiston kursseja ei voi hyväksilukea osaksi muita opintoja.

TARUA / TOTTA "Kesäyliopistossa suoritetut avoimet korkeakouluopinnot voi pääsääntöisesti hyväksilukea osaksi myöhempiä tai käynnissä olevia opintoja."

"Osa kesäyliopistojen koulutustarjonnasta on harrastetavoitteista, jolloin hyväksilukeminen muihin opintoihin ei välttämättä onnistu. Toisaalta myös muita kuin korkeakouluopintoja voidaan opintopisteyttää eli arvioidaan opiskelijan opintoihin käyttämä työmäärä. Hyväksilukemista – tai oikeastaan aiemmin opitun tunnistamista ja tunnustamista – voi kysyä omasta oppilaitoksesta. On hyvä muistaa, että opintojen hyväksilukemisesta päättää aina se oppilaitos, jonka opintoihin hyväksilukemista anoo."

Mitä kesäyliopistoissa sitten voi opiskella?

Kesäyliopistot järjestävät avointa yliopisto-opetusta, avointa ammattikorkeakouluopetusta, ammatillista täydennyskoulutusta, kielten opetusta sekä taide- ja kulttuurialojen koulutusta ja ikääntyvien yliopistotoimintaa (Kesayliopistot.fi). Kukin kesäyliopisto vastaa omasta koulutustarjonnastaan. Yleisellä tasolla kesäyliopistojen tarjontaan kuuluu muun muassa seuraavia koulutusaiheita:

• Sosiaali- ja terveysala, hyvinvointi ja liikunta
  • Talous
  • Kielet
  • Taide
  • Kasvatus- ja opetusala
  • Liiketalous, johtaminen, juridiikka, markkinointi ja viestintä
  • Tieto- ja viestintätekniikka
  • Ympäristö

Ikivihreitä suosikkeja ja uusia nousijoita

Monipuolinen koulutustarjonta tarkoittaa monenlaisia kouluttautujia. Kurssisuosikkeja muodostuu siitä huolimatta.

Rehtori Tuula Aamuruskon mukaan mukaan mielen ja kehon hyvinvointiin sekä työssäjaksamiseen liittyvät koulutukset ovat löytäneet tiensä Turun kesäyliopiston suosituimpien koulutusten joukkoon. Myös digitaalisiin ohjelmiin ja digitaitoihin liittyvät kurssit ovat olleet suosittuja. Kielikurssit taas pitävät pintansa vuodesta toiseen. Eikä vain englanti ja ruotsi, vaan myös harvinaisemmat kielet kiinnostavat.

Ikivihreiden rinnalla uudemmat aiheet ja trendit näkyvät myös kesäyliopistojen tarjonnassa. Aamuruskon mukaan esimerkiksi palvelumuotoilun opinnot ovat olleet jo muutaman vuoden erityisessä nosteessa.