🎓 MBA-stipendin haku on avattu! Hae stipendiä 16.6. mennessä »

Ajanhallinta – kolme vinkkiä tehokkuuteen

Miltä sinun to do -listasi näyttää tänään, tällä viikolla tai tässä kuussa? Onko se pitkä? Kuinka monta kohtaa pystyt ruksaamaan listaltasi ennen projektiesi deadlineja? 

To do -lista

Miltä sinun to do -listasi näyttää tänään, tällä viikolla tai tässä kuussa? Onko se pitkä? Kuinka monta kohtaa pystyt ruksaamaan listaltasi ennen projektiesi deadlineja? 

Monilla meistä on usein suuret odotukset to do -listan tehtävien tekemisestä. Joskus emme kuitenkaan saa asioita tehtyä ajallaan tai emme ehkä saa niitä edes aloitettua kunnolla ennen kuin deadlinet jo lähenevät. Huono ajanhallinta voi aiheuttaa turhautuneisuuden tunnetta ja motivaatio saavuttaa deadlinet saattaa kadota. Älä kuitenkaan murehdi, jos et ole ajanhallinnan mestari, sillä ajanhallintataitoja voi kehittää.

Mikä on 5/25-sääntö ja kuka sen keksi?

Tunnetko ihmisiä, jotka tuntuvat aina saavuttavan tavoitteensa ajallaan ja saavan hyviä tuloksia? Voisitko ottaa heistä mallia? Oletko ylipäätään miettinyt, mitä he tekevät eri tavalla ? He ovat todennäköisesti työstäneet ajanhallintataitojaan. Ehkäpä he ovat jopa kuulleet 5/25-säännöstä, josta kerromme seuraavaksi hiukan tarkemmin.

Oletko kuullut Warren Buffetista? Hän on amerikkalainen sijoittaja, ja yksi maailman rikkaimmista henkilöistä. Hänen sijoitusyhtiönsä Berkshire Hathawayn osakkeet ovat yksiä maailman kalleimmista osakkeista. Mietit varmaan, miten hänestä tuli niin menestyvä?

Warren Buffett on osoittanut koko työelämänsä ajan päämäärätietoisuutta ja mikä tärkeintä, hän tietää miten tehdä töitä tehokkaasti ja tuloksellisesti. Buffettia pidetään 5/25-säännön keksijänä. Tässä säännössä mahtavaa on se, että jokainen voi kokeilla sitä. 


Näin 5/25 -sääntö toimii:

1. Kirjoita ylös 25 tavoitetta 📝👌

Tee lista ja kirjoita ylös 25 tavoitettasi. Nämä tavoitteet voivat liittyä elämän eri osa-alueisiin, kuten yksityiselämään tai työelämään. Voit miettiä pieniä tai suuria asioita, joita haluat tavoittaa. Kirjoita ne viikoittaiseen to do -listaasi. Voit myös miettiä asioita, joita haluat saavuttaa pidemmällä tähtäimellä, kuten esimerkiksi ylennyksen, palkankorotuksen tai uuden työpaikan. Yksityiselämän tavoitteita voivat olla esimerkiksi muutto uuteen asuntoon, uuden kielen oppiminen tai harrastuksen muuttaminen työksi.

2. Valitse viisi tärkeintä tavoitetta listaltasi 🧐✅

Kun olet saanut listattua 25 tavoitetta, jotka haluat saavuttaa, on aika valita niistä viisi sinulle tärkeintä. Mitkä listaamistasi tavoitteista ovat sinulle tärkeimpiä? Mitä haluat oikeasti saavuttaa elämässäsi? Mitkä näistä tavoitteista auttaisivat sinua askeleen lähemmäksi unelmaasi? Merkitse nämä viisi tavoitetta esimerkiksi korostuskynällä. Voit myös laittaa nämä tavoitteet näkyville sellaiseen paikkaan, josta näet ne päivittäin. Nämä ovat nyt ne tavoitteet, joihin sinun kannattaa keskittyä ja paneutua.

3. Unohda loput 20 listalla olevaa tavoitetta 👋😎

Pystyäksesi saavuttamaan tärkeimmät tavoitteesi, unohda loput listan tavoitteet, jotta ne eivät toimi häiriötekijöinä.

Jos yrität keskittyä kaikkiin listaamiisi tavoitteisiin ja teet töitä niiden kaikkien eteen, tuskin saavutat tärkeimpiä tavoitteitasi. Keskity viiteen valitsemaasi tavoitteeseen ja tee töitä niiden saavuttamiseksi.

Ota siis punakynä ja yliviivaa loput 20 listalla olevaa tavoitetta. Vain valitsemallasi viidellä tavoitteella on tässä kohtaa merkitystä.


Laita vinkit testiin!

Kuulostavatko nämä vinkit liian helpoilta toimiakseen? Kokeile itse ja päätä. Vinkit ovat yksinkertaisia, mutta usein yksinkertaisuus toimii. 

Kun olet saavuttanut viisi tärkeintä tavoitettasi, voit lopuksi yliviivata ne. Yliviivauksesta tulee hyvä fiilis. Samalla voit pysähtyä onnittelemaan itseäsi siitä, että olet onnistunut saavuttamaan tavoitteesi!

Seuraavaksi voitkin listata uudet 25 tavoitetta ja poimia jälleen ne tärkeimmät, joita lähdet tavoittelemaan.

Usein kysyttyä

  • Ajanhallinta tarkoittaa taitoa ja prosessia, jolla henkilö hallinnoi ja suunnittelee omaa aikaansa tehokkaasti ja tavoitteellisesti.

    Ajanhallinta on esimerkiksi ajankäytön priorisointia, tehtävien delegointia, aikataulusta ja ajankäytön seurantaa.

  • 5/25-sääntö on käytännön työkalu ajanhallintaan.

    Se tarkoittaa sitä, että henkilö määrittelee viisi tärkeintä tavoitettaan ja keskittyy ensisijaisesti niiden saavuttamiseen, ennen kuin ryhtyy muihin tehtäviin. Tekniikka auttaa priorisoimaan ja ohjaamaan ajan ja energian tehokkaammin.


Mainokset