Mitä teen, jos jään työttömäksi?

Kukaan meistä ei toivo jäävänsä työttömäksi, mutta joillekin se valitettavasti tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa elämää. Mieltä alkaa kalvaa monet kysymykset uuden työpaikan löytämisestä ja rahojen riittämisestä. Miten sitten pitäisi toimia, jos työt loppuvat?

Työttömäksi jääminen pakottaa pohtimaan vaihtoehtoja. On mahdollista, että alun epävarmuuden jälkeen löydät uuden työpaikan ja huomaat, että työttömyys olikin oikeastaan ihan hyvä juttu – löysit uuden, kiinnostavan työpaikan, johon et olisi aiemmin päätynyt! Usein jäämme varmaan, tuttuun ja turvalliseen työpaikkaan vuosikausiksi pelkän mukavuudenhalun vuoksi, vaikka oikeastaan olisi ihan kiva tehdä jo jotain uutta.

1. askel: Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi

Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon joko verkossa tai vierailemalla lähimmässä TE-toimistossa. Työttömäksi on ilmoittauduttava viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänä, sillä ilmoitusta ei voi tehdä takautuvasti.

Ilmoittautuessasi työttömäksi työnhakijaksi verkkopalvelussa, varmista, että teet myös palvelutarvearvion ja suunnitelmaehdotuksen. Jos et tee niitä, työnhakusi päättyy muutaman päivän sisällä ilmoittautumisesta.

Kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, voit hakea työttömyyskorvausta joko työttömyyskassasta tai Kelasta.

Lisätietoja saat Kelasta.

2. askel: Aloita työnhaku

Työn päättyessä mieli saattaa olla maassa ja työnhaku voi tuntua toivottomalta etenkin, jos työt ovat päättyneet pitkän työsuhteen jälkeen. Saatat pohtia, onko sinulle enää käyttöä työmarkkinoilla ja haluaako kukaan sinua töihin.

Tärkeää on laittaa oma työhakemus ja CV kuntoon. Tänä päivänä niillä on työnhaussa merkitystä ehkä aiempaa enemmän. Onko LinkedIn sinulle tuttu työkalu? Jos ei, siihen kannattaa tutustua ja tehdä itselleen oma profiili palveluun. Monet työnantajat etsivät nykyään työntekijöitä LinkdIn:inin kautta.

Työnhakuun kannattaa varata aikaa. Ajattele sitä ennemmin työnä kuin ikävänä pakon sanelemana velvollisuutena. Oma aktiivisuus on tärkeää, sillä harvoin työpaikat tupsahtavat eteen yllättäen. Älä kuitenkaan selaa vapaita työpaikkoja taukoamatta, silloin vain stressaannut. Varaa päivästäsi tietty tuntimäärä työnhakuun ja muista vapaa-aika – laita työnhaku tauolle vaikkapa aina iltaisin ja viikonloppuisin.

Kannattaa muistaa myös piilotyöpaikat eli työpaikat, joihin ei ole ehditty tai ei aiotakaan hakea työntekijää julkisella haulla. Nämä paikat täytetään usein sopivan henkilön kysyttyä oma-aloitteisesti työmahdollisuuksista yrityksestä. Kannattaa siis ottaa itse yhteyttä mielenkiintoisiin yrityksiin, joihin uskoisit sopivasi ja jotka voisivat hyötyä työpanoksestasi.

Omien vahvuuksien tunnistaminen on tärkeää. Työttömänä omia vahvuuksiaan voi tutkia ja pohtia enemmän. Missä koit olevasi entisessä työssäsi hyvä? Mistä sait aina hyvää palautetta? Mitkä tehtävät olivat eniten mieleesi? Kun tunnistat omat vahvuutesi, osaat markkinoida itseäsi paremmin työnantajille.

Kannattaa myös tutustua tarkoin työilmoituksiin: onko niissä jatkuvasti mainittu jokin pätevyys tai taito, jota sinulla ei ole tai se on ehkä päässyt ruostumaan. Voi olla, että jäät helposti kakkoseksi työnhaussa, jos taitosi eivät ole ajan tasalla.

Lisäkouluttautuminen voi parantaa työllistymismahdollisuuksia ja houkuttelevuuttasi työmarkkinoilla. Olisiko jokin koulutus sellainen, joka täydentäisi ammattitaitoasi? Ajantasainen osaaminen auttaa sinua erottumaan työnhakijoiden joukosta. Joskus työllistyminen voi olla jopa lähes mahdotonta, jos et ole täydentänyt osaamistasi ajan tasalle.

Omaehtoisesti saa opiskella kuka tahansa, mutta opiskelun rahoituskuviot kannattaa selvittää Kelan kanssa etukäteen, jotta vältytään yllätyksiltä.

Etsi itsellesi täydennyskoulutus

Aktiivimalli – miten sen kanssa tulisi toimia?

Täyden työttömyysetuuden saa, kun täyttää “aktiivisuusehdon”. Aktiivisuusehto täyttyy, jos 65 päivän aikana:

• on 18 tuntia palkkatyössä
  • on 5 päivää TE-palveluiden järjestämässä palvelussa, joka edistää työllistymistä
  • on 5 päivää esimerkiksi ammattiliiton tai kunnan järjestämässä työllistymistä tukevassa toiminnassa
  • toimii yrittäjänä (väh. 245,64 euroa yrittäjätuloa)
  • opiskelee 5 päivää sivutoimista opintoja tai lyhytkestoisia, enintään 6 kuukautta kestäviä opintoja, joiden ajalta maksetaan työttömyysetuutta

Lisätietoja aktiivimallista saat Kelasta.

Etsi työvoimakoulutuksia

3. askel: Älä lannistu! Voisiko työttömyydestä seurata jotakin hyvää?

Kuulostaa kliseeltä, mutta työttömäksi jäämistä voi ajatella myös uutena alkuna ja mahdollisuuksien avautumisena. Onko jokin ala kiinnostanut sinua jo pitkään? Olisiko aika kokeilla jotakin uutta?

Jos tilanne sallii, on työttömäksi jääminen myös mahdollisuus opiskella kokonaan jotakin uutta tai vaihtaa alaa. Jos korkeakoulututkinto on aiemmin jäänyt kesken, nyt voisi olla sopiva hetki suorittaa se loppuun.

Jos työuraa on vielä jäljellä, mutta edellisessä työpaikassa työnteko alkoi maistua jo hiukan puulta, on työttömäksi jääminen ehkä merkki siitä, että olisi aika suunnata uusille urille. Ei ole lainkaan tavatonta opiskella kokonaan uusi ammatti – päinvastoin.

Jatkuva oppiminen, eli omien taitojen kehittäminen työuran eri vaiheissa, on kasvava trendi. Muutokset työelämätaidoissa, työmarkkinoiden murros ja kohtaanto-ongelma vaativat jatkuvaa osaamisen uudistamista työuran eri vaiheissa.

Etsi koulutuksia

Lähteet: Kela, TE-toimisto, Yleinen työttömyyskassa YTK