Kasvun ajattelu ja tavoitteet – Oletko Muuttumaton Meri vai Kasvun Kalle?

Mitä unelmien saavuttamiseen tarvitaan? Menestyminen lähtee ajatuksista, jotka voivat toimia eduksesi tai sinua vastaan.

Kasvun ajattelu ja tavoitteet – Oletko Muuttumaton Meri vai Kasvun Kalle?

Mitä unelmien saavuttamiseen tarvitaan? Yleensä tavoittelemme unelmiamme ja menestystä vahvuuksiemme kautta. Jo kouluajoilta tutun käsityksen mukaan jokaisella on oma vahvuus – jääkiekko, päässälasku, käsityöt tai tietokonepelit – joten päädymme keskittymään näihin osa-alueisiin ja korostamaan niitä tekemisessämme. Välttelemme heikkouksiamme ja tehtäviä, joissa koemme epävarmuutta, koska epäonnistuminen on epämiellyttävää. Positiivisten puolien ja vahvuuksien löytäminen on ansiokasta, mutta heikkouksien torjunta saattaa pitkässä juoksussa hidastaa tai estää meitä saavuttamasta tavoitteitamme. Entä jos tie unelmiin kulkisikin vahvemmin kehityskohteidemme kautta? Kannattaako panostus omien taitojensa kehittämiseen vai ovatko kouluttautuminen ja kurssit silkkaa ajanhukkaa?

KAKSI TAPAA AJATELLA ÄLYKKYYDESTÄ JA KYVYISTÄ

Yksilön taitojen ja älykkyyden suhteen voidaan ajatella, että

• ne ovat pysyviä ja juurtuneita ominaisuuksia = muuttumaton ajattelutapa (fixed mindset)
  • niitä voi kehittää aina paremmiksi = kasvun ajattelu (growth mindset).

Lähtökohtaisesti ajattelemme kyvyistä jommalla kummalla tavalla. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kasvun ajattelutapa on yhteydessä tavoitteiden saavuttamiseen ja haasteiden edessä pärjäämiseen. Sitä vastoin muuttumaton ajattelutapa toimii usein yksilön tavoitteita vastaan. Tutustutaan muuttumattomaan ajattelutapaan ja kasvun ajatteluun esimerkkihenkilöiden kautta.

Muuttumaton Meri

Meri on tekniikan alan yrittäjä, jonka yritys saa ensimmäisen ulkomaisen yhteistyökumppanin. Meri ei kuitenkaan puhu mielellään englantia, koska hän ei koe osaavansa sitä tarpeeksi hyvin. Merin aviomies on ehdottanut vaimolleen erilaisia keinoja kohentaa englannin sanavarastoa ja rohkeutta puhua, mutta Meri näkee kurssit ajan haaskauksena, sillä hänellä on ollut aina huono kielipää. Meri päätyy delegoimaan vieraskielisen kommunikoinnin alaiselleen. Merin edustama muuttumaton ajattelutapa (fixed mindset) perustuu käsitykseen, että perusominaisuutemme ja kykymme ovat pysyviä. Näin ajatteleva ihminen keskittyy havainnoimaan ominaisuuksien ilmenemistä sekä itsessään että toisissa, mutta ei pidä muutosta kyvyissä mahdollisena. Menestyksen uskotaan olevan riippuvainen synnynnäisistä kyvyistä ja älystä, eikä asioiden eteen tehdystä työstä. Muuttumattoman ajattelutavan yksilö haluaa välttää epäonnistumisia, joten hän välttelee taitoon liittyviä suoritustilanteita.

Kasvun Kalle

Kalle on henkilöstöpäällikkö virastossa, johon suunnitellaan uuden ohjelmiston käyttöönottoa palkanlaskennan tehostamiseksi. Kallen palkanlaskennasta vastaava iäkkäämpi kollega kokee oman teknologisen osaamisensa vajavaiseksi ja on vastahakoinen uuden ohjelman käyttöönoton suhteen. Kalle etsii netistä tietoa uudesta ohjelmistosta ja pohtii vaihtoehtoja työkaverinsa teknologisen osaamisen kehittämiseksi. Kasvun ajattelu (growth mindset) lähtee liikkeelle perustasta, että pystymme kehittämään jatkuvasti ominaisuuksiamme ja taitojamme – aivot ja lahjakkuus ovat vain kaiken lähtöpiste. Ajattelutapa luo sinnikkään asenteen ja aidon halun oppia. Jos emme osaa, se on tilanne tällä hetkellä, mutta voimme toimia aktiivisesti tilanteen muuttamiseksi.

kasvun ajattelu

KASVUN AJATTELUTAVALLA JA TAITOJEN KEHITTÄMISELLÄ MENESTYKSEEN

Kasvun ajattelu on menestyksen mahdollistaja. Ajattelutapa on ollut tyypillinen piirre suuriin innovaatioihin ja saavutuksiin yltäneillä ihmisillä. Esimerkiksi Thomas Edison ja kollegat kehittelivät toimivaa hehkulamppua vuosikymmeniä lukuisten koeversioiden kautta. Epäonnistuessaan kasvun ajattelutavan ihminen miettii, mitä hän voi oppia tilanteesta ja miten hän pystyy kehittymään tai tukemaan muiden ihmisten kykyjen kehitystä tulevaisuudessa. Kasvun ajattelutavan vaaliminen ja opettaminen kasvattavat motivaatiota.

Kasvun ajattelun teoria selittää, miksi äly ja lahjakkuus eivät johda suoraan menestykseen. Taitojaan voi alati monipuolistaa. Lisäkouluttautuminen ja uuden opettelu ovat sijoituksia unelmiimme, ja mahdollisuudet uudelleenkouluttautumiseen ja lisäkoulutukseen ovat olleet pitkään kasvussa. Internetin mahdollistama etäopiskelu ja nettikurssit tekevät osallistumisesta entistä helpompaa. Monipuoliset koulutukset tarjoavat vaihtoehtoja erilaisille oppijoille, ja kouluttautua voi osana ryhmää, yksilöopetuksessa tai työryhmän kanssa.

Mitä unelmien saavuttamiseen tarvitaan? Ainakin kehittymisen halua. Halu oppia ja kehittyä valmistavat haasteisiin ja monipuolistavat taitojasi kapean vahvuuskavalkadin sijaan. Ota ensimmäinen askel kohti tavoitteitasi osallistumalla sinua kiinnostavaan koulutukseen.

Tutustu työelämän koulutuksiin

Entä ajatteletko sinä taidoista kuten Muuttumaton Meri tai Kasvun Kalle? Selvitä ajattelutapasi testillä, ja samalla saat vinkit siihen, kuinka saavutat paremmin unelmasi!

Tee testi

Lähteet: Mindset: The New Psychology of Success (Dweck, 2007), mindsetonline.com, ted.com, fs.blog