Miten kartoitan tiimini osaamistarpeet?

Koulutustarpeiden arviointi ja osaamisen kartoittaminen on ideaalissa tilanteessa osana yrityksen strategiaa, tavoitteita ja visiota. Osaava henkilöstö on merkittävä osa palvelujen tuloksellisuutta ja vaikuttavaa johtamista. Lue lisää!

Miten kartoitan tiimini osaamistarpeet?

Osaamisen kehittäminen – mitä se tarkoittaa?

Osaamisen kehittäminen tarkoittaa yksilön valmiuksien ja taitojen kehittämistä, jota tapahtuu koko työuran ajan. Osaamisen kehttäminen on oman osaamisen päivittämistä, uusien taitojen opettelua tai vaikka kokonaisen uuden ammatin opiskelua. Ennen työelämään siirtymistä hankittu koulutus ei enää riitä kantamaan koko työuran läpi, vaan omaa osaamista on hyvä päivittää koko työuran ajan.

Osaamisen kehittäminen on koko organisaation tasolla johtoa myöten tärkeässä roolissa yrityksen strategista toiminnan suunnittelua. Osaava ja motivoitunut henkilöstö on yritysten todellinen voimavara ja kilpailuetu. Osaamisen kehittämiseen panostaminen yrityksissä on aina hyödyllinen investointi tulevaisuutta ajatellen, joka palvelee sekä työnantajaa että työntekijöitä.

Osaamisen kehittäminen viittaa käytännössä täydennys- ja uudeleenkouluttautumiseen. Osaamisen kehittämiseen on tarjolla monen tasoista ja kestoista koulutusta, esimerkiksi päivän kestävistä workshopeista tai seminaareista aina työssä tapahtuvaan oppimiseen saakka. Osaamisen kehittämisen ei tarvitse kuitenkaan olla pelkästään formaalia oppimista, vaan osaamisen kehittämistä voidaan hyödyntää myös informaalin oppimisen muodossa. Jokapäiväiset vuorovaikutustilanteet työpaikalla ja kahvipyödän ääressä käydyt keskustelut voivat toimia merkittävinä oppimisen muotoina virallisten koulutusten ohella.

Esimerkkejä osaamisen kehittämisestä käytännössä:

• Täydennys – ja uudelleenkoulutus
  • Workshopit ja seminaarit
  • Työssäoppiminen
  • Webinaarit, verkkokoulutukset ja podcastit
  • Coaching ja mentorointi
  • Informaali oppiminen

Koulutustarpeiden arviointi ja osaamisen kartoittaminen

Koulutustarpeiden arviointi ja osaamisen kartoittaminen on ideaalissa tilanteessa osana yrityksen strategiaa, tavoitteita ja visiota. Suunnitelmallinen osaamisen jatkuva kehittäminen varmistaa, että asetetut pitkän tähtäimen osaamistavoitteet saavutetaan. Samalla se auttaa yritystä vastaamaan myös muuttuviin työelämän tarpeisiin. Osaava henkilöstö on merkittävä osa palvelujen tuloksellisuutta ja vaikuttavaa johtamista.

Henkilöstön osaamisen kartoittamista voidaan selvittää esimerkiksi työntekijöiltä tai johdolta saadun palutteen avulla kehityskeskusteluiden yhteydessä, työntekijöiden pystyvyyttä mittaavien toimintojen avulla tai työilmapiirikartoituksien avulla.

Osaamisen ja koulutustarpeiden kartoittamisen keinoja

• Kehityskeskustelut
  • Pystyvyyttä ja osaamista mittaavat toiminnot
  • Työilmapiirikartoitukset

Mahdollisia haasteita osaamisen kehittämisessä

Työntekijöitä saattaa olla ajoittain vaikeaa motivoida ja sitouttaa yrityksen HR-toimintoihin ja uuden opiskeluun. Henkilöstön oma motivaatio kehittyä ja hyvät mahdollisuudet oman osaamisensa kehittämiseen ovat kuitenkin todella tärkeitä.

Yksilötasolla keskiössä on loppupeileissä se, miten aktiivisesti yksilö itse pyrkii kehittämään itseään ja osaamistaan. Hyvä perehdys työhön, helposti saatavilla oleva koulutustarjonta ja oppimiseen kannustava ympäristö voivat auttaa luomaan matalamman kynnyksen jatkuvaan ja dynaamiseen osaamisen kehittämiseen koko työyhteisön keskuudessa.

Keinoja motivoida ja tukea osaamisen kehittämistä

• Hyvä perehdytys työhön
  • Helposti saatavilla oleva koulutustarjonta
  • Oppimista tukeva ja kannustava ympäristö

Lähteet: kt.fi, vuolearning.com, ekonomit.fi

Tutustu erilaisiin osaamisen kehittämistä  käsitteleviin koulutuksiin tai löydä tarpeitasi vastaavia koulutuksia esimerkiksi tutustumalla työelämän täydennyskoulutuksiin.

Etsitkö sopivaa koulutusta yrityksesi henkilöstölle?

Voit täyttää alla olevan tarjouspyyntölomakkeen, jos etsit koulutusta useammalle henkilölle. Tarjouspyyntöpalvelu auttaa sinua saamaan yhteyden sopiviin koulutuksenjärjestäjiin.

Millaista koulutusta etsit?

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Haen seuraavanlaista koulutusta

Hanki tarjouksia koulutuksista helposti ja sitoumuksetta.