Tulorekisteri tuo tulotietojen ilmoittamisen nykyaikaan

Odotettu tulorekisteri tulee helpottamaan palkanmaksajien arkea 1.1.2019 alkaen.

Tulorekisteri on luotu helpottamaan palkanmaksajien arkea. Ennen tulorekisterin käyttöönottoa (1.1.2019) tiedot palkoista täytyi ilmoittaa usealle eri taholle, useina eri ajankohtina ja muotoina. Nykyisin palkkatiedot on ilmoitettava vain yhteen paikkaan, tulotietorekisteriin. Kaikkein helpoimmalla pääsee, kun automatisoi koko homman.

Palkkatiedot siirtyivät tulorekisteriin 1.1.2019 alkaen ja vuodesta 2020 alkaen rekisteriin siirtyvät myös eläke- ja etuustiedot.

Tulorekisteri mahdollistaa palkkatietojen ilmoittamisen automatisoinnin. Tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin jokaisen maksutapahtuman jälkeen viiden päivän kuluessa.

Paperiset ilmoitukset hyväksytään vain, jos sähköinen palvelu ei syystä tai toisesta toimisi. Puhelimella ilmoittaminen ei myöskään sovi, vaan tiedot on ilmoitettava määräysten mukaan sähköisesti.

Suositeltavinta ja helpointa on välittää palkkatiedot rekisteriin teknistä rajapintaa pitkin sähköisesti. Palkkajärjestelmän ja tulorekisterin välille on rakennettu sähköinen yhteys, jolloin tiedot välittyvät luotettavasti ja automaattisesti. Manuaalisten työvaiheiden määrä vähenee, ja työaikaa vapautuu muuhun. Jos alatte vasta nyt pohtia yrityksessänne palkkatietojen automaattista ilmoittamista, muistakaa varmistaa, että palkkajärjestelmästä on rakennettu tekninen rajapinta tulorekisteriin.

Tulorekisterin hyödyt palkansaajille

Tulorekisteri ei aiheuta päänvaivaa palkansaajalle vaan päinvastoin – tulorekisteri tekee omien palkkatietojen saamisen helpommaksi. Tiedot säilyvät sähköisessä rekisterissä 10 vuoden ajan, ja tarvittavat tiedot saa rekisteristä helposti esimerkiksi lainahakemukseen. Ei siis enää vanhojen palkkakuittien penkomista lipaston perältä!

Tulorekisterissä on pakollisia tietoja sekä vapaaehtoisesti annettavia täydentäviä tietoja. On toivottavaa, että työnantaja antaa kerralla mahdollisimman kattavat tiedot, jolloin tulorekisteristä saa irti parhaan mahdollisen hyödyn. Tällöin palkansaajan ei tarvitse etsiä erikseen tietoja esimerkiksi etuushakemusta varten.

Tulorekisterin myötä asiointi Kelan kanssa helpottuu, kun työnantajat ilmoittavat rekisteriin palvelussuhdetiedot, tulojen ansaintajaksot sekä poissaolotiedot. Tulorekisterin käyttöönotto tulee helpottamaan starttirahan sekä palkkatuen haku-, myöntö- ja maksuprosesseja, koska tarvittavat tiedot hakemuksia varten saadaan tulotietorekisteristä.

Jos tulorekisteri aiheuttaa harmaita hiuksia ja muutoksen sujuminen ahdistaa, vielä on aikaa kerryttää tietoja tulorekisterikoulutuksessa!

Etsi tulorekisterikoulutuksia

Lähteet: vero.fi, tulorekisteri.fi, ELY-keskus, yrittäjät.fi