Työnohjaus ei ole vain ongelmien käsittelyä vaan yhteistä oppimista

Työnohjaus & Työnohjaajakoulutus

Artikkeli on julkaistu lokakuussa 2019.

Työnohjaus on yksi työelämän kehittämisen muodoista. Sitä voidaan toteuttaa monin painopistein, mutta yhteinen tavoite on parantaa työhyvinvointia ja lisätä tuottavuutta. Työnohjausta on jo vuosia käytetty tuloksellisesti sosiaali- ja terveysalalla ja viime vuosina yhä enemmän myös eri alojen yrityksissä. Haastattelimme työnohjauksen asiantuntijaa Stepbystepiä aiheesta.

Mitä työnohjaus on?

Mitä on työnohjaus?

Työnohjaus on työhön, työyhteisöön ja omaan työhön liittyvien kysymysten, kokemusten ja tunteiden tarkastelua ja jäsentämistä koulutetun työnohjaajan avulla. Työnohjauksen tarkoituksena on vapauttaa voimia, luovuutta ja ajattelua työhön ja sen rajojen tunnistamiseen. Työnohjauksella tavoitellaan yleisesti työhyvinvointia.

Työnohjaus sopii erilaisille organisaatioille toimialasta riippumatta. Työnohjaus sopii siis kaikille niille, jotka haluavat oppia ja kehittyä työssään. Työnohjaus voi olla erityisen hyödyllistä, kun tavoitellaan sitä, että työn yhteiset tavoitteet selkiytyvät, työskentely sujuu paremmin sekä johtaminen ja yhteistyö kehittyvät. Samalla mahdollistetaan luonnollisesti tuottavuuden ja kilpailukyvyn kasvua.

Työnohjauksen muotoja ja lähestymistapoja on erilaisia. Näistä yksi on ratkaisukeskeinen työnohjaus. Se soveltuu hyvin monien työstä nousevien tarpeiden käsittelyyn. Ratkaisukeskeisessä työnohjauksessa etsitään myönteisiä keinoja selvitä työelämän haasteista. Yksilölle tämä voi tarkoittaa henkilökohtaisten työhön liittyvien kokemusten ja kehittymistarpeiden käsittelyä. Tästä tyypillinen esimerkki on oman työroolin täsmentäminen ja perustehtävän kirkastaminen.

Perinteisesti työnohjaus toteutetaan prosessinomaisena toimintana. Tällöin työnohjaus kestää 1-2 vuotta ja pitää sisällään säännölliset tapaamiset (esim. tapaaminen 90 minuuttia 3-4 viikon välein) ohjattavan/ohjattavien sekä ohjaajan kesken. Työnohjausta on mahdollista toteuttaa myös lyhyinä prosesseina.

Voisiko työnohjaajana toimiminen olla minun juttuni?

Kiinnostaako työnohjaus ja työhyvinvointi? Haluaisitko toimia paremman työelämän rakentajana? Työnohjaajakoulutus voi olla juuri sinua varten. Työnohjaajana pääset käsittelemään ohjattaviesi kanssa työn tekemistä, työelämän ilmiöitä ja muita työhön liittyviä asioita asetettujen tavoitteiden pohjalta.

Työnohjaajaksi voi opiskella oman työn ohella. Koulutus on yleensä kahden vuoden pituinen ja siihen kuuluu teoriaopetusta, työvälineiden harjoittelua, välitehtäviä sekä asiakasharjoittelua. Stepbystepin työnohjaajakoulutuksessa käytetään myös verkko-oppimisympäristöä opiskelun tukena.

Työnohjaajakoulutus sopii kaikille, jotka haluavat toimia osa- tai kokoaikaisina työhyvinvoinnin rakentajina. Koulutukseen hakevilta toivotaan noin 5 vuoden työkokemusta miltä tahansa alalta sekä kiinnostusta ja soveltavuutta työnohjaajan tehtävään. Esimerkiksi Stepbystepin työnohjaajakoulutukseen kuuluu aina henkilökohtainen haastattelu, jossa saa lisätietoja omasta soveltuvuudesta alalle.

Ratkaisukeskeisessä työnohjaajakoulutuksessa keskitytään menetelmiin, jotka mahdollistavat pystyvyyden lisääntymistä, konkretian suunnittelua ja yhteistyön rakentamisen työtapoja. Työnohjaaja oppii koulutuksessa hyviä kysymyksiä ja rakenteita, joilla asiakkaiden oma viisaus pääsee esille. Koulutuksen myötä pätevöidyt työnohjaajaksi.

Työnohjaajakoulutusinfo

Vinkit työnohjaajakoulutuksesta kiinnostuneelle

1. Mieti, mitä psykologista viitekehystä mukailevan koulutuksen haluat. Joissain viitekehyksissä keskustelu asiakkaan kanssa painottuu menneisyyden kokemuksiin, toisissa taas tulevaisuuden suunnitelmiin.

2. Varmista, että koulutuksen opinto-ohjelma on kiinnostava ja että se on Suomen työnohjaajat ry:n hyväksymä.

3. Varaudu siihen, että oma suhtautumisesi työhön muuttuu opiskellessasi työnohjausta ja työhyvinvointialaa.

Tutustu Stepbystepin tarjontaan

Katso koulutukset