Teetkö töitä kotona? Näin säilytät tehokkuuden

Oikeilla ja itsellesi sopivilla käytännöillä pidät etäpäivätkin tehokkaina.

Istutko yleensä päivät toimistolla, mutta olisit innokas kokeilemaan etätyöskentelyä kotoa käsin? Kotona työskentely voi kuulostaa houkuttelevalta, mutta se voi myös olla todellinen tehokkuussyöppö. Oikeilla ja itsellesi sopivilla käytännöillä pidät etäpäivätkin tehokkaina ja saatat jopa saada enemmän aikaan kuin olisit konttorilla työskennellessäsi saanut!

Pidä kiinni samoista työajoista kuin toimistollakin

Jos tulet normaalisti toimistolle kello 8 ja lähdet viiden aikaan, yritä pitää kiinni samasta aikataulusta myös kotitoimistolla. Päivä tuntuu silloin enemmän "normaalilta" työpäivältä, jolloin on helpompi pitää kiinni samoista toimintatavoista kuin toimistollakin.

Totta kai voit myös hyödyntää vapauden, jota kotona työskentely tarjoaa ja mukauttaa tarvittaessa työaikasi muiden askareiden mukaan. Katso vain, että kokonaistyöaika vastaa silti normaalia eikä poikkeava työrytmisi aiheuta ylimääräistä vaivaa esimerkiksi tiimitovereillesi.

Ajanhallintakoulutus auttaa niin kotona kuin toimistolla työskentelevää.

Aikataulut ja prioriteettilistat ovat parhaita kavereitasi

Okei, ne ovat parhaita kavereita useimmille ihan muutoinkin. Mutta kotona työskennellessä niiden rooli korostuu.

Raja työn ja vapaa-ajan välillä hapertuu etätyössä helposti, koska fyysinen ympäristö ei vaihdu. Siksi on tärkeää luoda aikataulu etukäteen. Ilman aikataulutusta päivän hommat saattavat huomaamatta hajaantua ajallisesti niin paljon, ettet oikein pääse irtaantumaan työstä kunnolla, vaan tekemättömät hommat kolkuttavat takaraivossa.

Taukoja ei kannata pelätä

Tämä on kokeilemisen arvoinen vinkki, joka ei kylläkään sovi kaikille.

Laita ajastin soimaan tunnin välein ja ota aina soiton kuuluessa lyhyt paussi. Tauon aikana voit vaikkapa ryhdistäytyä työtuolissasi, laittaa veren kiertämään muutamalla venytyksellä tai täyttää vesilasisi. Tämä voi tuntua aluksi fuskaamiselta tai laiskottelulta, mutta jos vertaat näitä lyhyitä virkistystaukoja siihen, kuinka monta kertaa päivässä tulet keskeytetyksi työskennellessäsi toimistolla, huomaat, kuinka  tällä systeemillä avautuu lisää tehokasta työaikaa ja aivosi saavat tasaisin väliajoin pientä latautumisaikaa.

Kurkista myös, miten voit hyödyntää Pomodoro-menetelmää ajan ja tehokkuuden hallinnassa.

Käytä kotiympäristö hyödyksesi

Kotona kannattaa työskennellä, kun on hommia, jotka sopivat hyvin tai jopa paremmin kotiympäristössä tehtäväksi kuin toimistolle. Jos voit, yritä säästää kotityöpäiville työtehtäviä, jotka sopivat tehtäväksi jossain, missä ei toimiston tapaan ole jatkuvaa vaaraa tulla häirityksi tai keskeytetyksi kesken syvimmän keskittymisen. Lopputulemana voit tuntea itsesi tehokkaammaksi ja toisaalta arvostaa aikaa toimistolla entistä enemmän.

Kerro suunnitelmistasi

Jos kerrot esimiehellesi tai kollegallesi, mitä olet suunnitellut saavasi etäpäivänä aikaan, nostaa se yleensä mahdollisuuksiasi myös lunastaa tämä suunnitelma. Jos jotain sanoo ääneen, saatamme huomaamattakin laittaa pientä extrapanosta peliin sen toteutumiseksi. Ja jos yliarvioit kapasiteettisi, ei se haittaa, sillä ainakin olet luonut itsellesi hyvät edellytykset onnistua ja voit päättää työpäiväsi tietäen, että olet tehnyt parhaasi.

Viimeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä – ota ilo irti

Pidä aikainen lounas, mene happihyppelylle iltapäivällä, tee töitä pyjamassa tai ota iltapäivän powernapit omassa sängyssä. Nauti tilanteesta ja hyödynnä mahdollisuutesi työskennellä kotona. Kaikilla ei sitä ole. Ja jos etätyöskentely kotosalla ei ole sinun juttusi, pääsee toimistolle aina takaisin.

Katso aiheeseen liittyvät kurssit »