Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Haastattelussa Jaana Nyström: Google+ Top Contributor

Haastattelussa Jaana Nyström

Google+ tarjoaa yrityksellesi uusia markkinointimahdollisuuksia

Jaana Nyström on yksi maailman 15 Google+ Top Contributorista eli Googlen virallisesti suosittelemasta Google+-osaajasta. Me Koulutus.fi:ssä päätimme ottaa selvää, mikä tässä alustassa kiehtoo ja mitä mahdollisuuksia se tarjoaa.

Top Contributoriksi kovalla työllä

Jaana Nyström kertoo meille, että kaikilla Googlen tuotteilla (Gmail, Drive, Haku, AdWords, Webmaster tools jne.) on oma Forum, jossa pääosin muut käyttäjät neuvovat toisiaan ja Googlen eri yhteisömanagerit valvovat toimintaa. Forumeilla on erilaisia tasoja ja mitä enemmän vastaa oikein ja kattavasti esitettyihin kysymyksiin, sitä ylemmäksi pääsee kipuamaan tasoilla.

Jaanan mukan Forumien tasoilla kiipeämisessä on tärkeää tuntea tuote ja ymmärtää sitä teknisestikin. Ajan tasalla pysymisestä täytyy jokaisen pitää itse huoli. Kun Forumeissa ollaan tasoilla 7–9, voi käyttäjästä tulla Rising Star eli harjoittelija-Top Contributor. Tasoilla 10–12 saattaa käyttäjästä sitten tulla Top Contributor, mutta se ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti.

       – Kaikki tämä vie aikaa. Päivittäin olisi hyvä vastata alkuvaiheessa 5-10 kysymykseen ja TC:nä ollessa jo vähintään 20 kysymykseen. Tietenkään aina ei voi olla vastaamassa, mutta jonkinlainen johdonmukaisuus on eduksi, Jaana kertoo matkastaan Top Contributoriksi.

Google+ on hieman poikkeava tuote Google-perheessä, Jaana kertoo:

       – Google+ poikkeaa muista tuotteista sikäli että meillä on Google+-yhteisö, missä autamme käyttäjiä ja lisäksi oma suljettu yhteisö, jossa on googlelaisia ja me. Tasoja ei ole ja Rising Stariksi pääsee Top Contributoreiden suosituksen perusteella.

Kuten monessa muussakin yhteisössä, tilanne elää jatkuvasti. Tällä hetkellä maailmassa on 15 Top Contributoria ja 5 Rising Staria – Jaana on yksi heidän mentoreistaan. Käynnissä on jatkuva kuukausittainen evaluointi ja jos joku "väsähtää", niin hänestä tulee "TC-alumni".

Esimerkkinä toimiminen Googlen omalle toiminnalle johti TC-titteliin

Jaana liittyi Google+:aan heti alussa eli 29.6.2011, kun palvelu ei vielä ollut auki kaikille. Hän on alusta asti julkaissut omasta profiilistaan englanniksi, minkä vuoksi Jaanalle oli luonnollista julkaista paljon aiheeseen liittyviä vinkkijuttuja sekä omien tutkimustensa tuloksia. Jaana myös perusti oman englanninkielisen yrityssivun Google+:aa varten ja tästä tuli nopeasti suosittu. Alustan käyttäjät ympäri maailmaa jakoivat Jaanan ohjeita ja kysyivät neuvoja. 

Jaana Nyström Google+ SummitissaTieto Jaanan taidoista ja aktiivisuudesta kantautui pikku hiljaa googlelaisten korviin, jotka päättivät ottaa Jaanan tiedotustavasta mallia perustaessaan Google+ Help -sivun, joka on alustan virallinen tiedotuskanava. Yhtä lailla Jaanan luoma Google+ Helper -yhteisö toimi mallina Googlen omalle Google+ Help -yhteisölle, joka otettiin käyttöön joulukuussa 2012.

       – Minuun otti yhteyttä silloinen Google+-yhteisömanageri Natalie Villalobos ja hän lisäsi minut salaiseen yhteisöön, jonne koottiin satakunta muiden auttamisesta kiinnostunutta. Keväällä 2013 minusta tehtiin Top Contributor eli Googlen virallisesti suosittelema G+-osaaja, Jaana kertaa mennyttä matkaansa.

Syyskuussa 2013 Jaana osallistui 500 muun Googlen eri tuotteiden Top Contributorien kanssa Top Contributor Summit -tapahtumaan Googlen pääkonttorilla Kaliforniassa. Googlen luottama ja sisäpiiriin sisällyttämä Jaana kävi Kaliforniassa uudelleen maaliskuussa 2014 viiden muun Google+ TC:n kanssa tutustuen Google+-yrityssivupuoleen. Eikä matka vielä tähän lopu, sillä syyskuussa Jaana suuntaa Lontooseen saamaan lisää koulutusta.

       – Vietän edelleen suuren osan aikaa päivästä Plussan puolella: oppien, tutkien ja testaten, Jaana tiivistää.

Google+ tarjoaa näkyvyyttä yli henkilökohtaisten kontaktiverkostojen

Jaanalle on selvää, mitä mieltä hän on Google+:n eduista verrattuna muihin sosiaalisen median kanaviin. Hän ihastui aikoinaan palvelun avoimuuteen: Google+:n julkiset päivitykset voivat nousta jopa Google-hauissa esille. Myös kansainvälisyys ja mielenkiintoiset aihealueet sekä kontaktoitavissa olevat omien alojensa huiput koukuttivat Jaanan palvelun pariin nopeasti.

       – Olen Suomen seuratuin Nobody: Tätä kirjoittaessa menee henkilöprofiilissani pian 600 000 seuraajan raja rikki.

Suomessa Google+:n käyttöönotto on ollut hidasta. Asia selvästi ihmetyttää Jaanaa, sillä hänen mukaansa Google+:n keskivertokäyttäjä on todennäköisesti jokaisen ihanneasiakas: 30–45-vuotias, koulutettu ja hyvin toimeentuleva henkilö. Aktiivisia käyttäjiä alustalla on yli 500 miljoonaa kuukausittain.

Jaanan mukaan Suomessa luullaan Google+:n olevan toinen Facebook eikä kukaan tarvitse kahta samanlaista alustaa. Näin ajatellen ollaan Jaanan mukaan kaukana totuudesta: 

       – Facebook on kuin pihajuhlat muurein aidatulla alueella: siellä ovat ne ihmiset, jotka tunnet. Google+ on kuin maailmanlaajuinen cocktail-gaala: siellä ovat ne ihmiset, jotka sinun kannattaisi tuntea. Ei siis parane haikailla niitä samoja ystäviä, perheenjäseniä tai tuttuja, jotka ovat jo kavereitasi Facebookissa tai Twitterissä. Miksi käydä läpi samat keskustelut tai katsoa läpi samat kuvat joka paikassa... Google+ on minun ikkunani suureen maailmaan, miksei siis sinunkin?

Mitä vinkkejä antaisit yrityksille, jotka harkitsevat Google+:n käyttöä yrityksen markkinointiin? Miksi heidän kannattaisi valita juuri tämä kanava?

        – Miksi perustaa Google+-yrityssivu ja olla sen kanssa aktiivinen? – Vastaus on Google, jonka alusta Plussa on. Myös YouTube on Googlen omistama ja Plussaan vahvasti linkittynyt tuote. Kuten myös kaikki muut Plussaan jo integroituneet Googlen työkalut: Blogger, Drive, Picasa, Analytics...

       – Yritys lienee myös kiinnostunut hakukonenäkyvyydestä? Jokainen Google+-postaus on kuin mikroblogi tai uusi nettisivu, joka on linkitetty yrityksen nettisivuihin ja nostaa näkyvyyttä monella tasolla.

       – Google+-yrityssivu toimii kuten henkilökohtainen profiili. Yritys voi liittyä yhteisöihin, seurata keitä tahtoo sekä kommentoida asiakkaiden tai suuren yleisön julkaisuja.

       – Bonuksena tulevat vielä videopuhelut eli Hangoutsit, joko yrityksen sisäisiin palavereihin tai livestriimauksiin yleisölle tai asiakkaille. Tämän kaiken yritys saa käyttöönsä täysin ilmaiseksi.

Entä onko Google+:ssa joitain erityisiä sudenkuoppia, joita kanavan pariin syöksyvien kannattaisi välttää?

       – Tahaton tai tahallinen spämmäys! Google+:ssa ei ole ollenkaan mainoksia, mutta omien yritysblogilinkkiendumppaamista esimerkiksi satunnaisiin yhteisöihin katsotaan pahasta.

       – Visuaalisuus näyttelee Plussassa erittäin suurta osaa, minkä vuoksi pelkkä linkin postaus on huonoa käytöstä.

       – Brändille ei myöskään tee hyvää pelkkä postausten automatisointi tai postaamattomuus.

Google+ elää ja kehittyy

Google+Kuten kaikki Top Contributorit, niin myös Jaana, on kirjoittanut salassapitosopimuksen Googlen kanssa, koska hän pääsee usein testaamaan tulevia uudistuksia etukäteen. Kysyimme kuitenkin Jaanalta, voiko hän paljastaa jotain, mitä tulossa on.

       – Sen verran vinkkaan että yritysten paikallissivuihin tulee muutoksia. Paljon
       muutakin parannusta alustaan on jo tekeillä, käyttäjien toiveita kuunnellen.

       – Google kuuntelee, eikä Google+ ole menossa minnekään muualle kuin
       eteenpäin, Jaana päättää haastattelumme.

 

Koulutus.fi kiittää Jaana Nyströmia haastattelusta!

Viimeksi päivitetty: 14 maalis 2018

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 14.3.2018

Haastattelussa Katja Repo: asiakaspalvelun laatu asiakkaan näkökulmasta

Katja Repo toimii Markkinointi-instituutin kaupallistamisen ja uusien liiketoimintojen johtajana. Hän päätti kokeilla työnantajansa palveluita asiakkaana ja vaikuttui.

Teemat: Ura
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 14.3.2018

Haastattelussa Arttu Puhakka: ratkaisukeskeisyys ja osaamisen johtaminen

Arttu Puhakka kouluttaa osaamisen johtamisesta ja ratkaisukeskeisyydestä Itä-Suomen yliopiston yhteydessä toimivassa asiantuntijaorganisaatiossa Aducatessa.

Teemat: Johtaminen , Ura
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 14.3.2018

Haastattelussa Heikki Karjaluoto: markkinointi muutoksessa

Heikki Karjaluoto on toiminut Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa markkinoinnin professorina viimeiset seitsemän vuotta.

Teemat: Markkinointi , Ura
Lue lisää

Etsitkö koulutusta?

Koulutus.fi:n ilmaisen tarjouspyyntöpalvelun kautta saat apua koulutusten etsintään.

Täytä lomake tästä

Tarjouspyyntöpalvelu

Tilaa uutiskirjeemme
Tilaa uutiskirje työelämän koulutuksista.
joulukuu 2018
ma
ti
ke
to
pe
la
su
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6