Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Koulutus.fi:n haastattelusarja: työelämän kehittäminen, TradeTracker Finland Oy

Haastattelun teema: Kumppanuusmarkkinointi

Haastateltavana TradeTracker Finland Oy:n Lauri Sommarberg

Tommi Heimonen
“Arvion mukaan vuonna 2030 puolet ostoista suoritettaisiin verkossa”

TradeTracker ja affiliate-markkinointi


TradeTracker on Suomen isoin puhtaasti affiliate-verkko. Lauri Sommarberg on toiminut Trade Trackerissa sen toiminnan alusta lähtien. Lauri kertoo, että affiliate-markkinoinnille ei ole vakiintunutta käännöstä ja kumppanuusmarkkinointia sekä tulospohjaista markkinointia käytetään termeinä myös. Kaikilla näillä termeillä viitataan CPA-pohjaiseen markkinointiin.

 TradeTrackerissa alusta saakka toimittuaan internetmarkkinointi on tullut hyvin tutuksi Laurille, hän tietää mikä toimii verkossa ja mikä ei.

       – En välttämättä mainostajana itse lähtisi heti ostamaan pääbanneripaikkaa Sanomalta esim. HS.fi:stä. Mainosnäyttöjä tulee paljon ja klikkauksiakin, mutta konversioita ei juurikaan. Kuitenkin niitä mainostajia löytyy edelleen, jotka haluavat ostaa näitä bannereita. 

TradeTrackerilla on Suomesta tällä hetkellä noin 350 mainosta ja 6.500,00 julkaisijasivustoa. Julkaisijatahot voivat olla laidasta laitaan olevia sivustoja. 

       – Mikäli kuluttaja päädyt jollekin näistä julkaisijasivustoista ja klikkaat banneria, niin sinut ohjataan mainostajan verkkosivuille. Tieto mahdollisesta oston toteutumisesta verkkokaupassa päätyy TradeTrackerille. Mainostaja maksaa tästä komission meille ja kommissiosta suunnilleen 80 % maksetaan julkaisijasivustolle. 

TradeTrackerin perustaminen Suomeen

Taustatietoa
Lauri Sommarberg on internetmarkkinoinnin ammattilainen. Lauri on ollut perustamassa TradeTrackeria Suomeen.

TradeTracker on Suomen isoin affiliate-verkko, jolla on noin 6500 julkaisijasivustoa Suomesta.

Laurilla on monipuolinen kokemus affiliate-markkinoinnista liiketoiminnan edistäjänä.

       – Olen pyörittänyt TradeTrackerin liiketoimintaa Suomessa nyt 4 vuotta. Roolinani on siis ollut perustaa TradeTracker Suomeen. Olen aloittanut ensimmäisenä työntekijänä ja hankkinut ensimmäiset mainostajat sekä julkaisijat. Pian työtä oli niin paljon, että piti alkaa palkkaamaan työntekijöitä. Nyt olen katsonut heidän perään ja yrittänyt kertoa heille, miten tällaista markkinointia kannattaisi tehdä.

       – Kaikkia pikkujuttuja niin paljon, etten ole itse asiakkaisiin juurikaan yhteydessä. Olen yrittänyt olla ottamatta kontaktia asiakkaisiin, koska account managerit hoitavat sen yleensä paremmin ja kaikkea muuta tekemistä alkaa olla niin paljon.

Neljän vuoden aikana TradeTracker on saanut Suomessa aikaan 3.4 miljoonaa liikevaihtoa ja tuottaa bisnesvolyyminä noin 100-150 miljoonaa euroa vuositasolla mainostajille kauppojen muodossa.

Affiliate-markkinoinnin lähitulevaisuuden trendit

TradeTrackerin alkutaipaleella oikeestaan 99 % markkinointijohtajista eivät olleet kuulleet affiliate-markkinoinnista. Neljän vuoden toiminnan jälkeen ehkä 95 % ei ole vieläkään kuullut siitä.

       – Nyt mediatoimistoissakin alkaa olla sellaisia henkilöitä, jotka tietävät miten affiliate-markkinointi toimii ja mainostajat alkavat vaatimaan enemmän tuloksia mediaspendistään. Enää ei riitä, että käytetään se 100 – 200 tonnia kuukaudessa markkinointiin, vaan halutaan myös tietää mitä sillä saa takaisin oli kyseessä sitten myynnit, konversiot tai liidit. Tämä on se trendi, kun mainostajat alkavat katsomaan hanakammin sen perään, mitä tuloksia sieltä tulee. Suuri osuus on valunut ulkomaisille toimijoille, kuten esim. Zalandolle, Hotels.comille, Nelly.comille jne. Tämä on hämmästyttävää, kun fyysisen kaupan puolella 80-90% on K- ja S-ryhmän hallussa. Trendinä on siis se, että isot paikalliset toimijat alkavat toivottavasti tehdä ammattimaisemmin ja tuloshakuisemmin bisnestä verkossa.

Verkko-ostamisen kasvaminen

Lauri kertoo, että vuonna 1999 0% vähittäiskaupasta meni netin kautta. Tällä hetkellä osuus on maasta riippuen noin 5%-10% tienoilla, Etelä-Koreassa esimerkiksi 20% kaikesta vähittäiskaupasta. Eräät tahot arvioivat, että vuonna 2030 50 % kaikista ostoista menisi netin kautta.

       – Se tulee muuttamaan monia bisneksiä merkittävällä tavalla. Etelä-Helsingissä käyskennellessäni ajattelen usein, että en haluaisi omistaa pientä vaateputiikkia. Niissä näkymät ovat hiukan synkät, koska sä voit ostaa esimerkiksi Zalandosta, jossa on 20 000 erilaista mekkoa myynnissä ja Etelä-Helsingin myymälässä ehkä 15 mekkoa. Siinä tilanteessa on hieman vaikea kilpailla, etenkin kun se mekko maksaa Etelä-Helsingissä enemmän.

Verkko-ostaminen tulee lisääntymään huomattavan paljon, Lauri pohtii. Mainostajan ja markkinoijan näkökulmasta ilmiö tulee asettamaan uusia vaatimuksia sille, miten markkinointia kannattaa tehdä.

       – Historiallisesti markkinointijohtajan duuni on ehkä ollut sitä, että mietitään mainoksen väriä brändin arvojen kuvastajana. Verkkokauppojen toimijoita taas kiinnostaa, miten tehdä niitä markkinoinnillisia toimenpiteitä, joista tulee parhaimmat tulokset eli loppujen lopuksi mainoksen taustavärin määrittää se, kummasta tulee paremmin myyntiä.

Lauri ennustaa, että tulevaisuudessa markkinointiosastolle tulee huomattavasti enemmän numeroita sekä analytiikkaa siinä, missä tunteisiin ja mielipiteisiin perustuva päätöksenteko jää taka-alalle. Tämä asettaa uusia vaatimuksia markkinoinnista vastaaville henkilöille.

       – Pitää oppia myös puhumaan sitä kieltä, mitä bisneksenvetäjä puhuu, jotta osaat puhua niistä myyntieuroista, katteista ja tuloksista, mitä firman toimitusjohtaja haluaa.

Kumppanuusmarkkinointikulttuurien välisiä eroja Pohjoisamaiden ja Euroopan välillä

Kuluttajat ovat keskimäärin samanlaisia melkein joka maassa, mutta kuluttajakäyttäytymisessä on eroja.

       – Kumppanuusmarkkinoinnissa Suomessa toimii hyvin aikakauslehtien myynti. Niitä ostetaan Suomessa paljon netin kautta, mutta esimerkiksi Puolassa aikakauslehtiä ostetaan kivijalkapuodeista, eikä juurikaan tehdä tilauksia.

Toimiva sähköisen markkinoinnin strategia

Yleisellä tasolla katsottuna maailman isoimmat kuluttajabisnestä tekevät toimijat: Amazon, Zalando ja Hotels.com, tekevät affiliate-markkinointia.

       – Nimenomaan internetmarkkinoinnissa on muutama järkevä keino, joita vain kannattaa tehdä: hakusanamarkkinointi, hakukoneystävällisen sivuston tekeminen, retargeting, affiliate-markkinointi ja hintavertailusivustolla näkyminen. Liikkeelle lähteminen on tärkeintä eli se, että päättää aloittaa affiliate-markkinoinnin. Sen jälkeen Suomessa kannattaa ottaa yhteyttä Tradetrackeriin, Euroadsiin ja Tradedoubleriin, ja kysyä miten saisi homman käyntiin. Tämän jälkeen uskoisin, että jokaisesta saa palvelua sen verran, että voi sopia yksityiskohdista, kuten mitä kampanjaan kuuluu ja mitä julkaisijat ei saa tehdä.

Laurin käytännön vinkit

Pyysimme Lauria antamaan käytännön vinkkejä kumppanuusmarkkinointiohjelmien parissa työskenteleville henkilöille.

Lauri haluaa korostaa, ettei mitä tahansa saa kuluttajille myytyä, vaan lähtökohtana on se, että tuotteen pitää olla hyvä.

       – Mitään huonoja juttuja ei saa kuluttajille tuputettua, vaikka kuinka siitä olisi valmis maksamaan ison komission. Komission pitää olla houkutteleva, että julkaisijat ylipäätään kiinnostuvat kampanjasta.

Laurin mukaan suomalaiselta mainostajalta usein unohtuu konversio-optimointi.

       – Vaikka mainostaja maksaisi 100 euroa per myynti komissiota, niin jos 1000 kävijästä tulee vaan 1 konversio, niin ei se ihan hirveästi rahaa tee kenellekään. 1000 kävijästä pitäisi saada mieluummin noin 20 myyntiä. Tällöin sitä alkaa tehdä sekä affiliate-verkot, julkaisijat ja ennen kaikkea mainostaja itse. Usein on huikea epäsuhta siinä, kuinka paljon mainostajat käyttävät rahaa liikenteen ostamiseen netissä mistä tahansa mediasta. Siihen voidaan helposti käyttää 100-200.000 kuukaudessa, mutta sitten tuntuu vaikealta tehdä joku 10.000 euron konversio-optimointiprojekti, jolla saataisiin sisään tuleva liikenne konvertoitumaan paremmin oikeasti bisnekseksi sille mainostajalle. Vinkkinä Lauri siis kehottaa katsomaan ainakin sen, mitä konversiolle voisi tehdä. Siellä on monia juttuja, mitä pystyy tekemään kaupan lisäämiseksi.

Julkaisijasivustojen uudet trendit

Haastattelun lopuksi kysyimme vielä, miten julkaisijan roolissa affiliate-markkinoinnista saa eniten irti.

       – Monelta julkaisijalta unohtuu kuluttajia tarkastellessa se, että on huikea ero jos kuluttaja kirjoittaa Googleen esimerkiksi ”halpa laina” tai jos kuluttaja on vain sellainen kävijä, joka tulee sivulle lukemaan uutisia tai katsomaan hassuja kissakuvia. Jos kuluttaja on kirjoittanut ”halpa laina” ja näytät hänelle sillä hetkellä lainamainoksen, kuluttaja todennäköisesti klikkaa ja konvertoituu siellä mainostajan puolella asiakkaaksi, jolloin julkaisija saa rahaa itselleen. Olen joskus sanonut, että mieluummin otan 1000 sellaista kävijää, jotka ovat kirjoittaneet ”halpa laina” Googleen hetki aiemmin, kuin 100 000 satunnaista sivulle eksynyttä kävijää. Rakenna siis toimintasi niin, että saat kuluttajia, joilla on selkeä ostoaie.

       – Julkaisijan näkökulmasta TradeTrackerin toiminnassa on se hyvä, että olemme tehneet jo 300-400 mainostajan kanssa sopimukset valmiiksi. Julkaisijan ei siis tarvitse itse rakentaa myyntiorganisaatiota, ottaa puhelinta kouraan ja soittaa mainostajalle. Meillä voi vain liittyä järjestelmään ja ottaa kampanjan omalle sivulleen, minkä jälkeen voi keskittyä keräämään kävijöitä omaan mediaansa.

Koulutus.fi kiittää Lauri Sommarbergiä haastattelusta!

Tutustu Koulutus.fi:n Työelämän kehittämisen haastattelusarjaan

Haastattelemme Työelämän kehittämisen haastattelusarjassamme ihmisiä, jotka edustavat eri työelämän vaiheita, aloja ja tehtäviä, ja jotka ovat menestyneet omalla työsarallaan.

Haluatko lukea muita haastatteluja? Tutustu muihin sarjassa haastateltuihin.

Haluatko mukaan haastattelusarjaan tai tiedätkö sopivan haastateltavan? Ota meihin yhteyttä.

Palaa koulutushakuun tai etusivullemme.

Viimeksi päivitetty: 07 elo 2014

studentum.fi
Tilaa uutiskirjeemme
Saat koulutusvinkkejä, tarjouksia ja uutisia suoraan sähköpostiisi.