1
4
...
74

Verkkokurssit ja etäopiskelu tekevät omaan tahtiin opiskelun mahdolliseksi – paikasta riippumatta

Itseopiskelu tarjoaa joustavia mahdollisuuksia opiskeluun. Itseopiskelu on suosittua, koska useat ihmiset haluavat esimerkiksi kartuttaa kielitaitoaan tai opiskella jonkin uuden taidon, mutta elämänrytmi ei anna mahdollisuutta säännölliseen opetukseen osallistumiseen. Monet haluaisivat kehittää ammattitaitoaan täydennyskoulutusten avulla, mutta työssäkäyvällä ihmisellä ei usein riitä aikaa opintosaleissa istumiseen.

Lisää etäopiskelumahdollisuuksia löydät täältä.

Verkko- ja etäopiskelu on hyvä vaihtoehto erityisesti silloin, kun työt ja tiukat aikataulut eivät salli säännölliseen opetukseen osallistumista tai kun lähiopetus tapahtuu liian pitkän välimatkan päässä.

Opiskelu verkossa on usein yhdistelmä useaa eri itseopiskelun muotoa. Parhaimmat tulokset saadaan yleensä silloin, kun etäopiskelukokonaisuus tai verkkokurssi sisältää jonkin verran lähiopetusta, joka tukee oppimista ja luo lisämotivaatiota itsenäiseen opiskeluun.

Opiskelu verkossa antaa valinnan vapautta

Verkko-opiskelu on yleensä erikseen järjestettyä, muodollisen koulutuksen ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Sen avulla voi opiskella itselleen joko kokonaan uuden tiedon tai taidon tai päivittää ja kehittää vanhaa osaamistaan. Verkko- ja etäopiskelu on usein varsin vapaamuotoista ja tapahtuu joko yksin tai esimerkiksi työtoverien kanssa.

Etäopiskelu antaa yksilölle mahdollisuuden valita itse haluamansa oppimateriaalin, opintoihin käyttämänsä ajan sekä opiskelutahdin. Se kuitenkin vaatii opiskelijalta oma-aloitteisuutta, suunnitelmallisuutta sekä opintojen aikatauluttamista.

Etäopinnot mahdollistavat osaamisen kehittämisen missä vain

Etäopiskelu on yksi itseopiskelun muodoista. Etäopiskelulla tarkoitetaan opiskelua, jossa opettaja ja oppilas tai oppilaat eivät ole samassa fyysisessä tilassa.

Etäopiskelu voi tapahtua työpaikalla, kotona tai vaikkapa kesämökillä – eli kaikkialla, mistä löytyy opintoihin sopiva laite ja verkkoyhteys. Etäopiskelu voi tapahtua myös esimerkiksi kirjekurssin muodossa, mutta on nykyään lähes poikkeuksetta verkossa tapahtuvaa oppimista.

Etäopiskelu sisältää usein mahdollisuuden oppimateriaaliin tutustumiseen, perehtymiseen ja omaksumiseen verkossa. Opinnot sisältävät usein erilaisia tehtäviä ja esimerkiksi verkkokeskustelua, jossa kommunikoidaan muiden etäopiskelijoiden kanssa verkossa.

Jotkut kurssit sisältävät etäopetuksen tueksi lähiopetusjaksoja, jotka saattavat vaatia pakollista läsnäoloa. Lähiopetuspäivät auttavat pitämään motivaation korkealla ja varmistamaan, että etäopiskelu sujuu mallikkaasti.

E-kirja tukee itseopiskelua

Samalla tapaa kuin verkkokoulutus, myös e-kirjat ovat yksi itseopiskelun muoto. E-kirja on tiedosto, joka sisältää kirjan sisällön digitaalisessa muodossa. E-kirjan lukemiseen tarvitaan päätelaite, joka voi olla esimerkiksi tietokone tai älypuhelin. E-kirjojen lukemista varten on suunniteltu myös erillisiä lukulaitteita.

E-kirjan lukeminen on osalle perinteistä kirjaa mieluisampi vaihtoehto, sillä sitä voi lukea missä ja milloin vain. E-kirja tarjoaa myös mahdollisuuden sisällön jatkuvaan päivittämiseen ja nopeaan pääsyyn aiheeseen liittyvän uuden tiedon pariin.

Verkkokurssi avaa maailman ovet

Etäopiskelu on vallannut koulutusalaa, sillä se mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Kun oma aika on kortilla, tehdään valintoja, joiden avulla voidaan esimerkiksi sovittaa yhteen uran ja perheen tai uran ja harrastusten rajalliset aikaresurssit. Vapaus valita haluamansa kurssi ja suorittaa se haluamanaan ajankohtana houkuttelee monia.

Verkkokurssi on yksi opiskelun muoto

Verkko-opiskelu yksi koulutusmuoto, ja olemme koonneet Koulutus.fi-palveluun eri toimijoiden verkkokurssitarjontaa. Voit halutessasi tutustua myös muihin koulutustyyppeihin:

Usein kysytyt kysymykset

• Etäopiskelu sopii henkilölle, joka pitää itsenäisestä työskentelystä ja verkon välityksellä tapahtuvasta vuorovaikutuksesta. Etäopiskelu sopii myös esimerkiksi aikuisopiskelijalle, joka tarvitsee joustoa opiskeluun tai henkilölle, joka asuu kaukana opiskelupaikkakunnasta.

• E-kirja on tiedosto, joka sisältää kirjan sisällön digitaalisessa muodossa.