Miksi opiskella historiaa?

Historia ei tarkoita vaan jotain aikakautta tai joitain tapahtumia menneessä, vaan sillä on vaikutuksia myös nykypäivän yhteiskuntaamme. Historialliset tapahtumat ja päätökset ovat mukana vaikuttamassa poliittisiin linjauksiin ja yhteiskuntamme valtarakenteisiin. Tutkimalla historiaa oppii ymmärtämään myös enemmän ympäröivästä maailmasta. Myös oman sukuhistorian tutkiminen voi tuoda esiin yllättäviä vastauksia.

Millaista on historian opiskelu?

Historiasta kiinnostuneille on tarjolla paljon eri opiskelumahdollisuuksia. Voit opiskella esimerkiksi Suomen historiaa, maailman historiaa tai kulttuurihistoriaa. Myös yksittäisten aikakausien tutkiminen on mahdollista esimerkiksi avoimissa yliopistoissa.

Historia-alan tutkinnon voi suorittaa yliopistossa, jossa pääset valitsemaan kursseja mielenkiintosi mukaan. Monet historiaa opiskelevat ottavat opinnoikseen myös yhteiskuntatieteiden opintoja. Yhteiskuntatieteiden opinnot painottuvat poliittisten järjestelmien ja kansalaisyhteiskunnan järjestelmiin ja toimintaan. Maailmaa ja sen käänteitä ymmärtääkseen on hyvä hallita molempia tieteen aloja.

Minne historiaa opiskelevat työllistyvät?

Historiaa ja yhteiskuntatieteitä opiskelleet työllistyvät monipuolisesti niin julkiselle kuin yksityisellekin sektorille.

Historian- ja yhteiskuntatieteiden maisterit työllistyvät esimerkiksi:

•         Opetus- ja kasvatusalalle
  •         Historian/yhteiskuntatieteiden tutkijaksi
  •         Museo- ja arkistoalalle
  •         Viestintä- ja tiedotusalalle
  •         Hallinto- ja suunnittelutehtäviin

Tutki sukusi historiaa kansanopistossa

Omasta tai suvun historian tutkimuksesta kiinnostuneet voivat löytää monia mielenkiintoisia kursseja ja koulutuksia esimerkiksi kansanopistoista. Kursseilla käydään läpi, mitä oman sukuhistorian tutkiminen vaatii ja mitä tutkimusta tehdessä kannattaa ottaa huomioon.

Lähteet: Hol.fi, Opintopolku