Kuljetusalan koulutus takaa lain mukaisen kuljetustoiminnan Suomessa

Auto- ja kuljetusala on merkittävässä asemassa varmistamassa yhteiskunnan jokapäiväisten toimintojen sujuvuutta. Laajassa ja harvaan asutussa maassa tavara- ja henkilökuljetusten pääpaino on nimenomaan tieliikenteessä. Ammattiliikennettä säännellään kansallisella lainsäädännöllä sekä EU-säädöksillä. Lait säätelevät sekä ajoneuvoja että kuljettajien pätevyyttä ja niiden tarkoituksena on varmistaa työntekijöiden ja tielläliikkujien turvallisuus sekä pitää huolta liikenteen ympäristöystävällisyydestä. Kuljettajan koulutuksen avulla hankit ammattipätevyyden tai päivität osaamistasi.

Uusien kuljettajien kuorma- ja linja-autoliikenteessä sekä taksiliikenteessä täytyy lain mukaan suorittaa perustason ammattipätevyyskoulutus. Lisäksi voit suorittaa kuljettajan täydennyskoulutuksia. Vanhojen kuljettajien on puolestaan päivitettävä osaamistaan viiden vuoden välein.

Kuljetusalan koulutuksia järjestetään eri puolilla Suomea ja ne antavat kuljettajan ammattipätevyyden, joka tarvitaan kaupallisessa liikenteessä sekä ei- kaupallisessa liikenteessä silloin, kun suoritetaan yrityksen sisäisiä omaan työhön liittymättömiä kuljetuksia.

Kuljetusalan työmahdollisuuksia:

• Kuorma-auton kuljettaja
  • Linja-auton kuljettaja
  • Metronjunankuljettaja
  • Raitiovaununkuljettaja
  • Trukinkuljettaja
  • Taksiliikenne

Kuljetusalan työturvallisuus

Turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeä osa kuljettajan ammattitaitoa. Kuljettajan on huolehdittava sekä omasta että muiden tielläliikkujien turvallisuudesta monin eri tavoin ja huolehtia mm.:

• kaluston kunnosta
  • omasta vireystilasta
  • kuorman oikeanlaisesta sitomisesta
  • ajotavasta

Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota omaan ajotapaan ja olla tietoinen oikeista ja turvallisista menettelytavoista kaikissa tilanteissa. Kuljetusalan turvallisuuskoulutusten lisäksi turvallisuusnäkökohtiin ja muihin kuljetusalan erityispiirteisiin voi paneutua erillisillä kursseilla, joiden aiheina voi olla esimerkiksi ajopiirturin käyttö tai kuorman varmistaminen.

Kuljetusalan koulutuksista saadaan etuja liiketoiminnalle

Kuljetusalan yrittäjille koulutuksista on hyötyä monessa eri mielessä. Työntekijöiden koulutuksella voidaan mm.: ehkäistä onnettomuuksia ja ympäristönäkökohtien huomioon ottaminen tuo myös säästöjä pienentyneinä polttoainekuluina.

Erilaisia koulutuksia järjestetään myös esimerkiksi kuljetusalan lainsäädännöstä tai kansainvälisen kaupan erityispiirteistä kiinnostuneille. Taksiliikenneyrittäjiltä taas vaaditaan liikenneluvan saamiseksi taksiliikenneyrittäjän koulutus.

Koska kuljettajien taustat ja kokemus ovat erilaisia ja koska jokaisen yrityksen toiminnassa on omat erityispiirteensä, useimmat koulutukset ovat räätälöitävissä vastaamaan asiakkaan tarpeita.

Lisää samankaltaisia