Monikulttuurisuuskoulutus auttaa hyödyntämään vuorovaikutusta

Monikulttuurisuuskoulutus on tänä päivänä liiankin vähän hyödynnetty mahdollisuus kehittää liiketoiminnan kilpailukykyä, sillä erilaiset kulttuuritaustat näkyvät kasvavissa määrin useissa työpaikoissa tai vaikkapa asiakaspalvelutilanteissa. Mitä enemmän tietoa erilaisista kulttuureista on, sitä helpompi monikulttuurisuutta on ymmärtää.

On kohteliasta olla selvillä esimerkiksi ulkomaalaisen työntekijän peruskäytöstavoista ja säännöistä – aivan kuten mekin Suomessa oletamme maahanmuuttajan ymmärtävän omaa kulttuuriamme. Toinen tärkeä seikka on yhteisen kielen löytäminen ja sen varmistaminen, että viesti menee perille puolin ja toisin toivotulla tavalla.

Monikulttuurisuuskoulutuksissa pohditaan muun muassa ennakkokäsityksiä ja asenteita, sekä kulttuuritaustan vaikutuksia käyttäytymiseen ja vuorovaikutukseen.

Monikulttuurisuuskoulutuksen avulla onnistut kansainvälisessä liiketoiminnassa

Yritykset hakevat usein kasvua kansainvälistymisellä. Yhteistyö kansainvälisillä markkinoilla voi kuitenkin olla usein ajateltua vaikeampaa johtuen poikkeavista kulttuurieroista ja toimintatavoista. Liiketoiminnan suunnittelemisessa kulttuuriosaamisella on suuri merkitys kansainvälistyvässä liiketoiminnassa. Monet epäonnistumiset kansainvälisessä työympäristössä johtuvat juuri kulttuuriosaamisen puutteesta.

Monikulttuurisuuskoulutuksen avulla parannat mahdollisuuksianne onnistua kansainvälisesti. Hyvän kulttuurituntemuksen avulla saat eniten hyötyä irti kansainvälisillä markkinoilla toimimisesta. Monikulttuurisuuskoulutukset suunnitellaan usein räätälöidysti juuri tietyn kulttuurin, kohdemaan tai lähestymistavan ympärille. Samalla voidaan esimerkiksi tutkia mitä on tehty erilailla ja missä on kehitettävää.

Johtaminen monikulttuurisessa työympäristössä

Monikulttuurisuus työympäristössä ei koske vain monikulttuuristen asiakkaiden tai kollegojen välisiin vuorovaikutustilanteisiin. Monikulttuurisuus työelämässä edellyttää esihenkilöiltä kykyä johtaa monikulttuurista tiimiä. Monikulttuurisen työyhteisön johtaminen onkin nykyaikaisen johtamisen ydintaito. Jokaisen johtajan ja esihenkilön on tärkeää tuntea erilaiset kulttuurit ja kulttuurien vaikutus työympäristössä. Mikäli sinulla on monikulttuurinen tiimi tai sinua kiinnostaa kansainvälinen liiketoiminta, löydä sopiva esihenkilön monikulttuurisuuskoulutus.

Lähteet: KieliEttan