Haullasi ei valitettavasti löytynyt yhtään tulosta, tee Uusi haku

Oppisopimuksella kaupan alan ammattilaiseksi

Oppisopimuskoulutuksessa voit suorittaa ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erikoisammattitutkinnon. Voit myös suorittaa yksittäisiä tutkinnon osia tai tutkinnon osaa pienemmän osan. Oppisopimuskoulutusta suorittava opiskelee työtä tehden, saa palkkaa ja kerryttää työkokemusta. Suurin osa opinnoista suoritetaan työpaikalla. Aikaisempi osaaminen otetaan huomioon koulutusta suunniteltaessa. Opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskeluohjelma, josta selviää muun muassa opintojen sisältö ja kesto.

Koulutussopimus

Jos opiskelija hankkii osaamista koulutussopimuksen avulla, ei hän tällöin ole työsuhteessa, eikä hänelle makseta palkkaa tai muuta vastiketta. Koulutussopimus tehdään kirjallisesti tutkinnon osa tai sitä pienempi osa kerrallaan. Oppilaitos ja työpaikka tekevät sopimuksen ja sopimus annetaan sinulle tiedoksi.

Opiskelun aikana opiskelija voi käyttää sekä oppisopimus- että koulutussopimusta hyödykseen.

Oppisopimus & työnantaja

Työnantaja ja opiskelija (koulutettava työntekijä) ovat oppisopimuksen tärkeimmät osapuolet, sillä opiskelusta suurin osa tapahtuu työtehtävien parissa työpaikalla. Mukana ovat myös oppilaitos ja oppisopimustoimija. Oppisopimus perustuu määräaikaiseen työsopimukseen ja opiskelu on päätoimista. Opiskelija suorittaa lisäksi opintoja oppilaitoksessa.

Taloudellinen tuki

Oppisopimuskoulutus on yleensä opiskelijalle maksutonta. Koulutuksen aikana opiskelija saa alan työehtosopimuksen mukaisen palkan. Jos työnantaja ei maksa palkkaa tietopuolisten opintojen ajalta, voi opiskelija saada taloudellista tukea opiskeluun.

Lähteet: Opintopolku