Teknisen suunnittelun koulutukset

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Tekninen suunnittelija suunnittelee esimerkiksi rakennuksia, rakennusten sisätiloja, ajoneuvoteknisiä ratkaisuja sekä tuotteita elektroniikka- ja sähköteollisuudelle. Ammatissa tarvitaan suunnitteluohjelmistojen hallintaa, tarkkuutta ja pitkäjänteisyyttä.

Tekninen suunnittelu edellyttää suunnitteluohjelmien hallintaa

Tekninen suunnittelija suunnittelee esimerkiksi rakennuksia, rakennusten sisätiloja, ajoneuvoteknisiä ratkaisuja sekä tuotteita elektroniikka- ja sähköteollisuudelle hyödyntämällä tietokoneavusteisia suunnitteluohjelmia.

Teknistä suunnittelutyötä tehdään pääasiassa suunnittelutoimistoissa ja teollisuuslaitoksissa. Ammatissa tarvitaan suunnitteluohjelmistojen hallintaa, tarkkuutta, pitkäjänteisyyttä ja ryhmätyötaitoja.

Tekninen suunnittelija voi työskennellä esimerkiksi:

• Suunnittelutoimistoissa
  • Insinööritoimistoissa
  • Arkkitehtitoimistoissa
  • Elektroniikka- ja sähköteollisuudessa
  • Kone- ja metallituoteteollisuudessa
  • Rakennusalalla
  • Kaupunkien, kuntien ja valtion suunnittelutoimistoissa

Teknisen suunnittelun osa-alueita

Tekninen suunnittelija tuottaa usein teknisiä piirustuksia esimerkiksi rakennusalan, elektroniikka- ja sähköteollisuuden sekä kone- ja metallituoteteollisuuden tarpeisiin. Erilaiset työvälineohjelmistot ovat siksi tärkeä osa teknisen suunnittelijan työtä.

Erilaiset teknisen suunnittelijan koulutukset ovat helppo ja nopea tapa omaksua teknisessä suunnittelussa tarvittavaa ohjelmisto-osaamista. Tarjolla on mm. AutoCAD:iin ja 3D-teknologiaan painottuvia kursseja, mutta myös esimerkiksi märkätila- ja moottorisuunnitteluun on mahdollista perehtyä kurssimuotoisen opiskelun kautta.

CAD-ohjelmistot

CAD on lyhenne sanoista Computer-Aided Design, mikä tarkoittaa tietokoneavusteista suunnittelua, eli tietokoneen ja ohjelmiston käyttöä apuvälineenä suunnittelutyön luomisessa, hallinnoimisessa, analysoimisessa ja optimoinnissa. Niin kutsuttu CAD-ohjelmisto on ohjelma suunnittelutöiden suorittamiseen. Se parantaa suunnittelijan tuottavuutta ja itse työn laatua, ja sen hallinta on lähes välttämätöntä monessa teknisen suunnittelijan työtehtävässä.

Tuotoksena on yleensä elektroninen tiedostomuoto, jota voidaan käyttää tulostamisessa, tuotannossa tai jatkoanalysoinnissa.

Nykyään on tarjolla laaja valikoima erilaisia CAD- ohjelmistoja ja järjestelmiä. Usein CAD-sovellukset ovat jollain tapaa erikoistuneita tietyn tyyppiselle suunnittelutyölle.

3D-suunnittelu

3D-suunnittelu tarkoittaa tietokoneavusteista kolmiulotteista suunnittelua. Tuloksena syntyvää mallia käytetään teknisessä suunnittelussa talojen, laitteiden tai niiden osien valmistamiseen. 3D-mallinnukseen on olemassa useita erilaisia suunnitteluohjelmia, jotka CAD-sovellusten tavoin soveltuvat aina tietyn tyyppiselle suunnittelutyölle.

Kolmiulotteinen malli on tärkeä osa tuotteen tai ympäristön hahmottamista. Joskus malli toimii myös tuotteen valmistuspohjana. Usein kolmiulotteista tietokonemallia käytetään NC-työstökoneiden ohjaamiseen ja siten virtuaalimallista voidaan luoda konkreettinen kappale esimerkiksi prototyyppiä tai tuotantoa varten.

Uusinta teknologiaa 3D-mallinnuksessa edustaa 3D-tulostus, jossa malli rakennetaan teknisen suunnittelun tekniikka hyödyntäen.

Muita teknisen suunnittelun osa-alueita:

• Autodesk-ohjelmisto
  • Hitsausneuvonta
  • Moottoritekniikka
  • Tekniikan erikoisammattitutkinto

Tekninen suunnittelu työelämässä

Tekninen suunnittelija työskentelee työryhmän jäsenenä suunnittelutoimistossa tai esimerkiksi tehtaan suunnitteluosastolla. Työ tehdään useimmiten toimistoympäristössä ja siinä käytetään apuna tietotekniikkaa, varsinkin edellä mainittuja CAD- ja 3D-mallinnusohjelmistoja.

Teknisen suunnittelijan lisäksi alalla työskentelee suunnitteluassistentteja. He toimivat pääsuunnittelijan antamien ohjeiden mukaisesti, työskennellen samoissa työtehtävissä esimerkiksi piirustusten, asiakirjojen laatimisen ja erilaisten ohjelmien avulla mallintamisen parissa. Tarjolla on erikseen suunnitteluassistentin koulutuksia.

Lisäksi tekninen suunnittelija voi ylläpitää tietojärjestelmiä ja arkistoida suunnitelmapiirustuksia ja niihin liittyviä asiakirjoja. Dokumenttien saatavuus oikeassa paikassa oikeaan aikaan on myös yksi teknisen suunnittelijan perustehtävistä. Muita tehtäviä voivat olla teknisiin suunnitelmiin liittyvien julkaisujen kuten ohjekirjojen, huoltokirjojen ja esitteiden laatimista.

Tekninen suunnittelu voi olla myös osallistumista markkinointiin ja asiakaspalveluun, jolloin tekninen suunnittelija mm. esittelee yritystä, järjestää asiakastilaisuuksia, tekee työtarjouksia ja vastaanottaa työtilauksia. Myös tavaratilauksiin liittyvät toimistotyöt voivat olla teknisen suunnittelijan vastuulla.

Lähteet: ammattinetti.fi, autodesk.fi, stadinao.fi