Kielikoulutus yrityksille ja organisaatioille

Kielikouluttajat tarjoavat runsaasti vaihtoehtoja yrityksille ja ryhmille. Näitä kutsutaan esimerkiksi räätälöitäviksi koulutuksiksi tai yrityskohtaisiksi valmennuksiksi. On luonnollista, että räätälöitävien kielikoulutusten tarjonta on suuri yrityksille suunnattujen kielikoulutusten joukossa, sillä kielitaito on paitsi hyvin henkilökohtaista, myös esimerkiksi toimialasta riippuvaista.

Kielitaidon aktivoinnilla tehokkuus ylös

Paras skenaario on, jos yritys saa kielikouluttajasta strategisen ja pitkäaikaisen kumppanin. Kielikouluttaja, joka tuntee yrityksen, sen työntekijät, tavoitteet ja kehityskohdat, pystyy tarjoamaan asiakkaalleen parasta mahdollista palvelua. Tällöin kielikoulutuksesta saatavat hyödyt eivät välttämättä rajoitu vain kielitaidon kohenemiseen!

Kokemuksen ja asiakastuntemuksen kiistattomasta hyödystä huolimatta yrityksen kannattaa kilpaluttaa kielikouluttajansa tarpeen mukaan. Uusi palveluntarjoaja pystyy tarjoamaan uutta oppia, raikkaita opetusmetodeita ja erilaisia näkemyksiä edelliseen yrityksen kielikouluttajaan verrattuna. Vaihtelu voi virkistää! Lisäksi on luonnollista, että kaikki persoonallisuudet eivät osu yhteen. Tähänkin kannattaa kiinnittää kielikouluttajan valinnassa huomiota. Jos kielikouluttaja pystyy tarjoamaan esimerkiksi laajan kielikouluttajien verkoston, josta valita kouluttaja tapaus- ja opiskelijakohtaisesti, voi käsissänne olla kultakimpale.

Kielen ryhmäopetuksessa ryhmäkoko on luonnollisesti tilaajan itsensä määriteltävissä. Kielikouluttaja voi kuitenkin antaa tähän hyödyllisiä vinkkejä kokemuksensa pohjalta. Myös pariopetus on hyvä vaihtoehto esimerkiksi työpareille.

Kielen yksilöopetus henkilökunnalle

Yksilöopetuksen voidaan ajatella olevan yksi tehokkaimmista kielikoulutusten muodoista. Interaktio ryhmän muiden jäsenten kanssa puuttuu, mutta tätä korvaa kielikouluttajan herkeämätön huomio yksilöopetukseen osallistuvalle.

Niin yksilöopetuksessa kuin ryhmäopetuksessa keskitytään osallistujien tarpeisiin. Räätälöity kielikoulutus tasapainottelee työnantajayrityksen eli koulutuksen tilaajan toiveiden ja osallistuvan henkilön tarpeiden välillä ja pyrkii löytämään tuloksellisimman sisällön kielikoulutukseen.

Kielikoulutus etäyhteydellä tai verkko-oppimisena

Uusimpia ja nopeasti suosiotaan kasvattavimpia kielikoulutuksen tyyppejä on verkko-opiskelu. Verkkokurssit, etäopiskelu, eLearning, virtuaaliopetus – rakkaallaa lapsella on monta nimeä!

Verkossa toteutettava kieliopetus on erittäin joustavaa. Saatte haluamanne kouluttajan osaamisen käyttöönne ilman matkakustannuksia. Kannattaa keskustella kielikouluttajien kanssa rohkeasti tästäkin koulutusvaihtoehdosta! Monella voi olla edellytyksiä verkkokielikoulutuksen järjestämiseen, vaikka vaihtoehtoa ei varsinaisesti koulutustarjonnasta löytyisikään.