Työvoimakoulutuksesta puhtia työllistymiseen

Työvoimakoulutuksen tavoitteena on kehittää osaamistasi, jotta pysyisit työmarkkinoilla tai pääsisit takaisin työelämään.

Työvoimakoulutus koostuu pääasiallisesti ammatillisesta koulutuksesta, kuten perus- tai ammattitutkintoon tähtäävästä koulutuksesta. Usein tavoitteena on suorittaa perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinto tai tutkinnon osa. Monilla eri ammattialoilla järjestetään lisäksi jatko- tai täydennyskoulutuksia aiemmin hankitulle ammattitaidolle.

Pohditko vielä, että mitä työvoimakoulutukseen osallistuminen käytännössä tarkoittaa? Miten työvoimakoulutukseen haetaan ja kenelle ne sopivat? Lue lisää Työvoimakoulutusoppaasta!

Työvoimakoulutuksen toteutus

Ammatillista työvoimakoulutusta järjestetään muun muassa:

• ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa,
  • korkeakouluissa ja
  • yksityisissä oppilaitoksissa.

Opiskelujen rahoitus – opiskelu työttömyysetuudella

Vaikka opiskelu on useimmiten maksutonta, voi koulutukseen liittyä materiaalihankintoja tai muita kuluja. Muu eläminen pitää myös pystyä rahoittamaan.

Työttömänä oleva henkilö, joka haluat aloittaa opiskelut, voit opiskella työttömyysetuudella. Voit saada työttömyysetuuden korotettuna, jos olet sopinut työttömyysetuudesta työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Työvoimakoulutuksessa opiskellessasi voit saada osallistumispäiviltä myös kulukorvausta.

Tältä sivulta löydät koulutuksia, joiden opiskelijana sinun on mahdollista saada työttömyysetuutta. Näitä ovat työvoimakoulutukset sekä omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Kulukorvausta ei kuitenkaan makseta omaehtoisen opiskelun ajalta.

Koulutuksessa, joka soveltuu työttömyysetuudella opiskeleville, on yleensä mainittu asiasta erikseen. Opiskelusta kiinnostuneen tulee selvittää TE-toimistosta ennen opiskelupaikkaan hakutumista, täyttyvätkö työttömyysetuudella opiskelun ehdot hänen kohdallaan.

Työvoimakoulutuksen tavoitteet

Työvoimakoulutuksen tavoitteet voivat olla mm.

• avustaa onnistuneesti työpaikan haussa
  • kasvattaa onnistumismahdollisuuksia työsuhteen alussa
  • varmistaa työsuhteen jatkuvuus
  • avustaa työsopimuksen laatimisessa
  • vahvistaa urasuunnittelua ja oppimisen yleisvalmiuksia
  • tutustua koulutuksiin ja työelämään
  • valmentautua ammatilliseen peruskoulutukseen.

Työvoimakoulutusten kirjo on laaja

Työvoimakoulutuksia on saatavilla yhä useammilta aloilta. Koulutus voi auttaa sinua työn saamisessa käytännön tasolla tai työvoimakoulutuksessa voit oppia uusia kiinnostavia taitoja tai täysin uuden ammatin. Työvoimakoulutuksen kantavana ajatuksena on, että suoritetun tutkinnon ja lisääntyneen ammattitaidon myötä sinulla on paremmat mahdollisuudet saada työpaikka. Suoritettu ammatillinen tutkinto antaa siis pätevyyden uusien työtehtävien hakemiseen. Työvoimakoulutuksia järjestetään aloilla, joilla työvoimalle on tarvetta.

Saatavilla on myös rekrytoivia koulutuksia, joissa henkilö koulutetaan räätälöidysti niin, että koulutuksen jälkeen hän on valmis työskentelemään kyseisessä työtehtävässä. Rekrytoivia koulutuksia järjestävät yritykset, joilla on tunnistettu tarve tietyn työtehtävän osaajalle. Rekrytoivia koulutuksia on tarjolla sekä tietyn alan osaajille, että uusille osaajille.

Lähteet: te-palvelut.fi, tem.fi; kela.fi

Usein kysytyt kysymykset

• Työvoimakoulutus on koulutusta, jonka tavoitteena on parantaa työikäisten mahdollisuuksia pysyä ja päästä takaisin työmarkkinoille. Työvoimakoulutuksena voidaan suorittaa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinto tai näiden osia. Työvoimakoulutuksena järjestetään myös eri alojen jatko- ja täydennyskoulutuksia sekä yrittäjäkoulutuksia.

• Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti yli 20 vuotiaille oppivelvollisuutensa suorittaneille työttömille ja työttömyysuhanalaisille työnhakijoille.

• Ammatillista työvoimakoulutusta järjestetään muun muassa:

• ammatillisissa aikuiskoulutuskeskuksissa,
    • korkeakouluissa ja
    • yksityisissä oppilaitoksissa.
  • Työvoimakoulutukseen haetaan Työ- ja elinkeinotoimiston kautta täyttämällä sähköinen hakulomake TE-toimiston verkkosivujen kautta tai palauttamalla hakulomake TE-toimistoon.

• Työvoimakoulutus on osallistujalle maksuton.

• Työvoimakoulutuksen tavoitteena on:

• parantaa työikäisten mahdollisuuksia pysyä ja päästä takaisin työmarkkinoille
    • avustaa työpaikan haussa
    • kasvattaa onnistumismahdollisuuksia työsuhteen alussa