Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Asiakashaastattelu: Centria-ammattikorkeakoulu

Centria-ammattikorkeakoulun Centria tutkimus ja kehitys -yksikkö on ollut mukana Koulutus.fi-sivustolla tämän artikkelin kirjoitushetkellä muutamia kuukausia. Koulutuspäällikkö Paula Oja valottaa tuoreen asiakkaan näkemyksiä koulutusmarkkinoinnista haastattelussamme. 

Koulutusmarkkinan tulevaisuudennäkymät ovat koulutuspäällikkö Paula Ojan mukaan positiiviset, sillä yrityksillä on rekrytointitarpeita ja osaavaa työvoimaa tarvitaan. Yritykset panostavat henkilöstön kouluttamiseen, mikä lisää täydennyskoulutuksien kysyntää.

Koulutusmarkkinoilla kilpailu on tunnetusti kovaa, joten haasteita tulee väistämättä vastaan. Usein haasteet liittyvät kouluttautujien hankkimiseen eli asiakasrekrytointiin. Millaisia nämä asiakasrekrytoinnin haasteet sitten ovat? "Tarjoamme koulutuksia melko pienillä paikkakunnilla ja asiakkaamme ovat pääasiassa pk-yrityksistä. Joskus on haasteita saada avoimia täydennyskoulutusryhmiä täyteen" kertoo Oja. Ratkaisua tähän on haettu ainakin asiakaskohtaisista koulutuksista, joita Centria toteuttaa aina tarvittaessa.

Lisäksi Cetriassa on pyritty vastaamaan asiakasrekrytoinnin mahdollisiin haasteisiin kuuntelemalla tarkkaan asiakkaiden tarpeita ja kehittämällä koulutustarjontaa yritysten ajankohtaisten tarpeiden mukaan. Etäkouluttautumisen tärkeys ja suosio on huomattu Centriassa. "Kehitämme monimuotokoulutusta, jotta myös kauempana asuvien on mahdollista osallistua koulutuksiin. Näiden osalta myös markkinointia on kehitetty ja uusia markkinointikanavia otettu käyttöön."

Ojan mukaan Centria tavoittelee koulutusmarkkinointiin tekemillään panostuksilla erityisesti näkyvyyttä. Markkinoinnilla halutaan lisätä tietoisuutta koulutustarjonnasta ja luonnollisesti myös saada lisää osallistujia koulutuksiin.

"Markkinoimme koulutustarjontaamme ja koulutuskalenteriamme alueen yrityksille monipuolisesti. Meillä on mm. esitteitä, lehti-ilmoituksia, uutiskirjeitä ja some-markkinointia." Suorat kontaktit yrityksiin ovat Ojan mukaan osoittautuneet tehokkaimmiksi.

Uutena kanavana mukaan Centrian markkinoinnin työkalupakkiin on tullut Koulutus.fi-sivusto. "Olemme ottaneet Koulutus.fi-sivuston käyttöön tämän vuoden alusta (vuosi 2018) ja opettelemme sen peruskäyttöä ja hyödyntämistä. Kokeilemme sitä uutena markkinontikanavana. Toivomme sen kautta lisänäkyvyyttä."

Centria-ammattikorkeakouluCentria-ammattikorkeakoulu

Centria-ammattikorkeakoulun Centria tutkimus ja kehitys –yksikön koulutuspalvelujen tavoitteena on tukea yksilöitä, yrityksiä ja organisaatioita toiminnan ja osaamisen uudistamisessa. Tarjontaan kuuluu sekä valmiita täydennyskoulutuskokonaisuuksia että yritys-/yhteisöasiakkaan tarpeisiin räätälöityjä koulutuksia. Järjestämme myös työvoimakoulutuksia. Lisäksi tarjolla on seminaareja ja konsultointeja kaikilta Centria-ammattikorkeakoulun koulutusaloilta: tekniikka, liiketalous, sosiaali- ja terveysala, humanistinen ja kasvatusala sekä kulttuuri. Kampuksemme ovat Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Ylivieskassa.

Viimeksi päivitetty: 05 huhti 2018

Koulutusbarometri 2019

Edustatko koulutusorganisaatiota? Täytä alla oleva lomake, niin kerromme miten Koulutus.fi voi auttaa teitä koulutustenne markkinoinnissa.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Täytä tämä lomake, niin asiakasvastaavamme ottaa sinuun yhteyttä.