Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Asiakashaastattelu: Kauppakamarin Koulutus

Tärkeintä on olla löydettävissä

Helsingin seudun kauppakamari on vireä 100-vuotias, monipuolinen ajankohtais- ja täydennyskouluttaja. Haastattelimme asiakkaamme Helsingin seudun kauppakamarin markkinointipäällikköä Hilkka Vainiota koulutusmarkkinoinnin tiimoilta.

Hilkka Vainio

Koulutusmarkkina on hyvin suhdanneriippuvainen ala, vaikka osaamisen kehittäminen on myös taloudellisesti huonompina aikoina erittäin tärkeää. Elinkeinoelämän vilkastuminen ja yritysten nousu alkaa Hilkka Vainion mukaan näkyä nyt myös koulutusten kysynnässä. Vainio näkee, että yrityksissä halutaan pitää huolta henkilöstön ajantasaisesta osaamisesta. Kauppakamaria auttaa Vainion mukaan hiljaisempina aikoina se, että koulutustarjontaan kuuluu paljon työsuhde- ja talousaiheita, joihin tulee muutoksia vuosittain.

Kisa ajasta ja huomiosta

Koulutusmarkkinan perinteisenä haasteena pysyy Vainionkin mainitsema kilpailullisuus. Järjestäjiä ja palveluntarjoajia on paljon. Toisaalta koulutuksia tuleekin olla runsaasti tarjolla, jotta asiakkaan tarpeeseen pystytään vastaamaan. "Kisaamme asiakkaan ajasta. Meidän on pysyttävä kehityksessä mukana ja ajan hermolla on oltava myös koulutussisältöjen osalta", toteaa Vainio.
Asiakasrekrytointi on koulutusalalla toimijan organisaation ydintehtäviä, jota kilpailullisuuden vuoksi vaikeuttavat muutkin käytännön haasteet. Laajan tarjonnan lisäksi ajoitus nousee tärkeään rooliin asiakkaan tarpeiden täyttämisessä. Koulutusta on tarjottava, kun se on asiakkaalle ajankohtaista. "Oikeastaan meidän pitää olla löydettävissä netistä mahdollisimman hyvin silloin kun asiakkaalla on tarve, jossa voimme auttaa", täydentää Vainio. Kauppakamarin koulutus on pyrkinyt löydettävyyden parantamiseen panostamalla hakukoneoptimoituihin tuotetietoihin ja hakusanamarkkinointiin. Lisäksi organisaatio on muun muassa mukana Koulutus.fi-sivustolla.

Koulutusmarkkinointi on sähköistä

Markkinointi on pirstaloitunut useisiin kanaviin. Vanhoista, jo käytössä olevista kanavista ei juuri luovuta ja uusia tulee koko ajan lisää. Tämän vuoksi Kauppakamarin Koulutus pyrkii olemaan läsnä kaikissa kanavissa, joissa uskoo asiakkaidensakin olevan. Ja nämä kanavathan ovat luonnollisesti sähköisiä.

Sähköpostimarkkinoinnin tehokkuus, tuottavuus ja seurattavuus ovat edelleen markkinointikeinojen kärkeä, mikä on pitänyt sähköpostimarkkinoinnin suosion korkealla. Vainio vahvistaa asian olevan näin myös Kauppakamarin kohdalla. "Moni manaa sähköpostien määrää, mutta silti se on kätevä ja suosittu tiedotus- ja tiedonsaantikanava. Markkinointikanavistamme ykkönen on siis vielä sähköposti".

Eurot ykkössijalla

Organisaation tuotteet, tavoitteet ja toimintavat määrittelevät niitä tavoitteita, joita markkinoinnille asetetaan. Arvostetuin tuotto markkinoinnille lienee kuitenkin potentiaalisten asiakkaiden eli liidien tuottaminen. Samalla linjalla on myös Vainio: "Kyllä meillä eurot ovat pitkälti ykkössijalla, ja liidit auttavat myyntiä, josta sitten tulee euroja".

Kauppakamarin Koulutus Oy on mukana Koulutus.fi:ssä lähes koko koulutustarjonnallaan. "Koulutus.fi:n kautta tulevat tarjouspyynnöt ovat meille arvokkaita liidejä ja ne hoidetaan mahdollisimman pian. Organisaatiolistat toimitamme myyntiin liideiksi ja niitä hyödynnetään asiakaskontakteissa puhelimitse ja henkilökohtaisissa tapaamisissa", kertoo Vainio. Myös Koulutus.fi:n tarjoamia lisäpalveluita on hyödynnetty, erityisesti sähköpostimarkkinoinnin tuotteita. "Tyytyväisiä on oltu, yhteistyö sujuu joustavasti", kuvaa Vainio.

Kauppakamarin KoulutusKauppakamarin Koulutus

  • Järjestää vuosittain noin 250 koulutusta mm. seuraavista aiheista: talous ja verotus, johtaminen ja esimiestyö, henkilöstö- ja palkkahallinto, myynti, markkinointi ja viestintä, julkiset palvelut sekä juridiikka
  • Koulutustarjontaa brunssi-seminaareista webinaareihin ja yrityskohtaisiin koulutuksiin
  • Koulutusten asiakaspalautteen keskiarvo 4,3/5
Viimeksi päivitetty: 05 huhti 2018

Koulutusbarometri 2019 on ulkona

Edustatko koulutusyritystä tai -organisaatiota? Täytä alla oleva lomake, niin kerromme miten Koulutus.fi voi auttaa teitä koulutustenne markkinoinnissa.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Täytä tämä lomake, niin asiakasvastaavamme ottaa sinuun yhteyttä.