Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Ketkä hakevat koulutuksia?

Internet on koulutuksia etsivien pelikenttä.

Hakijoita on liikenteessä paljon, he tulevat erilaisista taustoista ja etsivät erityyppisiä koulutuspalveluja. Tämän vuoksi oman ydinkohderyhmän saavuttaminen voi olla kouluttajalle haaste. Lue lisää koulutuksia netin kautta hakevista henkilöistä ja hyödynnä tietoja koulutustenne markkinoinnissa!

Kouluttautujaprofiilit koulutusmarkkinoinnin tukena

Koulutuksia etsivät voidaan jakaa seuraaviin neljään ryhmään titteleiden ja ammattinimikkeiden mukaan. Jakauma näyttää tältä:

Koulutuksia hakevat henkilöt nimikkeittäin jaoteltuna

Jakauma on koottu Koulutus.fi-sivuston käyttäjien ilmoittamien titteleiden mukaan. Kyseessä ovat siis aidot, koulutuksia etsineet henkilöt.

Koulutusta etsivät voidaan jakaa myös käyttäytymisen perusteella

Täydennyskoulutuksia ja vastaavia koulutuspalveluita etsivät henkilöt voidaan jakaa edelleen neljään ryhmään käyttäytymisensä perusteella.

  • Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat esimiehet, työnjohtajat ja tiiminvetäjät sekä vastaavissa tehtävissä toimivat ammattilaiset, jotka vastaavat henkilöstön osaamisen kehittämisestä esimerkiksi tiimitasolla ja hankkivat koulutusta joko yhdelle tai useammalle henkilölle kerrallaan.

  • HR- tai hankintatehtävissä työskentelevät kuuluvat toiseen ryhmään. Hekin hankkivat koulutuksia muille kuin itselleen eli tässä tapauksessa edustamansa organisaation työntekijöille. Organisaation suuruudesta riippuen koulutushankinnat voivat olla suuriakin ja hankittavien koulutusten aihealueet saattavat vaihdella paljon, aina myyjien esiintymistaidon koulutuksista asentajien tulityökoulutuksiin.

  • Kolmannen ryhmän muodostavat työntekijät, jotka etsivät tietoa sopivista koulutuksista ilmoittautuakseen heti tai esimerkiksi nostaakseen täydennyskouluttautumisen esiin omassa kehityskeskustelussaan. Kyseessä on yleensä oman työn tai urakehityksen tueksi hankittava täydennyskoulutus.

  • Neljäs ryhmä koostuu yksityishenkilöistä, jotka etsivät koulutuksia omiin tarpeisiinsa. Kyseessä on yleensä omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyvä kurssi tai alanvaihtoon tähtäävä tutkintokoulutus.

Koulutuksia etsivät eivät aina edusta vain yhtä edellä mainituista ryhmistä, vaan voivat liikkua ryhmien välillä eri tilanteissa. Esimerkiksi esimies- ja HR-tehtäviä hoitavat henkilöt voivat kuulua kolmanteen ryhmään silloin, kun he etsivät työtään tukevaa koulutusta itselleen.

Kalle Kurssilainen ja Oili Osallistuja – tarkempi kurkistus koulutusta etsivien profiileihin

Koulutusten markkinointia suunnitellessa on syytä pitää kirkkaana mielessä potentiaalisen kouluttautujan tarpeet, mieltymykset ja ostopolku. Millaiset tyypit tavoittaa netissä? Keitä Koulutus.fi-sivustolla tarkalleen ottaen vierailee?

Kuten todettu, hakijoiden joukko on kirjava. Olemme kuitenkin tunnistaneet seuraavat neljä käyttäjäprofiilia:

Anna, 38

  • Työskentelee HR-tehtävissä
  • Etsii pääasiallisesti koulutuksia toisille (työnsä vuoksi).
  • Haluaa pysyä kärryillä alansa asioista ja onnistua työssään.
  • Etsii yleensä erilaisia täydennyskoulutuksia eri tiimeille organisaationsa sisällä, esim. Photoshop-kurssi viestinnän ammattilaisille, johtajuuskoulutus esimiehille ja IT-koulutukset eri tasoisille käyttäjille.
  • Toimii annetun budjetin rajoissa.
  • Hinta-laatu-suhde on tärkeä.
  • Monta ääntä kuunneltava, kun tekee päätöksiä koulutushankinnoista. Loppukädessä asia on kuitenkin hänen päätettävissään, joten on toisinaan huolissaan siitä, tekeekö vääriä valintoja tai hukkaako rahaa.

Viivi, 32

  • Työskentelee asiantuntijana, koordinaattorina tai vastaavana
  • Haluaa koulutusta, joka tukee häntä nykyisessä roolissaan, pätevöittää uusiin tehtäviin tai auttaa etenemään organisaation sisällä.
  • Työnantaja maksaa koulutuksen, joten budjetti ja koulutuksen aiheet ovat työnantajan määriteltävissä.
  • Erityisen kiinnostunut ajankohtaisista, omaan alaan liittyvistä aiheista, joihin on törmännyt esimerkiksi LinkedInissä, uutisissa tai blogeissa.
  • Toivoo, että koulutus:
    • tekee hänen työskentelystään sujuvampaa.
    • auttaa tuottamaan lisää arvoa työnantajalleen uudella osaamisellaan.
    • tekee hänestä arvokkaamman nykyisen työnantajansa sekä mahdollisten tulevien työnantajien silmissä.

Mikko, 49

  • Rakennusalan ammattilainen, joka etsii kurssia itselleen tai työntekijöilleen
  • Käy tasaisin välein lupa- ja korttikoulutuksissa.
  • Haluaa löytää netistä helposti seuraavaksi järjestettävän lähimmän ja edullisimman kurssin.
  • Tiukka aikataulu - tarvitsee kurssin yleensä nopeasti ja on siksi valmis ilmoittautumaan heti.
  • Valmis matkustamaan oman paikkakuntansa ulkopuolelle suorittamaan koulutuksen, muttei kuitenkaan liian kauas.
  • Kouluttautuminen on hänelle tietyissä määrin pakollista, joten on hyvin potentiaalinen palaava asiakas, jos on tyytyväinen koulutukseen.

Virpi, 50

  • Työskentelee sairaanhoitajana tai muissa sosiaali- ja terveysalan tehtävissä.
  • Työ on henkisesti ja fyysisesti rankkaa.
  • Haluaa suorittaa tutkintokoulutuksen osoittaakseen ja vahvistaakseen omaa ammatillista osaamistaan. Mahdollisesti kiinnostunut siirtymään vähemmän käytännönläheisiin tehtäviin. On ollut työelämässä pitkään, joten pohtii, miten sopeutuu opiskeluun ja miten saa sujuvasti yhdistettyä opiskelun ja työssäkäynnin.
  • On itsevarma työssään ja hyvä siinä, mitä tekee. Opiskelu tuntuu innostavalta, mutta hieman jännittävältä.
  • Jos koulutus edellyttää opintovapaata tai muutoin poissaoloa työstä, Virpiä miettityttää, miten rahoittaa opintonsa.


Edustatko koulutusorganisaatiota? Täytä alla oleva lomake, niin kerromme miten Koulutus.fi voi auttaa teitä koulutustenne markkinoinnissa.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Täytä tämä lomake, niin asiakasvastaavamme ottaa sinuun yhteyttä.

Viimeksi päivitetty: 18 maalis 2019

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 2.8.2019

Koulutuksen ostopolulla

Tiedätkö, mitä tapahtuu ennen yhteydenottopyyntöä tai ilmoittautumista? Tutustu koulutusmaailman ostokäyttäytymiseen ja ymmärrä potentiaalisia kouluttautujia paremmin!

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 12.4.2019

Koulutusbarometri 2019: Alan trendit ja kuulumiset

Haluatko saada yleiskatsauksen suomalaisen koulutusmarkkinan tilaan, tuloksiin ja kehitysnäkymiin? Lataa maksutta raporttimme!

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 15.4.2019

Konversiosta kurssiosallistujaksi

Yhteydenottopyyntö tipahtaa postilaatikkoon. Otatko kärkipaikan vai jätätkö homman iltapäivään?

Lue lisää