Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili
Koulutuksen ostopolulla

Koulutuksen ostopolulla

Tiedätkö, mitä tapahtuu ennen yhteydenottopyyntöä tai ilmoittautumista? Ainakin runsaasti pohdintaa ja perehtymistä. Tutustu koulutusmaailman ostokäyttäytymiseen ja ymmärrä potentiaalisia kouluttautujia paremmin!

1. Jottain tarttis tehä

Tässä vaiheessa herää ajatus kouluttautumisesta. Koulutustarve tai -halu voi lähteä liikkeelle monesta eri tarpeesta. Miten olisin tehokkaampi työssäni? Miten tätä uutta järjestelmää käytetään? Esimies antoi koulutusbudjetin keväälle, mutta mihin sen käyttäisin? Pitäisikö lähteä uudelle uralle ja alalle? Mikä olisi se Mun Juttu?

2. Tiedonhaku on kovaa hommaa

Joten tee se potentiaaliselle kouluttautujalle mahdollisimman helpoksi! Älä yritä tavoitella tarjonnallasi kaikkia, vaan kerro kohderyhmäsi selkeästi. Mikä on kunkin koulutuksenne anti? Entä tavoite? Mikä tärkeintä, ole läsnä niissä kanavissa, joissa potentiaalinen uusi opiskelija tai kurssilainenkin on.

3. Minkä valitsen?

Pohdintavaiheessa on tärkeää lieventää pelkoja väärän valinnan tekemisestä. Referenssit ja arvioinnit ovat siis tässä kohtaa ostopolkua erittäin tärkeitä. Pyri myös korostamaan, mikä erottaa teidät muista: hinta, osaaminen, sijainti, ilmoittautumisen helppous vai jokin ihan muu? Opintielle lähteminen ei saisi tuntua riskiltä, vaan kutkuttavan jännittävältä mahdollisuudelta.

4. Ilmoittaudunko? Joo!

Ostovaiheessa tehdään päätös siitä, mikä koulutustuote valitaan vai jätetäänkö ostaminen kokonaan väliin. Hyvästä ostokokemuksesta jää ostajalle voittajafiilis!

Ostopolku ei kuitenkaan pääty koulutuksen ostamiseen. Petaa jo tässä vaiheessa onnistunut koulutuskokemus panostamalla viestintään. Ylläpidä kouluttautujan innostusta ja vakuuta hänet siitä, että oli oikea päätös osallistua juuri teidän koulutukseenne. Pidä osallistuja myös informoituna toimittamalla hänelle aikataulut, materiaalit ja muut tiedot ajoissa ja tarpeen mukaan muutamaankin kertaan.

5. Miten sujui?

Lopulta on arvioinnin aika. Koulutukseen osallistunut punnitsee, kuinka hyvin hänen ongelmansa tuli ratkaistuksi ja miltä koko koulutusprosessi eri vaiheineen tuntui. Nykypäivän kouluttautuja suorastaan odottaa tilaisuutta antaa palautetta. Ikävämpiäkään kommentteja ei kannata pelätä. Ne auttavat kehittymään ja ovat tilaisuus kertoa omasta toiminnasta avoimesti. Monipuoliset ja luotettavalta tuntuvat arvioinnit nopeuttavat ostopäätöksen tekemistä.

Jos koulutuspalvelunne ei tullut valituksi, kannattaa pohtia palautteen keräämistä myös menetetyltä asiakkuudelta. Ehkä seuraavalla kerralla olette ensimmäisenä mielessä, kun koulutus on taas haussa?

Viimeksi päivitetty: 02 elo 2019

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 13.3.2019

Z-sukupolvi tulee – miten varaudun kouluttajana?

Jotta saisi käsityksen siitä, miten tulevaisuuden kouluttautujat tulevat käyttäytymään, mitä he kouluttajilta haluavat ja mistä heidät tavoittaa, on suunnattava katse tämän päivän nuoriin.

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 15.4.2019

Konversiosta kurssiosallistujaksi

Yhteydenottopyyntö tipahtaa postilaatikkoon. Otatko kärkipaikan vai jätätkö homman iltapäivään?

Lue lisää
Viimeksi päivitetty 17.4.2019

Työvoimakoulutus vetää – kiinnostusta on jopa tarjontaa enemmän

Tutustu havaintoihimme työvoimakoulutusten kysynnästä!

Lue lisää
Koulutusbarometri 2019

Edustatko koulutusorganisaatiota? Täytä alla oleva lomake, niin kerromme miten Koulutus.fi voi auttaa teitä koulutustenne markkinoinnissa.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Täytä tämä lomake, niin asiakasvastaavamme ottaa sinuun yhteyttä.