Valitse sivuston käyttötapa: Mobiili

Onnistu koulutusmarkkinoinnissa – 6 vinkkiä

Koulutusten sisällön esittäminen houkuttelevasti ja selkeästi on koulutusmarkkinoinnin selkäranka. Koulutusesittelyt ovat ydin myös näkyvyydelle Koulutus.fi:ssä. Niiden kautta koulutustarjonta on löydettävissä ja vertailtavissa kellon ja vuoden ympäri. Kun kiinnittää huomiota siihen, mitä esittelyissä sanoo ja miten sen sanoo, kasvatat mahdollisuutta napata potentiaalisen kouluttautujan huomion. Laita artikkelin vinkit korvan taa ja ota ne käyttöön kun seuraavaksi luot markkinointimateriaalia koulutuksistanne omille sivuillenne tai Koulutus.fi:hin.

1. Selkeä ja jäsennelty esittelyteksti

Kävijä viihtyy nettisivulla yleensä pidempään, jos ensisilmäys antaa selkeän kuvan sivun sisällöstä. Siksi suosittelemme jäsenneltyä, kohderyhmälle suunnattua ja helppolukuista esittelytekstiä koulutuksiin. Pidä nämä asiat mielessä kirjoittaessa koulutusesittelyä:

Keksi kuvaava ja mielenkiintoinen otsikko. Miten tiivistää koulutuksen edut yhteen lauseeseen? Älä kikkaile otsikoilla, mutta älä myöskään tyydy tylsään vaihtoehtoon. Sisällytä otsikkoon koulutukselle tärkeä avainsana. Mikä tekee koulutuksestasi ainutlaatuisen? Kirjoita se otsikkoon!

Valitse tärkeimmät avainsanat. Kirjoita esittely tärkeimpien avainsanojen ympärille. Valitse vain olennaisia avainsanoja, jotka kuvaavat koulutusta ja sen sisältöä.

Kirjoita helppolukuista tekstiä ja ryhmittele se. Tee kävijälle heti kättelyssä selväksi, mitä aihetta koulutus käsittelee. Vältä turhaa jargonia, monimutkaisia lauseita ja korukieltä. Käytä mahdollisimman selkeää, yksinkertaista ja helposti ymmärrettävää kieltä. Jaa esittelyn teksti pienempiin osiin, mieluiten käyttämällä valmiita kenttiä (kohderyhmä, kustannukset, kouluttaja, koulutuspaikka jne.). Tällöin käyttäjän on helpompi löytää etsimänsä tieto. Bullet point -listaukset ovat selkeä ja hyödyllinen tapa luokitella suurempia tietomääriä. Tiivistämisen jalo taito on myös tärkeää – mitä nopeammin esittelyä silmäilemällä löytää etsimänsä, sitä parempi. Muista myös käyttää väliotsikoita!

Vastaa yleisimpiin kysymyksiin. Kaikki lähtee liikkeelle toimivista perusasioista. Varmista, että esittely vastaa mahdollisiin kysymyksiin, joita potentiaalinen osallistuja saattaa pohtia. Käyttäjä saattaa haluta tietää esimerkiksi, mitä hintaan sisältyy tai millaista osaamista osallistujilta edellytetään. Olennaista on tietenkin myös kertoa milloin koulutus järjestetään ja milloin hakuaika tai ilmoittautuminen päättyy.

Pidä tiedot ajan tasalla. Varmista, että esittelyjen tiedot ovat ajan tasalla – näin annat käyttäjälle luotettavan kuvan organisaatiostasi. Lähetä meille päivityspyyntöjä tai varmista itse asiakaskirjautumisen kautta, etteivät kurssin päivämäärät, hinnat tai paikkatiedot ole vanhentuneita. Näin osallistuja löytää etsimänsä tiedot ja voi helpommin ilmoittautua koulutuksiinne.

2. Sano se kuvalla

Käytä laadukkaita, korkean resoluution kuvia. Käytä mahdollisuuksien mukaan yrityksesi/oppilaitoksesi omia kuvia. Valitse sellaiset kuvat, jotka kuvastavat brändiäsi ja tukevat sitä mielikuvaa, jonka haluat yrityksestäsi ja koulutuksistasi antaa.

Koulutus.fi:ssä käytetään kuvakokoa 940 x 335 pikseliä. Tämän kokoinen kuva täyttää koko tekstikentän ja näyttää hyvältä myös mobiilissa.

3. Video – tykätympi kuin luulet

Videolla pystyt herättämään katsojassa aivan erilaisia tunteita kuin tekstillä. Voit lisätä koulutusesittelyyn videon, jossa esimerkiksi esitellään koulutustilojanne tai koulutuksen sisältöä. Yksi vaihtoehto on antaa aiemmin koulutukseen osallistuneen kertoa omista kokemuksistaan. Videon avulla voit vahvistaa brändiänne ja herättää potentiaalisen kouluttautujan mielenkiinnon.

4. Pyydä arviointeja

Keräätkö koulutettavilta tai opiskelijoilta arviointeja? Jos et, aloita jo tänään! Ne lisäävät uskottavuutta ja erottuvat hakutuloksissa.

Koulutus.fi:ssä arvioinnit näkyvät tähtinä koulutusesittelyissä. Sivustolle voidaan tuoda myös aiemmin kerättyjä arviointeja. Asiakkaamme saavat hyödyntää osana palvelupakettiaan arviointityökaluamme, jota voi käyttää arviointien kokonaisvaltaiseen hallintaan.

5. Muista seuranta!

Kattava profiili ja ajantasaiset koulutustiedot johtavat usein ilmoittautumisiin, yhteydenottopyyntöihin, soittoihin ja linkkisiirtymiin. Tee vaikutus koulutuksistanne kiinnostuneeseen henkilöön henkilökohtaisella puhelulla tai sähköpostilla mahdollisimman nopeasti yhteydenottopyynnön jälkeen.

6. Satsaa lisänäkyvyyteen

Tärkeimpinä hakuaikoinanne tai kurssitarjontanne ollessa vilkkaimmillaan, on hyvä satsata lisänäkyvyyteen. Jos sähköpostimarkkinointi sopii markkinointimixiinne ja tavoitteisiinn, kannattaa hyödyntää uutiskirjeilmoitusta tai suoramarkkinointikirjettä. Jos taas kaipaatte lisää näkyvyyttä esimerkiksi brändiviestinnän tueksi tai haluatte ohjata liikennettä tietyille sivuille omilla kotisivuillanne, on näyttömainonta, kuten bannerit, hyvä vaihtoehto.

Viimeksi päivitetty: 22 maalis 2019

Nämäkin voisivat kiinnostaa sinua:

Viimeksi päivitetty 15.4.2019

Konversiosta kurssiosallistujaksi

Yhteydenottopyyntö tipahtaa postilaatikkoon. Otatko kärkipaikan vai jätätkö homman iltapäivään?

Teemat: Kouluttajille
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 12.4.2019

Koulutusbarometri 2019: Alan trendit ja kuulumiset

Haluatko saada yleiskatsauksen suomalaisen koulutusmarkkinan tilaan, tuloksiin ja kehitysnäkymiin? Lataa maksutta raporttimme!

Teemat: Kouluttajille
Lue lisää
Viimeksi päivitetty 8.4.2019

Suositut koulutusaiheet Suomessa

Mitkä aihepiirit herättivät eniten kiinnostusta koulutuksia hakevien joukossa vuonna 2018?  Katso listaus!

Teemat: Kouluttajille
Lue lisää
Koulutusbarometri 2019 on ulkona

Edustatko koulutusyritystä tai -organisaatiota? Täytä alla oleva lomake, niin kerromme miten Koulutus.fi voi auttaa teitä koulutustenne markkinoinnissa.
This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Täytä tämä lomake, niin asiakasvastaavamme ottaa sinuun yhteyttä.