Metalliteollisuuden koulutus tekee sinusta rautaisen ammattilaisen

Suomen metallituoteteollisuus on maamme teollisuuden suurin osa-alue ja työllistäjä. Sen toimialoja ovat metallien jalostus, metallituotteiden ja muiden tuotteiden, kuten kulkuneuvojen ja sähkölaitteiden valmistus sekä elektroniikkateollisuus. Metallialan ammattipätevyys tulee olemaan tulevaisuuden työmarkkinoilla tarpeen.

Metalliala on kasvava ja olennainen osa Suomen markkinoita kuin myös ulkomaanvientiäkin. Tulevina vuosina metallialan tuotatantotöistä eläköityy paljon työntekijöitä ja yritysten on löydettävä heidän tilalleen uusia metallialan ammattilaisia. Metalliala tarjoaakin houkuttelevia uramahdollisuuksia niitä halajaville.

Metallialan tutkintokoulutus

Metallialan ammattitutkinnon voit suorittaa oppisopimuskoulutuksena sekä aikuiskoulutuksessa tai näyttötutkintona. Näyttötutkinto on joustava ja soveltuu hyvin aikuisopiskelijalle työn lomassa suoritettavana tutkintona. Voit suorittaa myös metallialan erikoisammattitutkinnon näyttötutkintona. Näyttötutkinto suoritetaan konkreetisesti osoittamalla edellytetty ammattitaito ensisijaisesti työelämän aidoissa tuotanto-ja palvelutilanteissa.

Metalliteollisuuden koulutus poikii luotettavan työpaikan kuumalla alalla

Metalliteollisuuden koulutuksen tuomat mahdollisuudet ovat monet. Metallialan työpaikka voi olla esimerkiksi:

• koneteollisuuden yrityksessä
  • metalliteollisuuden yrityksessä
  • tehtaassa
  • konepajalla
  • verstaassa
  • telakalla
  • korjaamolla

Lisäksi metalliteollisuuden yrityksissä tarvitaan monenlaista osaamista erilaisiin yrityksen tehtäviin, kuten

• tuotanto
  • huolto
  • kunnostus ja ylläpito
  • asiakastuki

Metalliteollisuuden täydennyskoulutus

Metalliteollisuus on vaativa ala jo olosuhteiden puolesta. Metalliteollisuuden työtehtävissä vallitsee korkeat lämpötilat, huimat nopeudet, pöly, kemikaalit, iskukuormat sekä korkea ilmankosteus. Toimintaolosuhteiden haastavuus vaatii osaamisen päivittämistä ja ylläpitämistä. Metallialan ammattilaiselle sopiva metalliteollisuuden koulutus voi olla lyhyt alan täydennyskoulutus, jolla saadaan nopeasti päivitettyä tarvittavat tiedot ja taidot.

Metalliteollisuuden täydennyskoulutus voi olla:

• hitsauskoulutus
  • silmämääräinen tarkastus
  • ultraäänitarkastus
  • tulityökorttikoulutus
  • työturvallisuuskorttikoulutus

Tutustu yllä olevaan koulutuslistaukseen ja löydä sinulle sopiva metalliteollisuuden koulutus.

Lähteet:  ammattinetti.fi, hel.fi, oph.fi, sfk.com, koulutus.fi