...

Design- ja muotoilukoulutukset

Muotoilu ja visuaalisuus ympäröivät meitä kaikkialla, missä ikinä liikummekin. Kaupunkiympäristössä törmäämme erilaisiin rakennuksiin ja tiloihin, näemme ihmisten päällä erilaista muotia, käymme museoissa havainnoimassa taidetta ja käytämme arkielämän käyttöesineitä, joiden suunnittelussa myös muotoilulla on suuri merkitys. Lisäksi kulutamme valtavasti digitaalisia sisältöjä, käytämme erilaisia sovelluksia ja palveluja sekä liikumme erilaisissa verkkoympäristöissä.

Koska muotoilu on läsnä kaikkialla, myös sen tekijöitä tarvitaan. Teknologia kehittyy ja etenkin digitaalinen suunnittelu on jatkuvassa muutoksessa, joten alan osaajan on hyvä pitää oma osaaminen ajan tasalla ja tuoreimmat ohjelmistot hallussa.

Moni meistä on jollakin tapaa tekemisissä visuaalisuuden kanssa, vaikka emme tekisikään sitä päätyöksemme. Esimerkiksi kuvankäsittelyohjelman riittävä hallinta voi taata sen, että pystymme tuottamaan itse tarvitsemamme materiaalin. Visuaalisesti onnistuneen kokonaisuuden luominen on helpompaa silloin, kun osaa käyttää eri ohjelmia ja niiden toimintoja monipuolisesti.

Design-koulutusta vasta-alkajille ja kokeneemmille kehäketuille

Muotoilun ja digitaalisen muotoilun koulutuksia on tarjolla niin alan ammattilaisille (esim. muotoilijat, UX- ja UI-suunnittelijat, front end -ohjelmoijat, graafiset suunnittelijat, palvelumuotoilijat, AD:t sekä mainos- ja markkinointialan osaajat) kuin vasta-alkajillekin.

Esimerkiksi Adoben eri ohjelmiin voi lähteä tutustumaan aivan perusteista alkaen tai uppoutua niiden harvemmin käytettyihin erikoisominaisuuksiin.

Digitaalinen mallinnus

Mallinnuspuolen (CAD, CAM, erilaiset 3D-mallinnusohjelmat) koulutukset ovat tyypillisesti suunnattu joko alalla jo työskenteleville tai sinne haluaville.

Esimerkiksi mekaniikkasuunnittelua- tai suunnittelupiirustuksia tekevät tarvitsevat usein CAD-osaamista. 3D-mallinnusohjelmistoja (esim. SketchUp) voidaan käyttää myös esim. sisustussuunnittelua ja muuta tilasuunnittelua tekeville.

Design – esteettinen tapa muotoilla toiminnot tai tuotteet

Designilla tarkoitetaan tuotteen toimintojen muotoiluja käyttäjää varten. Käsitettä käytetään myös rajoitetummin tarkoittamaan esineen ulkonäköä tai sitä osaa prosessista, joka sisältää taiteellista luontia. Usein design-sanaa käytetään myös tarkoittamaan tuotteita, palveluita tai ympäristöjä, jotka on selvästi ilmaistu esteettisesti.

Suunnittelulla voidaan tarkoittaa myös kolmiulotteista mallintamista tai teknistä rakennesuunnittelua. Tämä teknisempää puolta edustava osa design-koulutuksia löytyy yleensä erilaisten termien, kuten CAD (computer assisted design), CAM (computer-aided manifacturing) tai 3D-mallinnusohjelmien (Sketchup, SolidWorks) alta.

Design- ja muotoilukoulutusten sisältö

Alan koulutusten aiheena voi olla esimerkiksi

• 3D-grafiikka ja suunnittelu
  • Suunnitteluohjelmistot (esim. CAD)