Hitsaus rakentaa uutta ja korjaa vanhaa

Hitsaus on yksi merkittävimmistä tekniikan aloista, jota on hyödynnetty jo muinaisten egyptiläisten ajoilta saakka. Hitsauksessa kappaleita liitetään toisiinsa lämmön ja puristuksen avulla, niin että lopputuloksena ne muodostavat jatkuvan yhteyden.

Hitsausta käytetään ensisijaisesti uusien tuotteiden valmistukseen ja erilaisten vaurioiden korjaamiseen. Prosessina hitsaus on helppo, tehokas ja turvallinen. Ennen hitsauksen aloittamista on kuitenkin hyvä tuntea hitsauksen perusteet, jotta työskentelystä tulisi sujuvampaa ja jotta ammattitaitoaan pystyisi kehittämään entistä pidemmälle.

Minkä koulutuksen hitsaaja tarvitsee?

Hitsauskoulutus on tärkeä, jotta työ sujuu ongelmitta. Hitsaajan pätevyyttä eivät tarvitse vain hitsaajat vaan mm. yrityksen työnjohto ja yrityksen hitsaustoiminnoista vastaavat henkilöt kuten hitsauskoordinaattorit. Hitsauspätevyydet soveltuvat kaikille aloille missä pätevyyksiä vaaditaan, kuten esimerkiksi valmistavaan- ja rakennusteollisuuteen, sekä huolto- ja kunnossapitoaloille. Tärkeää on, että hitsaustoiminnot täyttävät myös mahdollisten tuotestandardien, säädösten ja tilaajien vaatimukset. Hitsaajaksi voi kouluttautua suorittamalla hitsaajan pätevyyskoulutuksen ja perusteet.

Hitsaus ja sen käyttö edellyttävät alan perustuntemusta turvallisuuden ja erilaisten hitsausmenetelmien- sekä materiaalien moninaisuuden vuoksi. Hitsauskoulutus ja hitsauskurssit auttavat hitsaamisen alkuun tai syventävät jo aikaisempaa osaamista, jolloin hitsaus muuttuu entistä helpommaksi ja tehokkaammaksi. Käytännön hitsaustaitojen kehittämisen lisäksi hitsauskoulutus antaa valmiudet esimerkiksi suunnittelun ja valmistuksen kustannuksien sekä hitsauksen tarkastuksen arviointiin.

Työelämän hitsauskoulutuksia on tarjolla eri tasoisille hitsaajille kokemuksen ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Hitsauskurssit tarjoavat perustietoa hitsaustekniikasta sekä esimerkiksi osaamista hitsin tarkastustoiminnasta, hitsauksen neuvonnasta, siihen liittyvistä myyntitehtävistä ja työnjohtotehtävistä. Hitsauskoulutuksissa opitaan myös. menetelmä-, materiaali- ja laitetietoisuutta sekä niiden soveltamista eri laitteden kanssa työskentelyyn.

Hitsaajan tutkinto kirjo on laaja-alainen

Hitsaajan koulutuksiin lukeutuvat mm.

• Hitsaajamestarin erikoisammattitutkinto
  • Hitsauksen perusteet
  • IW-hitsaajan tutkinto
  • Kansainvälinen hitsausinsinööri IWE-koulutus
  • Kansainvälinen hitsausteknikko IWT -koulutus
  • Kansainvälinen hitsausneuvoja IWS
  • Kone- ja metallialan perustutkinto
  • Korjaushitsaus
  • TIG-hitsaus
  • Valokuituhitsauskoulutus

Koulutuksia kokeneemmille hitsaajille

Hitsauskoulutukset parantavat ammattipätevyyttä. Olennaista on hallita myös hitsauksen silmämääräinen tarkastus, jolla pystyy arvioimaan omaa työtään ja kiinnittämään huomiota sen tärkeimpiin kohtiin. Suurempia projekteja hoitaessa voi osallistua koulutuksiin, joissa opitaan arvioimaan suunnittelun ja valmistuksen kustannuksia, sekä omia mahdollisuuksia vaikuttaa tuotteen kokonaiskustannuksiin.

Näillä kursseilla keskitytään ensisijaisesti huomioimaan valmistus- ja suunnitteluvaiheiden kytkös toisiinsa. Hitsauskoulutuksen myötä osallistujat oppivat huomioimaan hitsaukseen liittyvät valmistettavuustekijät suunnittelutyön jokaisessa vaiheessa.

Hitsaajan työ

Hitsaajan työmahdollisuuksia ja ammattinimikkeitä voivat olla:

• hitsausteknikko
  • hitsausinsinööri
  • Hitsausneuvoja
  • TIG- hitsaaja
  • Asentaja
  • Levyseppä-hitsaaja

Lähteet: ammattinetti.fi, shy-hitsaus.net

Usein kysytyt kysymykset

• TIG-lyhenne tulee sanoista Tungsten Inert Gas.

TIG-hitsauksessa hyödynnetään sulamatonta volframielektrodia alumiini- ja magnesiumseosten hitsaukseen.

• Levyseppähitsaaja suunnittelee ja valmistaa levytöitä, hitsaustöitä sekä metalli- ja teräsrakenteita.

Työssä käytetään eri materiaaleja, koneita- ja laitteita. Levyseppähitsaaja osaa käyttää CNC-ohjattuja levyntyöstökoneita ja hitsausrobotteja.

• IWE-lyhenne tulee sanoista International Welding Engineer ja se tarkoittaa kansainvälistä hitsausinsinööriä.

Kansainvälinen hitsausinsinööri suunnittelee ja koordinoi vaativia hitsaustöitä käsi- ja robottihitsauksessa.

Hakuehdotuksia
iws