Teollisuuden ala tarjoaa monia eri mahdollisuuksia

Viime vuosikymmenten talouden heilahtelu ja automatisaatio ovat karsineet teollisuuden alalta työpaikkoja. Toisaalta globalisoituminen ja tekoälyn kehitys ovat synnyttäneet uudenlaista osaamisen tarvetta.

Alalle kouluttautuvilla on monipuoliset mahdollisuudet työllistyä lukuisiin eri toimialoihin, jotka ovat esimerkiksi erikoistuneet eri lopputuotteiden ja välituotteiden valmistukseen.
Suomen teollisuus voidaan jakaa kuuteen eri osa-alueeseen:

• Metalliteollisuus
• Kemianteollisuus
• Metsäteollisuus
• Elintarviketeollisuus
• Tekstiiliteollisuus
• Kaivostoiminta

Opiskele teollisuusalan ammattilaiseksi oppisopimuksella tai suorita tarvitsemasi sertifikaatti

Teollisuusalaa voi opiskella ammattikouluissa, ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa. Teollisuusalan opiskelijoilla on mahdollisuus valita kymmenistä eri vaihtoehdoista kiinnostava opintopolku. Teollisuuden koulutuksia voi suorittaa myös työn ohessa ammattitutkintona tai joustavana näyttötutkintona. Alalle voi kouluttautua myös oppisopimuksella.

Koska teollisuusala on alana hyvin laaja, ovat myös lisäkouluttautumismahdollisuudet monipuolisia. Ammattitaidon laajentaminen on loistava tapa pysyä mukana alan kilpailussa. Teollisuudenalalla tarvitaan ammattilaisia, joilla on pätevyys erityistä vaaraa aiheuttavien töiden suorittamiseen, kuten tulen ja kemikaalien parissa työskentelyyn. Turvallinen ja mahdollisia vaaratilanteita ennakoiva työskentely on välttämätön lisä tässä ammatissa. Erilaiset sertifikaattikoulutukset pätevöittävät henkilöt suorittamaan näitä työtehtäviä.

Lisäkoulutusta voi hankkia lyhyillä kursseilla tai suorittamalla työelämän tutkinnon.Teollisuuden alan vaativimpiin töihin voi pätevöityä suorittamalla erikoisammattitutkinnon.

Lähteet: ammattinetti.fi, edu.fi, oph.fi