Vaativat ja tunteita herättävät omaiset sosiaali- ja terveystoimessa

Valmennukseen sisältyy selkeä taustamateriaali. Osallistujilla on mahdollisuus saada
teemaan liittyviä videoita määräajaksi henkilökohtaiseen käyttöönsä. Osallistujille
tarjotaan mukaan otettavaksi harjoitustehtäviä, joilla voi harjaannuttaa itseään uusiin
käytöntöihin. Kurssimaksuun sisältyy Pirkko Heiskeen e-Kirja PITÄISIKÖ TÄSSÄ VIELÄ HYMYILLÄKIN, joka sisältää kuvauksen 28 hankalasta asiakastilanteesta, niiden psykologisen tulkinnan ja ehdotukset ratkaisuiksi.
Valmennuksen sisältö:
Kello 9–15.30, sisältää lounas- ja kahvitauot
Työyhteisö on olemassa tehdäkseen työtä
- Työyhteisön tehtävän ja työroolin täyttäminen, hyvä inhimillinen kontakti; liian
paljon pyydetty?
- Mitkä ovat ”vaikean omaisen” todelliset tarpeet?
- Ovatko erimielisyys ja konfliktit vaarallisia?
Taitava keskustelu vie konfliktista yhteistyöhön
- Erottele havainto ja tulkinta
- Toisen osapuolen tarpeen ja tunteen tunnistaminen. Tunnista myös oma
tunteesi/tarpeesi!
- Validoiva kysely työmenetelmänä: pysähtyminen, tunteen havaitseminen ja
nimeäminen, empatian osoittaminen, uudelleenmuotoilut, tarpeen tunnistaminen ja
konkreettisen pyynnön muotoileminen
- Esimerkkejä, mahdollisuus osallistujien omien tilanteiden käsittelyyn
Aggressiiviset ihmiset
- Aggressio on aina viesti
- Kaikki tunteet ovat oikeutettuja, mutta käytöstä pitää hallita
- Miten keskustella vihaisen ihmisen kanssa? Esimerkkejä
- Entä, kun on itse vihainen?
Passiivisuus, vetämättömyys ja kyynisyys
- Miten suhtautua passiiviseen omaiseen?
- Keinot keskustelussa vetäytyvän tai kyynisen ihmisen kanssa; esimerkkejä
Rajattomat ihmiset
- Mitä on rajattomuus?
- Mitä tehdä, jos joku vaatii kohtuuttomia tai on röyhkeä?
- Rajojen rakentaminen; oman rajallisuuden rakentava käyttö
- Esimerkkejä keskustelusta rajattoman ihmisen kanssa
- Toimintatavat ja interventiot; työyhteisön yhteiset toimintamallit
Keinoja työntekijän huolehtia itsestään
- Miten aivot toimivat? Automaattinen ajattelu, voiko ajatuksiaan valita?
- Väistämätön taipumuksemme negatiiviseen ajatteluun; harjoitusehdotuksia
- Keino itsestä huolehtimiseen: oman reaktion, tunteen ja tarpeen validoiva
havainnointi
- Hankalan kokemuksen ”nollaaminen”. Voiko vaikeasta vuorovaikutuksesta oppia
nauttimaan?
- Radikaali hyväksyntä asenteeksi tilanteisiin, joissa ei voi onnistua
Seuraavat toteutukset
Kohderyhmä
Valmennus on tarkoitettu kaikille, jotka työskentelevät vaativien omaisten ja yhteistyökumppaneiden parissa, erityisesti sosiaali- ja terveystoimessa.
Aikataulu
5.10.2023 klo 9-15.30
Koulutuspaikka
Verkossa
Kouluttaja
FK Pirkko Heiske, työnohjaaja, kirjailija, MBSR-ohjaaja; työskennellyt johtamis- ja työyhteisökysymysten kanssa yli 20 vuotta ja erikoistunut vaikeisiin asiakastilanteisiin
Kustannukset
260€/hlö + alv 24%
Ota yhteyttä

Ajankohtaista koulutusta alueiden kilpailukyvyn tueksi
Aluepro Oy tarjoaa täydennyskoulutusta erityisesti kuntien, kuntayhtymien, hyvinvointialueiden, yritysten sekä kolmannen sektorin eri henkilöstöryhmille. Koulutustilaisuudet käsittelevät mm. kirjanpito- ja verolainsäädäntöä, arvonlisäverotusta, henkilöstöhallintoa ja asiakaspalvelua. Koulutukset syntyvät kentän tarpeista, joihin reagoidaan nopeasti. Aluepro Oy:n koulutusten onnistumisen takaavat asiansa osaavat kouluttajat korkeakouluista...
Lue lisää kouluttajasta Aluekoulutus ja katso koulutustarjonta täältä