Henkilöstöhallinnon arkistointi ja kehittäminen
Miksi fokus tiedonhallintaan ja HR:n asiakirjoihin? Etätöiden tekeminen muutti jo henkilöstöhallintoa pandemia aikana. Nyt on huomattu esim. päivittäisten henkilöstöhallinnon työtehtävät esim. tiedonhallinta, arkistointi ja muutkin prosessit vaativat kehittämistä. Päivän aikana käydään läpi päivittäisten henkilöstöhallinnon työtehtävien arkistoinnin prosesseja ja kulkua. Prosesseihin voisi esittää kehittämisehdotuksia sähköisen liittyen henkilöstöhallinnon viitekehykseen esim. käytössä olevien ohjelmiston rajoissa. Tarvitaan havainnointia, kehitysehdotuksia prosessien sähköistämiseksi. Koulutuksen tavoitteena parantaa asiakirjojen sähköistä käsittelyä ja muuttaa prosesseja sujuvammaksi.
Koulutuksen tavoitteena on löytää arkistointiin ja säilytykseen lisää vauhtia, myös termi tiedonhallinta ja tiedolla johtaminen tuo lisää kehitysehdotuksia mm. henkilöstöhallinnon päivittäisiin työtehtäviin. Koulutuksessa käsitellään henkilöstöhallinnon arkistointia, henkilöstöhallinnon kehitystä, sähköisiä prosesseja ja sen tuomia hyötyjä.
Sisältö
- Johdanto tiedon ja arkistoinnin nykytilaan
- Henkilöstöhallinnon toimintaprosessit ja tehtävät
- Arkistonmuodostaja ja arvonmääritys, mitä ja missä?
- Arkistonmuodostussuunnitelma, tiedonohjaussuunnitelma vai
arkistosuunnitelma? - Säilyttäminen vai arkistointi?
- Mitä ja ketä varten henkilöstöhallinnon asiakirjoja arkistoidaan?
- Tiedonhallinta vs arkistointi
- Paperia vai sähköistä? Mikä metatieto?
- Lomakkeet
- Lainsäädäntö, määräykset ja standardit
- Kansainväliset standardit
- Tiedonhallintalautakunta vs Kansallisarkisto
Yritykset vs julkiset - Säilytysajan määrittäminen ja toimenpiteet
- Mikä muuttunut viime vuonna?
- Henkilöstöhallinnon asiakirjojen arvonmääritys ja arkistointi
- Sähköinen toimintaympäristö ja kohti sähköistä arkistointia
- Prosessit, luokittelu, käyttäminen, hävittäminen ja arkistointi
- Tietosuoja ja arkistointi
- HR vs taloushallinto
- Henkilöstöhallinnon säilytysaikasuositukset, elinkaaren hallinta
- Asiakirjojen säilytystavat ja –ajat
- Henkilöstöasioiden ohjaus, suunnittelu ja raportointi, TES
- Työaikaan ja työuraan liittyvät muut asiakirjat
- Ohjaus ja valvonta, johtoryhmän pöytäkirjat ja muistiot
- Tietoaineistojen pysyvä säilytys
- Palvelussuhdeasiat ja ylläpito, rekrytointi, kehittäminen, muut
perustiedot - Palkkakortti, palkkalista, tulorekisterin velvoitteet
- Palkkalaskelmat ja muutosilmoitukset, palkankorotukset,
luontoisedut - Työoikeudelliset toimenpiteet
- Tunti-ilmoitukset, lisä- ja ylityöilmoitukset,
työaikakorvausilmoitukset - Työterveys, lääkärintodistukset, poissaolo- ja
vuosilomailmoitukset - Ennakonpidätys, työntekijämaksut, ay-jäsenmaksut, maksukiellot
- Maksuluettelot, palkkasuoritusten kk-ilmoitukset, palkkatilastot
- Kelan ja tapaturmavakuutusyhtiön hakemukset ja päätökset
- Yhteistoiminta ja luottamushenkilötoiminta, asiakirjat ja muistiot
- Palkanlaskennan kirjanpidon tositteet, sairasloman asiakirjat
- Kehittäminen, kehityskeskustelut, työhyvinvointi ja
työtyytyväisyys - Työsuojelu ja työturvallisuus
- Huomionosoitukset
- Säilytysmuodot
- Poikkeusolot ja varautuminen tiedon ja asiakirjojen kannalta
- Esimerkkejä ja malleja
Kohderyhmä
Henkilöstöhallinnon johto ja asiantuntijat, palkanlaskenta, johto, esimiehet
Aikataulu
Klo 13:00-16:00
Koulutuspaikka
Webinaarikoulutus
Kouluttaja
Jarkko Koivuniemi, tieto- ja teknologia-asiantuntija
Tieto- ja teknologia-asiantuntija Jarkko Koivuniemi on kouluttanut, sparrannut ja konsultoinut yrityksiä ja organisaatioita yli 20 vuotta eri aiheista eri tulokulmilla. Tällä hetkellä fokus tiedonhallinnassa, liiketoiminnan kehittämisessä ja teknologiassa.
Kustannukset
290 € julkishallinto tai 350 € yksityinen sektori /hlö+ ALV 25,5 %
Seuraavat toteutukset
Ota yhteyttä
Ajankohtaista koulutusta alueiden kilpailukyvyn tueksi
Aluepro Oy suunnittelee, tarjoaa ja toteuttaa koulutuksia ja tapahtumia julkisille toimioille, yrityksille ja kolmannelle sektorille. Järjestämme ajankohtaisia lähi- ja etäkoulutuksia. Aluepro järjestää sekä avoimia ja räätälöityjä koulutuksia. Koulutusten ja tapahtumien tarkoitus on reagoida nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja tukea heidän...
Lue lisää kouluttajasta Aluepro Oy ja katso koulutustarjonta täältä
Hyvä koulutus, paljon oli asiaa. Koulutusmateriaaliin täytyy perehtyä vielä syvemmin ja enemmän