Kaupan alan koulutuksilla terästät ammattitaitoasi

Kaupan alan täydennyskoulutus sopii alalla työskenteleville ammattilaisille, jotka haluvat kehittää itseään edelleen. Kaupan alan koulutukset voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia aiheita:

• ketjutyöskentely ja ketjutyöskentelyn kehittäminen
  • vähittäiskaupan erityispiirteet
  • tuote-esittely ja tuoteosaaminen
  • jälleenmyynti
  • hinnoittelu
  • Ikärajapassi
  • somistus

Kaupan alan koulutus voi keskittyä myös tietyn vähittäiskaupan alueen tarpeisiin, kuten varaosamyyjän tai automyyjän työhön. Tietylle tuotealueelle kohdennettu kaupan alan koulutus huomioi kyseessä olevan roolin ja/tai myytävän tuotteen erityispirteet ja työssä tarvittavan erityisosaamisen.

Kaupan alan esimiehen koulutus

Kaupan alan esimiehen tehtävissä toimivat ovat yleensä myymäläpäälliköitä, myymälänhoitajia tai osastonhoitajia tai toimivat vastaavissa tehtävissä.

Kaupan alalla muuttuvassa liiketoimintaympäristössä menestyminen ja esimiehenä onnistuminen edellyttää tieto-taitojen ylläpitämistä ja päivittämistä. Kaupan alan esimiehellä on vaativa tehtäväkenttä – on vastattava asiakkaiden vaatimuksiin, johdettava henkilöstöä sekä pyrittävä parantamaan yrityksen kilpailukykyä.

Kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto

Esimiestehtävissä toimivat voivat suorittaa kaupan esimiehen erikoisammattitutkinnon, joka on näyttötutkinto ja todistus pätevyydestä. Koulutus perehdyttää paitsi kaupan arjen pyörittämiseen, myös esimiestyön moniin haaroihin, kuten henkilöstöjohtamiseen, myynnin kehittämiseen, talousasioihin, asiakaspalvelun parantamiseen ja työhyvinvointiin.

Kaupan esimiehen erikoisammattitutkinto rakentuu kolmesta tutkinnon osasta

1. yksikön toiminnan suunnittelu, toteutus ja seuranta
  2. yksikön henkilöstön johtaminen
  3. yksikön myynnin johtaminen.

Lisäksi tutkintoon valitaan yksi valinnainen tutkinnon osa:

• kehittämisprojektin toteuttaminen
  • tutkinnon osa yrittäjän ammattitutkinnosta

Tutkinto suoritetaan näyttötutkintona tai oppisopimuskoulutuksena.

Ikärajapassi

Ikärajapassikoulutus on osa kaupan alan koulutusta ja kaupan vastuullista toimintaa. Se on vapaaehtoinen toimenpide, jonka tavoitteena on parantaa henkilökunnan valmiuksia varmistaa, ettei ikärajavalvottavia tuotteita päädy alaikäisille. Ikärajapassikoulutus on osa päivittäistavarakaupan ikärajavalvottavien tuotteiden omavalvontaa. Koulutus on suunnattu myymälöiden kassahenkilöstölle.

Ikärajapassia suorittava henkilö valmistautuu ikärajapassikokeeseen itseopiskeluna verkko-oppimateriaalin tai verkosta tulostettavan kassahenkilön ikärajaoppaan avulla. Osaamista voi testata verkossa harjoituksilla, jotka simuloivat haastavia myyntitilanteita. Myös koulutuksen loppukoetta (testiä) voi harjoitella verkossa.

Lähteet: Päivittäistavarakauppa ry; PAM