Paloturvallisuuskoulutusten avulla tiedät, kuinka toimia tositilanteessa

Paloturvallisuuskoulutuksessa opit kodin ja työpaikan paloturvallisuudesta ja turvallisuuskulttuurista sekä käytännön turvallisuustaidoista kuten alkusammutuksesta ja poistumisharjoittelusta. Koulutukset sopivat kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Paloturvallisuuskoulutusten tavoitteena on paloriskien tiedostamisen lisääminen, vahinkojen ennaltaehkäiseminen ja oikean toiminnan oppiminen mahdollisessa tulipalo- tai muussa vaaratilanteessa. Koulutukset voivat sisältää esimerkiksi alkusammutusharjoituksen. Koulutuksia järjestetään myös paloturvallisuusvälineistön, kuten sprinklerilaitteistojen ja paloilmoittimien huollosta ja hoidosta vastaaville henkilöille. Paloturvallisuuteen liittyy erilaisia lakeja ja määräyksiä, jotka kaikkien olisi hyvä tuntea.

Paloturvallisuuskoulutuksista vastaavat palo- ja pelastusalan ammattilaiset, joilla on useiden vuosien käytännön kokemus palo-, pelastus-, sekä ensihoitotehtävistä.

Paloturvallisuuskoulutusten aihealueita voivat olla esimerkiksi:

• alkusammutusharjoitus
  • evakuointiharjoitus
  • poistumisharjoitus
  • sprinkleri- ja kaasulaitteiston hoito
  • paloilmoittimen hoito

Alkusammutuskoulutus

Toiminta tulipalon alkuhetkillä on tehokkain tapa estää palon leviäminen. Alkusammutuskoulutuksessa opitaan perustietoa tulipaloista, niiden kehittymisestä ja sammuttamisesta sekä paloturvallisuudesta. Lisäksi koulutukseen kuuluu alkusammutusharjoitus, jossa käsisammuttimen ja sammutuspeitteen käyttöä harjoitellaan käytännössä. Koulutuksesta osallistuja saa alkusammutuskortin, joka on voimassa viisi vuotta. Koulutus on hyödyllinen kaikille ja siitä voi olla hyötyä niin vapaa-ajalla kuin työpaikallakin.

Poistumis- ja evakuointiharjoitukset

Poistumisharjoitus ja evakuointiharjoituksissa opetetaan, miten kiinteistöstä poistutaan turvallisesti esimerkiksi palohälytyksen tai muun uhan tai onnettomuuden sattuessa. Evakuoinnilla tarkoitetaan väestön siirtämistä pois vaaran uhkaamalta alueelta ja sijoittamista turvalliselle alueelle. Evakuointiharjoituksessa testataan ja harjoitellaan tilojen evakuointia omassa työympäristössä. Harjoitusten osallistujat oppivat tiedostamaan riskejä työpaikallaan ja suojeluorganisaation valmiudet hätätilanteisiin paranevat.  Harjoituksissa keskeistä on selkeä toteutus, todenmukaisuus, henkilökunnan tärkeys sekä taitojen ylläpitäminen ja kertaaminen.

Sprinklerilaitteiston ja kaasulaitteiston hoitajakoulutus

Sprinklerilaitteiston hoitajakoulutuksessa opetetaan järjestelmän rakenne, toimintaperiaate ja tehdään laitteiston kokeilua. Lisäksi selvitetään sprinklerilaitteistonhoitoon liittyvät normit ja käyttäjän ohjeistukset muun muassa huollon ja kunnossapidon osalta.

Myös kaasulaitteiston hoitajakoulutus perehdyttää laitteiston hoitajan toimimaan lainsäädännön mukaisesti. Koulutuksessa perehdytään kaasusammutuslaitteistojen rakenteisiin, toimintaperiaatteisiin ja tehdään laitteistojen kokeiluja. Myös huolto ja kunnossapitotoimintoihin perehdytään oikeassa ympäristössä oikeiden laitteistojen parissa.

Paloilmoittimen hoitajakoulutus

Paloilmoittimen hoitajakoulutuksessa tutustutaan paloilmoitinlaitteiston yleisiin toimintaperiaatteisiin ja koulutus antaa valmiudet toimia paloilmoittimenhoitajana. Koulutuksessa käydään läpi järjestelmän rakenne ja toimintaperiaate sekä kuukausikokeilut. Lisäksi selvitetään aiheeseen liittyvät määräykset ja ohjeet muun muassa huollon ja kunnossapidon osalta. Koulutuksessa opitaan sekä paloilmoittimenhoidon teoria että käytäntö.

Lähteet: Amiedu, Helsingin Pelastusliitto, Securitas.fi, Pelatuskoulutus.fi