Luonto- ja ympäristöalan koulutus vahvistaa liiketoiminnan kannattavuutta

Luonnonvarojen tehokas ja ympäristöä kunnioittava hyödyntäminen,  kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti, on yksi merkittävimmistä tulevaisuuden tavoitteista! Yritys voi tehostaa toimintaansa ja säästää kuluissa samalla kun lisää ympäristötietoisuuttaan. Jotta ympäristöasioiden hallinta olisi menestyksekästä, vaaditaan järjestelmällistä suunnittelua, ohjausta ja seurantaa.

Ilman laadukasta ympäristöjohtamista ja ympäristöasioiden hallintaa merkittäviä tuloksia on kuitenkin turha odottaa. On tärkeää luoda ympäristöasiat osaksi liiketoimintaa ja yrityksen strategiaa, jotta niiden hoitaminen ei muodostuisi taakaksi ja ylimääräiseksi menoksi. Yksi ratkaisu tähän on henkilöstölle tarjottava ympäristökoulutus.

Lisää yrityksesi kustannustehokasta ajattelua

Ympäristökoulutus kehittää koko henkilöstön kustannustehokasta ajattelua. Taloudelliset säästöt eivät ole välttämättä kaikkien yrityksen työntekijöiden prioriteetti, mutta luonnon säästäminen tekee uusista määräyksistä konkreettisempia ja henkilökohtaisempia.

Ympäristöjohtaminen edellyttää myös ympäristöasioihin liittyvien lakien tuntemusta. EMAS-lain mukaan ympäristöasioiden hallinta ja EMAS-järjestelmään liittyminen on organisaatioille ja yrityksille vapaaehtoista. Vapaaehtoisuuden vuoksi järjestelmään liittymisellä voidaan viestiä, että yritykset hoitavat ympäristöasiat paremmin kuin pakollinen lainsäädäntö vaatii.

Hallintajärjestelmien tuntemus on hyödyksi, vaikka laki ei siihen pakotakaan. Monet valmistaja- ja maahantuojatahot vaativat yhteistyökumppaneiltaan todisteita ympäristöhallinnan osaamisesta, mikä käytännössä tarkoittaa ulkopuolisten tahojen myöntämiä sertifikaatteja.

Luonto- ja ympäristöalan koulutukset

Ympäristövastuullinen toiminta on luonto- ja ympäristöalan koulutusten tavoitteena. Koulutuksissa henkilöstö perehdytetään toimimaan lakien, asetusten ja standardien keskeisten vaatimusten mukaisesti. Merkityksellistä olisi myös tarjota inspiroivia oppimiskokemuksia, jotka vahvistaisivat eri-ikäisten ihmisten kykyä ja halua toimia ympäristä puolesta.

Luonto-ja ympäristöalalla on mahdollista suorittaa koulutuksia mm. seuraavista aihepiireistä

• Luonto-ja ympäristöalan erikoisammattitukinto
  • Ympäristöjärjestelmien hallinta