Kiinteistöalan koulutus valmistaa toimimaan alalla

Kiinteistöksi kutsutaan kiinteistörekisteriin merkittyä itsenäistä maanomistuksen yksikköä, joka edellyttää esimerkiksi ylläpitoa, hallinnointia, huoltoa ja kiinteistönvälitystä. Kiinteistöala tarjoaa monipuolisia ja vaihtelevia työtehtäviä, jotka vaihtelevat asiakkaan ja työnantajan tarpeiden mukaan.

Kiinteistöala muodostuu neljästä toimialasta:

• Kiinteistöpalvelut
  • Isännöintipalvelut
  • Kiinteistönomistus ja vuokraus
  • Kiinteistöjen hallinta- ja management-palvelut

Kiinteistöalan koulutus on oiva keino kouluttautua alalle, jonka osaajille on aina kysyntää. Alan koulutus avaa uusia työmahdollisuuksia ja mahdollistaa erottumisen muista työnhakijoista.

Kiinteistöalan koulutus varmistaa ammattitaidon tason

Kiinteistöalan koulutus valmistaa esimerkiksi isännöitsijäksi, vahtimestariksi, talonmieheksi, kiinteistönhoitajaksi tai kiinteistönvälittäjäksi.

Kiinteistöt vaativat jatkuvaa hoitoa ja huoltoa sekä erilaiseen kiinteistötekniikkaan, kuten lämmönjako- ja käyttövesitekniikkaan perehtymistä. Näistä toimista vastaa yleensä kiinteistönhoitaja, jonka vastuulla on teknisten järjestemien hoitaminen erilaisissa kiinteistöissä sekä kiinteistön tekniikan toimivuudesta vastaaminen.

Kiinteistöalan koulutus antaa valmiudet erilaisten työvälineiden ja -koneiden käyttöön sekä oikeiden työmenetelmien hyödyntämiseen. Kiinteistöalan koulutus antaa kiinteistönhoitajalle sellaiset tiedot ja taidot, joilla hän pystyy hallitsemaan koko rakennuksen elinkaaren, huollon sekä esimerkiksi ulkoalueiden hoidon.

Kiinteistöalalla riittää työtä

Kiinteistöt, niiden kunnossapito sekä erilaiset kiinteistökaupat työllistävät huomattavan määrän ihmisiä. Kiinteistöt tarjoavat töitä useille eri ammattikunnille ja niihin liittyvät työtehtävät ovat hyvin vaihtelevia.

Kiinteistökaupat ja kiinteistönvälitys vaativat ammattitaitoisia työntekijöitä hoitamaan kiinteistöjen ostamista, vuokraamista, myymistä ja välittämistä.

Kiinteistöhallinto puolestaan työllistää ihmisiä useisiin erilaisiin työtehtäviin, jotka koskevat kiinteistöjen hallinnointia ja johtamista. Myös kiinteistöjen omistajilta vaaditaan hyvää ammattitaitoa kiinteistön hoitoon ja siitä huolehtimiseen sekä kiinteistöjä koskevan lain ymmärtämiseen.

Useat kiinteistöt ovat suuria, jatkuvaa kunnossapitoa vaativia alueita, jotka työllistävät niin rakennusalan työntekijöitä, siivoojia, puutarhureita kuin isännöitsijöitäkin.

Kiinteistöalalla työskentely edellyttää kiinteistön hoidon ja asiakaspalvelun hallintaa

Kiinteistöalalla tarvitaan usein myös asiakaspalveluhenkisyyttä, sillä lähes jokainen alan tehtävistä sisältää asiakkaiden kanssa työskentelyä. Kiinteistöalan koulutus perehdyttää kiinteistön ylläpitoon liittyvien asioiden lisäksi esimerkiksi asiakaspalveluun ja myyntityöhön, sillä kiinteistöalan työtehtävät vaativat monenlaista osaamista.

Kiinteistöalalla toimiminen edellyttää usein myös esimerkiksi kiinteistöjä koskevan lainsäädännön tuntemista sekä käsitystä organisoimisesta ja johtamisesta.

Kiinteistönvälittäjän ammatti taas lähtee myynti- ja vuorovaikutustaidoista, joihin kiinteistöalan koulutus valmistaa ja antaa neuvoja. Tutustu kiinteistönvälittäjän koulutuksiin täällä!

Kiinteistöalan koulutusvalikoima on laaja. Koulutuksia löytyy erikoisalojen lyhytkoulutuksista pidempiin, tutkintoon johtaviin koulutuksiin. Tutustu koulutusvalikoimaan ja löydä etsimäsi koulutus.

Lähteet: Markkinointi-instituutti, kiinteistötyönantajat.fi