Päihdetyön ammattilainen tekee yhteiskunnallisesti tärkeää työtä

Työskentely päihdetyön ammattilaisena voi olla rankkaa, mutta sitäkin palkitsevampaa. Päihdetyön koulutusta on tarjolla monissa eri oppilaitoksissa.

Ehkäisevällä päihdetyöllä pyritään vähentämään päihteiden kysyntää, saatavuutta ja tarjontaa sekä edistää terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Näin ollen jokainen voi olla vaikuttamassa päihdetyön onnistumiseen.  Päihdetyön koulutus on yhteiskunnallisesti tärkeä koulutus, joka voidaan nähdään laajempana osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.

Päihdetyön opinnot valmistavat kohtaamaan monenlaisia haasteita

Päihde- ja riippuvuusongelmat ovat yleisiä ja moninaisia. Päihde- ja mielenterveyden ammattilaisten asiakkaina ovat esimerkiksi alkoholi-, nikotiini,- ja tupakkatuotteisiin riippuvuussuhteessa olevat ihmiset. Myös esimerkiksi rahapelit saattavat aiheuttaa huumausaineriippuuvuutteen verrattavaa riippuvuutta. Tällaisista ongelmista kärsivät ihmiset tarvitsevat ammattimaista tukea ja hoitoa päästäkseen eroon riippuvuudesta.

Päihdetyön ammattilainen tietää miten tulee menetellä tilanteissa, jossa hoidettava meinaa sortua tai turvautuu muuten vahingollisiin menetelmiin taistelussa riippuvuutta vastaan. Päihde- ja riippuvuustyön koulutukset tarjoavat keinoja tunnistamaan riippuvuusongelman, kertovat riippuvuuden peruspiirteistä ja antavat tukea siihen, miten tukea riippuvuuden kanssa kamppailevaa.

Opiskele päihdetyön- ja mielenterveyden ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto

Päihdetyön opinnot valmistavat päihdetyön ammattitutkintoon, mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkintoon tai niiden kautta voi käydä päihdetyön asiantuntija koulutuksen.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat lisäkouluttautua mielenterveys- ja päihdetyöntekijän erikoisammattitutkinnon. Lähihoitajan tutkinnon pakollisiin osiin kuuluu myös mielenterveys- ja päihdetyön opinnot.

Mielenterveyden ja päihdetyön ammattitutkinnosta kiinnostuneille on tarjolla useita eri koulutuksia. Koulutukset ovat yleensä maksullisia. Koulutuksia on tarjolla tueksi myös heille, jotka ovat vuorovaikutuksessa riippuvuudesta kärsivän henkilön kanssa.

Mihin päihdetyön opinnoista työllistyy?

Päihdetyön ammattilainen voi työskennellä esimerkiksi näissä paikoissa:

• Kuntoutus- ja asumisyksiköt
  • Päiväkeskukset
  • Kotihoidon tehtävät
  • Vankila
  • Säätiöt, osuuskunnat ja yhdistykset
  • Psykiatrinen sairaala
  • Päihdehoitolaitokset
  • Opiskelijaterveydenhuolto
  • Mielenterveys- ja päihdeyksikköjen ennalta ehkäisevät paikat

Lähteet: THL, Ehyt Ry, Päihdelinkki