...

Turvallisuuskoulutuksilla turvallisuuden asiantuntijaksi

Turvallisuuskoulutuksia järjestetään esimerkiksi tieturvan, työturvallisuuden, logistiikan ja kemikaalien parissa työskenteleville. Lisäksi on mahdollisuus koulututtautua vartijan tai järjestyksenvalvojan työtehtäviin.

Turvallisuuskoulutusten tavoitteena on yleisesti muun muassa:

• Yhtenäistää työyhteisön turvallisuuskäytäntöjä sekä toimintamalleja.
  • Edistää työyhteisön turvallisuuskulttuuria ja ”me”-henkeä.
  • Lisätä henkilökunnan turvallisuustietoisuutta.
  • Painottaa henkilökunnan oman toiminnan merkitystä työympäristön turvallisuuden ylläpitämisessä.

Turvallisuuskoulutukset käsittelevät toimintamalleja, joita voi käyttää esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan henkilökunta sekä lasten, nuorten ja kehitysvammaisten parissa työskentelevät. Turvallisuuskoulutuksia tarjotaan eri palvelualoille, oppilaitoksille, järjestöille ja yrityksille. Koulutttajina toimivat turvallisuuden eri osa-alueiden ammattikouluttajat ja asiantuntijat.

Turvallisuuskorttikoulutukset

Työturvallisuuskortti parantaa kaikkien turvallisuutta työpaikoilla. Työturvallisuuskorttikurssi pyrkii nostamaan työyhteisöjen työturvallisuutta, minimoimaan riskejä ja motivoimaan työntekijöitä turvallisuuskysymysten äärelle. Kortti on yleinen etenkin teollisuuden parissa, mutta soveltuu yhtä hyvin julkiselle sektorille, rakennusalalle, telakoille ja monille muille aloille.

Tulityökortti täytyy olla suoritettuna, mikäli tuli tai palovaaraa aiheuttavat menetelmät liittyvät työhösi millään tavalla. On luonnollista, että tulen kanssa työskenteleviltä henkilöiltä vaaditaan erityistä osaamista turvallisuuden takaamiseksi. Paloturvallisuus ja sen tunteminen opastaa tunnistamaan vaaran aiheuttajia, ehkäisemään onnettomuuksia sekä toimimaan oikein onnettomuustilanteissa. Paloturvallisuus koskee jokaista ihmistä, sillä pienikin huolimattomuus voi sytyttää isoja tulipaloja, joilla voi olla vakavia seurauksia. Palo voi syttyä missä tahansa, oli kyse sitten omasta kodista, työpaikasta tai julkisesta tilasta ja on olennaista osata toimia vaaratilanteissa oikein.

Työskenteletkö logistiikka-alalla esimerkiksi varastossa? Tarvitsetko työssäsi trukinajotaitoja tai haluatko työllistyä alalle, jossa trukinajotaito on välttämätön? Trukkikortti on osoitus ammattitaidosta ja kiinnostuksesta alaa kohtaan. Lisäksi trukkikorttikoulutus tarjoaa perustiedot ja -taidot erilaisten trukkimallien kanssa työskentelystä ja työturvallisuudesta.

Raskaan kaluston kuljettajilta edellytetään Tieturva 1 ja Tieturva 2 -korttikoulutuksia. Tieturva 1 suoritetaan nykyään kätevänä verkkokoulutuksena. Kaksipäiväinen Tieturva 2 järjestetään perinteisenä lähikoulutuksena.

Sähköalan ammattilaiset tarvitsevat sähköalan ammattitaidon lisäksi SFS 6002 sähkötyöturvallisuusstrandardin tuntemusta. Myös sähkötyöturvallisuuskoulutuksia järjestetään runsaasti ympäri Suomen.

Luo turvallisuutta omalla toiminnallasi

Koulutus.fi:stä löydät myös vartijan koulutukset, väliaikaisen vartijan koulutukset ja järjestyksenvalvojan koulutukset. Turvallisuusalan ammattilaiselle löytyy myös erilaisia lisä- ja täydennyskoulutuksia, kuten esimerkiksi kaasusammutinkoulutus, teleskooppipatukkakoulutus tai järjestyksenvalvojan voimankäytön lisäkoulutus.

Työpaikan turvallisuutta ja työhyvinvointia pääsee kehittämään myös osallistumalla työpaikan työsuojeluun. Työsuojelu on työnantajan ja työntekijöiden välistä yhteistyötä turvallisuuden, työhyvinvoinnin ja viihtyvyyden edistämiseksi. Työsuojelun peruskurssi sopii kaikille työntekijöille. Jos työturvallisuus ja työhyvinvointi ovat erityisen lähellä sydäntäsi, voit katsoa työsuojeluvaltuutetun ja työsuojelunpäällikön koulutukset ja pääset vaikuttamaan oman työyhteisösi turvallisuuteen.

Lähteet: Securitas, ttk.fi